18
stu
2025
Izvještaj

Tadijine jeseni

Glazba u vrtlogu mladosti

Tadijine jeseni

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

share

Tadijanovićeve jeseni su jedna velika trpeza kruha našeg svagdašnjega i riječi naše nasušne. Kada su te dvije blagodati zajedno, naš život je cjelovit i ispunjen. Kruh niče iz zemlje, a Sunce ga blagoslivlje. Riječi koje imaju vrijednost daha, nose u sebi cvijet i plod našega duha. Ljubitelji knjiga to znaju; i svaki put kada čitaju pjesnike, bez obzira na vrijeme u kojem su živjeli, ti pjesnici iznova ožive – uskrsnu u svojim riječima.

(Enes Kišević)

Svake jeseni, u danima oko svoga rođendana, Dragutin Tadijanović oživljava likom i pjesničkom riječju u različitim programima manifestacije Tadijine jeseni koja se od 2019. godine održava u Slavonskom Brodu. Važan sudionik ove manifestacije je Glazbena škola Slavonski Brod koja je, počevši od 2020. godine, osmislila i realizirala šest koncertnih projekata u kojima je združila Tadijanovićevo nasljeđe, kao i pjesničku riječ mnogih drugih hrvatskih književnika, s glazbom raznovrsnih hrvatskih skladatelja.

Najnoviji od tih koncerata, šesti u kontinuitetu, održan je 7. studenoga 2025. godine pred publikom ispunjenom Velikom dvoranom Glazbene škole Slavonski Brod.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Njegovanje sveobuhvatnog umjetničkog izričaja postao je prepoznatljiv koncept ovoga projekta pa je i naziv ovogodišnjeg koncerta Vrtlog vjetra nek te vije želio naglasiti ideju združivanja, susretanja i sučeljavanja glazbenog, pjesničkog i likovnog stvaralaštva.

Posudivši navedeni stih iz pjesme Valcer vir Enesa Kiševića, Tadijanovićeva kolege i prijatelja, ideja vrtloga na simboličan je način prožela sve nutarnje silnice ovogodišnjeg koncerta – susret poznatog i nepoznatog, suvremenog i svevremenog, mladosti i iskustva – koje se u koncentričnim krugovima šire i u svoje putanje uvlače uvijek nove mlade generacije. Naime, projekt je namijenjen učenicima uzrasta srednje glazbene škole koji su njegovi glavni protagonisti – oni koji, dakako, uz vodstvo svojih nastavnika mentora nose glazbene izvedbe.

Koncert Vrtlog vjetra nek te vije priređen je u ozračju obilježavanja 120. obljetnice rođenja Dragutina Tadijanovića. Stoga je programska koncepcija bila usredotočena na glazbena djela hrvatskih skladatelja nastala uglazbljenjem Tadijanovićevih stihova. Međutim, svoje mjesto u programu našla je i spomenuta pjesma Enesa Kiševića, čiji stihovi do sad nisu bili prisutni na ranijim koncertima.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Iz radionice brodske škole

Večer je otvorio Djevojački zbor Glazbene škole pod ravnanjem učenika Nicolasa Meca i uz klavirsku pratnju učenika Stjepana Živatovića, izvevši Rano sunce u šumi Ivana Josipa Skendera. Riječ je o skladbi koja je nastala na poticaj brodske glazbene škole te je praizvedena na Tadijinim jesenima 2023. godine. Skender je odličan poznavatelj vokalnih mogućnosti učenika ovog uzrasta. Jednostavna struktura skladbe, primamljiva melodija, ljepota zvučnosti akordike koja prati melodijski tijek, blagi polifoni prepleti koji prate motive teksta, sve se to združilo u skladnu i dopadljivu zborsku minijaturu koja je već treći put zaredom dio programa koncerata Tadijinih jeseni.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Važno je istaknuti da je jedna od glavnih ideja projekta naručivanje i praizvođenje novih glazbenih djela hrvatskih skladatelja koji će u odabranim pjesmama Dragutina Tadijanovića pronaći uporište svog skladateljskog pristupa. Narudžbe imaju jedan uvjet, a to je da skladbe budu prilagođene izvođačkim mogućnostima učenika srednjoškolskog uzrasta, čime se širi repertoar glazbenih djela pogodnih za ovaj uzrast. Na taj način Tadijanovićeva poezija uvijek „iznova oživi“, kako kaže Enes Kišević, te joj se otvara mogućnost osvajanja nekih novih prostora. Glazbena škola Slavonski Brod otvara taj prostor samostalno, vlastitom inicijativom i vlastitim sredstvima, što je činjenica kojoj valja posebno dati na značaju.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Osim Skenderove zborske skladbe, na ovogodišnjem koncertu izvedene su i dvije od ukupno šest popijevaka Linde Uran nastalih iz iste pobude te praizvedenih na prvome koncertu 2020. godine. Ovog su puta na pozornici zasjale Susret u izvedbi sopranistice Lorene Perlić, Adriana Djakovića na alt saksofonu i uz pratnju prof. Frane Fabrisa na klaviru te Moja je duša oblak jesenji u izvedbi sopranistice Leone Matić, Asje Kaldžo na sopran saksofonu i uz pratnju prof. Hrvoja Aušića na klaviru.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Pritom treba dodati da je u ovoj izvedbi sopran-saksofon zamijenio originalno zamišljenu dionicu klarineta. Zahvaljujući Lindi Uran nastao je ciklus izričajno bogatih, karakternih, instrumentacijski raznovrsnih minijatura s kojima se Glazbena škola Slavonski Brod „druži“ iz godine u godinu. Poželjno bi bilo da ove odlične vokalno-instrumentalne minijature nađu put i do drugih izvođača i drugih glazbenih pozornica.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Glazbena slika Sanje Drakulić

Poseban trenutak večeri bila je praizvedba novog glazbenog djela, a pozivu na skladanje ove se godine odazvala Sanja Drakulić. Skladateljičinu zborsku skladbu Dječak u sjeni vrbe praizveo je Muški komorni zbor pod ravnanjem prof. Danijele Božičević. Osobitu čast ukazala je sama autorica koja je prisustvovala praizvedbi i srdačnim se riječima obratila izvođačima i publici.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Pisanje glazbe za zborske sastave Sanji Drakulić nije strano, što otkriva njezin vokalno-instrumentalni opus u kojemu su skladbe za razne tipove zborova a cappella, kao i glazbena djela u kojima se zboru pridružuju vokalni solisti i/ili instrumentalni sastav, konstanta na njezinom skladateljskom putu. Ovoga puta njezinu je glazbenu maštu zaintrigirala Tadijanovićeva pjesma Dječak u sjeni vrbe, čije je stihove autorica pretvorila u „glazbenu sliku djetinjstva, tišine i sjene“. „Pod krošnjom vrbe, dječak stoji i pjeva, a zbor otkriva taj trenutak kroz raznolik, polifono bogat slog, izražajan i nježan“, pojašnjava skladateljica.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Glazbenim sredstvima Sanja Drakulić prati pjesničku misao te ju produbljuje unutar skladbene strukture igrajući se s ponavljanjem riječi i upotrebljavajući neutralne slogove koji sugeriraju pjev. Poigravanje s tekstualnim predloškom opravdano je jer je primijenjeno u svrhu glazbenog razvoja.

Raznolikim ritamskim figuracijama, komplementarnim melodijskim pomacima među dionicama, sučeljavanjima disonantnosti i konsonantnosti te polifonim vođenjem glasova Drakulić stvara dinamičnu razvoju cjelinu, koja uroni u završni durski kvintakord nestajući u tihoj dinamici. Iako skladba jest prilagođena vokalnim mogućnostima uzrasta za koji je pisana, ona pruža mnoštvo izazova u interpretaciji.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Program ove večeri donio je još dvije skladbe namijenjene zborskom zvuku. Mješoviti zbor pod ravnanjem prof. Danijele Božičević izveo je Uspavanku Krešimira Seletkovića, djelo skladano na narudžbu Zagrebačkog glazbenog podija Centra za kulturu Trešnjevka kao obavezna skladba za 9. natjecanje pjevačkih zborova održano 2008. godine u Zagrebu. Još „drastičnije“ nego Drakulić, Seletković poseže za samo nekoliko posljednjih stihova Tadijanovićeve opsežnije i gotovo pripovjedne pjesme Večer nad gradom.

Završetak koncerta pripao je jedinom drugom pjesniku na programu, Enesu Kiševiću, s pjesmom Valcer vir kojoj je skladatelj Tomislav Uhlik dao glazbena krila. Djelo je 2004. godine praizveo zbor zagrebačke Muzičke akademije, a ovog puta u Slavonskom Brodu zazvučala je u izvedbi Mješovitog zbora Glazbene škole pod ravnanjem prof. Danijele Božičević i uz klavirsku pratnju prof. Dubravke Kolesarić i prof. Hrvoja Aušića.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Otkrivanje novih uloga

Budući da Glazbena škola Slavonski Brod nastoji kontinuirano poticati talentirane učenike na autorsko stvaralaštvo, na ovogodišnjem su koncertu izvedene nove vokalno-instrumentalne i instrumentalne skladbe četvero učenika srednje glazbene škole, nadahnute Tadijanovićevom poezijom, a ostvarene pod mentorstvom prof. Irene Šimičić u sklopu fakultativnog predmeta Vježbe iz kompozicije. S istim ciljem brodska je glazbena škola prije dvije godine ostvarila suradnju s Glazbenim učilištem Elly Bašić iz Zagreba. Ove godine skladateljskog „poduhvata“ prihvatila su se četvorica srednjoškolaca koji su se ohrabrili svoje ideje prenijeti u glazbeni jezik i notni tekst.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Stjepan Živatović izveo je svoju klavirsku skladbu Daleko su od mene oranice. Slijedile su skladbe Trenutak Antonija Đuričića, koju su izvele sopranistica Marija Sojčić, prof. Krešimir Ivančić na violini i prof. Hrvoje Aušić na klaviru te Tužbalica za vinogradom Nicolasa Meca, koju su izveli sopranistica Lorena Perlić i prof. Frano Fabris na klaviru. Bakrena predvečerja Tonija Vukovića izveo je kvartet gitara koji, uz Tonija Vukovića, čine Bruno Grgić, Antonio Đuričić i prof. Paulina Kovačević.

Foto: Vladimir Jevicki/GUGSB

Šestu godinu zaredom Tadijine jeseni prostor su istraživanja, otkrivanja nove literature, osvajanja novih izvedbenih mogućnosti te zajedničkog stvaranja glazbe i svega oko glazbe. Neki od učenika koji su stupili na pozornicu prvi su put dio Tadijinih jeseni. Drugi su, pak, otkrili neke nove vlastite uloge. Kroz projekt uče o sebi i o komunikaciji s drugima, stječu nova znanja i iskustva, otkrivaju vlastite afinitete, istražuju glazbeničke vještine, razvijaju svijest o kulturnoj pripadnosti. Generacije učenika prirodno se smjenjuju, tako da posao nikada ne biva završen. Već iduće godine vjetrovi će se nastaviti vrtložiti.

Poezija nije samo u pjesmama, ona je u nama i svuda oko nas. U svakom ljudskom radu ima poezije, samo joj valja posvetiti čitav svoj život. Smisao našega življenja jest – činiti dobro svijetu i kada nas nema, a kamoli za svojega života.

Čujete li glazbu sfera? Njoj bi dobro došao i jedan vaš ton da ga pronosi svemirom.

(Enes Kišević)

(citati iz intervjua objavljenog u programskoj knjižici koncerta)

Moglo bi Vas zanimati