Elogio a Listeš
Trio Elogio u posveti kolegi, gitaristu i skladatelju
Trio Elogio, zajedno s Papandopulo kvartetom i zvjezdanim ženskim klavirskim kvartetom (pijanistica Martina Filjak, violončelistica Monika Leskovar, violinistica Dunja Bontek i violistica Marija Andrejaš) već drugu sezonu čini ciklus Lisinski da Camera, u Maloj dvorani Lisinski.
Riječ je o uz Lisinski subotom drugom doista posjećenom i dragocjenom koncertnom nizu u produkciji Dvorane Lisinski, koji donosi zagrebačkoj publici koncentrat vrhunske domaće komorne glazbe. S načelom „svatko po triput” izmjenjuju se ravnomjerno jednom mjesečno, jedan od spomenutih ansambala, s autentičnim, kompletno novostvorenim programom.

Foto: KDVL
Trio Elogio ove nas je subote počastio prisjećanjem na svojeg velikog uzora i duhovnog mentora Gorana Listeša, kojemu se prva obljetnica od smrti – peta – ispunila deset dana ranije (27. listopada). Odmah je to bila prigoda da se uz njegovu djelatnost na program stave i djela kojima se slavi 150. obljetnica rođenja Mauricea Ravela i 100. godišnjica rođenja Miroslava Miletića, dvojice skladatelja koji su svojim djelima bitno obilježili djelovanje prethodnika Trija Elogio, legendarnog Zagrebačkoga gitarskog trija, čiji je Listeš bio član.
Njegovom smrću prekinuta je 36-ogodišnja karijera tog ansambla koji je utemeljio sastav od tri klasične gitare kao standard na hrvatskoj glazbenoj sceni, te stvorio impozantan opus novih djela domaćih i inozemnih autora. Te je večeri, u subotu 8. studenoga uoči koncerta priređen uvodni razgovor o Goranu Listešu, na kojemu su sudjelovali njegov kolega iz Trija, gitarist István Römer i skladateljica Olja Jelaska, uz moderatora muzikologa, dr. sc. Davora Merkaša iz Muzičkoga informativnog centra Lisinskog, a na stolu pored prigodno je po promotivnim cijenama bio dostupan album Omaggio a Goran – Muzika za gitaru Gorana Listeša u nakladi Croatia Recordsa iz 2022. godine.

Foto: KDVL
Opremljena zanimljivostima o njegovu značaju, duhu i djelu, publika koja je do posljednjeg mjesta ispunila Malu dvoranu Lisinski bila je spremna uroniti u suptilni svijet glazbe koja je okruživala Listešov život i zaokupljala njegovu kreativnu stvaralačko-izvodilačku misao. Dobili smo kompletan doživljaj profinjenog Mediteranca posvećenog tradiciji gitare kao glazbala mnoštva kolorita u tihim dinamikama koje kontriraju sveprisutnoj buci života i omogućuju nam da zavirimo u najintimnije predjele duša u suzvučju autora, izvođača i nas samih kao konačnog receptivnog sudionika glazbenog lanca.
Dobili smo kompletan doživljaj profinjenog Mediteranca posvećenog tradiciji gitare kao glazbala mnoštva kolorita u tihim dinamikama koje kontriraju sveprisutnoj buci života
Trostruka „neman” s tri glave i šestoro ruku u Triju Elogio našla je analogiju sa Zagrebačkim gitarskim trijom, pri čemu Portugalac Pedro Ribeiro Rodrigues u sredini zamjenjuje poziciju Istvána Römera, Tomislav Vukšić na lijevo je njegov profesor Darko Petrinjak, dok poziciju na desno drži Petrit Çeku. Svaki u svojim gabaritima preuzetom uzoru dodaje svoj identitet u zvuku i gesti, dok ponovno nastavljaju tradiciju svojih prethodnika. Ponosno je u publici koncert pratio i „profesor svih profesora” gitare u Hrvatskoj, prošlog proljeća ovjenčan Nazorom za životno djelo, gitarski mag Darko Petrinjak, koji nije skidao smiješak zadovoljstva skriven ispod pustinjačke brade.

Foto: KDVL
Uvodne dvije sonate Domenica Scarlattija, koje je Listeš uvijek rado svirao na svojim mnogobrojnim solističkim recitalima u vlastitoj obradi, za ovu je prigodu trima gitarama prilagodio Petrit Çeku imajući u vidu Listešov tankoćutni romantični karakter u tokatnim pretklasičnim djelcima. Svojevrsnu trostavačnu sonatu glazbenici su potom sastavili od tri Listešove skladbe, Fantazija br. 3 s mediteranskom kantilenom i čudesnim flageoletima, zatim Otok sjete kao primjer autentičnog Listešova stila, te naposljetku Rajski otok u maniri raspjevane romantične romance.

Foto: KDVL
Nakon stanke čuli smo megahit Mauricea Ravela, njegovu Pavanu za preminulu infantkinju, koju je svojedobno za svoj trio obradio Darko Petrinjak, jednu od mnogih verzija ovoga djela koja zvuči kao da je izvorno mišljena za ovaj sastav. Kao i Goran Listeš, revalorizaciju u budućnosti zasigurno zaslužuje (i dobit će je, pitanje je vremena!) skladatelj Miroslav Miletić kojega se prisjećamo ne samo kao stogodišnjeg jubilarca, nego i kao prvog hrvatskog skladatelja koji je napisao djelo za tri gitare, na poticaj članova Zagrebačkog gitarskog trija.
Revalorizaciju u budućnosti zasigurno zaslužuje skladatelj Miroslav Miletić kojega se prisjećamo ne samo kao stogodišnjeg jubilarca, nego i kao prvog hrvatskog skladatelja koji je napisao djelo za tri gitare
U četiri stavka kao da je postavio stil koji će slijediti mnogi njegovi sljedbenici u stvaranju repertoara za taj sastav – odavanje počasti španjolskom flamencu, ali i njegov odraz u hrvatskom i svjetskom folkloru, uz neobarokne tehnike i ljupki flageolet. Službeni je koncert završio iskonskim španjolskim folklorom imanentnim glazbalu gitare u Tri plesa iz baleta Trorogi šešir Manuela de Falle, koji su također u Petrinjakovoj obradi bili povijesno jedna od hit-točaka koncerata Zagrebačkog gitarskog trija, a danas Trija Elogio, gdje su umjetnici pokazali puninu zvučnosti svojih glazbala i na ovacije publike odgovorili tek jednim dodatkom.
„Znate da nikad ne sviramo više od jednog dodatka”, najavio je Petrit, pridodavši programu vlastitu obradu Chopinova 15. preludija, davši kolegi Tomislavu priliku da se izdvoji u solističkom diskantu.

Foto: KDVL