Truth ≠ Tribe u Petom kupeu
Kratko i glasno
Nastavite niz: Crvena jabuka, Stjepan Jimmy Stanić, Miroslav Škoro… Truth ≠ Tribe? Ime jednog od projekata svestranog Maka Murtića možda bi bolje, ali ne u potpunosti, pristajalo imenima s lineupa ovogodišnjeg Antivalentinova. Ipak, Murtić i ekipa svoje su ,,antiValentinovo“ smjestili u Peti Kupe, jedan od eminentnih novijih zagrebačkih koncertnih prostora, na sami dan svetog Valentina.
Sastav, koji je nastao kao izvedenica Murtićevog Mimika Orchestra, sinoć su činili Nenad Kovačić na bubnjevima, Jurica Rukljić ,,na tubi s jeftinom pedalom“, Nenad Sinkauz ,,na skupim pedalama“ (čitaj: na električnoj gitari) te sami Murtić na saksofonu i flauti, dok su gosti večeri bili uvijek energična Maja Rivić koja je vokalno obogatila značajan dio pjesama večeri, a kad se nije nalazila na pozornici, mogli ste ju pronaći u prvim redovima kako predvodi svojevrsni dance party te trombonist Luka Žužić, koji je na pozornici također proveo puno više vremena nego što to gosti na ovakvim koncertima obično čine.
Jedan od aktera bio je dakako i sâm Peti Kupe, koji je svojom prostornom dispozicijom fiksirao atmosferu večeri negdje na granici između koncertne i klupske.
Iako su Truth ≠ Tribe, stilizirano i kao Правда ≠ Племя, nagrađivani albumi poput njihovog prvijenca Distances te live albuma Live at Vinyl Factory vinuli u sam vrh rastuće lokalne jazz scene uz sastave kao što su Mangroove i Chui, njihova je žanrovska kategorizacija ciljano kompleksnija od spomenutih sastava u istoj sferi. Taj žanrovski eklekticizam momci su demonstrirali već na početku koncerta, koji je usput rečeno zbog tehničkih problema bio nešto kasniji od očekivanog pa je publika čak i nakon otvaranja vrata dosta vremena morala provesti ispred kluba.
U svakom slučaju, uštimavanje koje je podsjećalo na još razjareniji free jazz (ako je to ikako moguće) ubrzo je zamijenilo nešto mirnije koketiranje s etno prizvukom, naročito u udaraljkama Nenada Kovačića u skladbama poput “I have killed the Quadishtu and continued the ceremony” i “We never…“, a kako je vrijeme odmicalo, nezaustavljivi i nemilosrdni duh rock ‘n’ rolla postupno je zaposjedao njegov relativno ogoljeni drumset, što se možda najviše manifestiralo u breakdownima skladbi kao što su “Bi ne bi“, “From the Distance“ i posljednjoj pjesmi večeri, “LA 1992“.
U toj je rock ‘n’ roll sferi uz Kovačića na bubnjevima možda najviše došao do izražaja Nenad Sinkauz, koji je na gitari kombinacijom shreddinga i složenog fingerworka kanalizirao gitariste poput Primusovog Larryja LaLondea i učinio spomenute skladbe još žešćima.
Drugo lice te kovanice predstavljali su Jurica Rukljić na električnoj tubi koja, uz saksofon naravno, sastav vodi iz okvira rock ‘n’ rolla nazad u jazz te u tom pogledu gotovo obnaša dvostruku funkciju; prizvuk limenog puhačkog instrumenta, koliko god bio distorziran, uvijek će barem malo sugerirati jazz prizvuk, a s obzirom na manju pokretnost naspram bas gitare, u ovom je kontekstu taj nesvakidašnji instrument obnašao dužnost kontrabasa, funkcionirajući kao temelj masne harmonijske podloge.
Naspram nje, Mak Murtić je na saksofonu, uz potvrdu prije spomenute gošće Maje Rivić, demonstrirao svoje korištenje instrumenta ne u očekivano virtuoznom jazz obliku, nego više kao surogat vokalu, često dublirajući njezinu vokalnu dionicu za koju je tekst bio posebno priređen upravo za ovaj koncert.
S druge strane, njegovo uvođenje flaute označilo je povratak u prije spomenutu etno sferu, sa zdravom dozom energije Iana Andersona. Valja spomenuti i gosta Luku Žužića koji je, osim sola na trombonu, uz Nenada Sinkauza nekoliko skladbi obogatio nešto sporijim uvodima koji su daljnji rast energije i volumena učinili još efektnijima.
Nažalost, sedma skladba po redu, prije spomenuta “LA 1992“, označila je i kraj koncerta, čemu su kumovali problemi tehničke naravi, pa su Murtić & Co. tako svoj skraćeni nastup završili nakon tek nešto malo više od sat vremena.
Žedna publika nekoliko je puta zavikala ,,Hoćemo još!“, ali dečki se nisu vratili, što je velika šteta, s obzirom na to da je još samo jedna skladba tu intrigantnu kombinaciju estetika, vizualnih efekata – koji su jednu određenu generaciju zasigurno podsjetili na poigravanje Windows Media Playerom i žanrovskih odrednica – mogla vinuti u visine. Ovako je Truth ≠ Tribe publiku napustio još uvijek otvorenog apetita.