72. izdanje
"Svijet drijema" pjesma je pobjednica Zagrebačkog festivala

72. izdanje Zagrebačkog festivala održano je u petak, 4. travnja u zagrebačkom Mozaik Event Centru, u organizaciji Hrvatskog društva skladatelja, njegovog osnivača, i Unisona, hrvatskog glazbenog saveza, koji je bio zadužen za njegovu izvršnu produkciju
Voditeljski dvojac Jelena Glišić i Milan Majerović Stilinović proveli su nas kroz 17 pjesama ovogodišnjeg festivala koje su odabrali glazbeni profesionalci, skladatelji i producenti Sandro Bastiančić, Bruno Kovačić, Aleksandar Ljiljak, Ivan Popeskić, Tomo in der Mühlen te Maja Trstenjak, glavna urednica našeg portala, kao pridružena članica, a kojima se u finalnom odabiru pridružila i stalna članica HDS-a Lea Dekleva.
View this post on Instagram
Od svojih osnutaka 1953., ovo je festival autora i autorskih pjesama, a zanimljivo je kako je ovogodišnje izdanje festivala po dobi autora i izvođača jedno od najmlađih u povijesti festivala. Novi umjetnički odbor festivala imao je zadatak preslušati sve i odabrati 17 pjesama, s obzirom na poslovično velik broj prijava. Kao jedan od izazova cijelog procesa, član žirija, Tomo in der Mühlen navodi upravo činjenicu da je samih prijavljenih pjesama bilo preko 200, da bi se sve svelo na ovu brojku.
View this post on Instagram
U proteklih godinu dana, uz prošlogodišnju pobjedničku “Voljet ćeš opet”, autora Aljoše Šerića i u izvedbi Tome, najemitiranija je bila “Uzalud ti sve”, autora Damira Bačića, Vjekoslava Dimtera i Mije Dimšić u izvedbi Mije Dimšić i Doris Kosović.
Sandro Bastiančić, kao član žirija, objasnio je kako je biranje pjesama prije svega bio nezahvalan posao. “Summa summarum, trebali smo odbiti 150-ak pjesama, i toga su ljudi malo manje svjesni. Među njima je bilo onih koje su se po svim kriterijima mogle naći u finalu, ali je limitiran broj. Mi smo kroz razgovore, polemike i sitne napetosti ipak uspjeli riješiti tako da smo svi bili zadovoljni. Nadam se da je ovaj izbor takav da će svatko doći na svoje.”
View this post on Instagram
Lovorka Sršen, izvršna direktorica festivala, u ime Hrvatskog društva skladatelja izjavila je:„Jako je dobro, mi smo svi tu jako veseli i jako uzbuđeni. Na probama je bilo prekrasno i svaki put je zapravo jako lijepo vidjeti sve te pjesme kako zažive na pozornici Festivala.”
Ove godine Hrvatsko društvo skladatelja slavi veliki jubilej, 80 godina, a to tome kako autori gledaju na ovaj festival rekao je Antun Tomislav Šaban, glavni tajnik Društva: „Ovaj festival postoji već jako dugo vremena. Naravno, odigrao je jako važnu ulogu kao glazbena platforma, ali koncepti su se mijenjali kako su se i vremena mijenjala. Posljednjih godina Zagrebački festival djeluje kao jedna vrlo efikasna platforma, koja lansira pjesme u vrlo kratkom roku u radijski eter, ali naravno i šire.”
Ovo je bila i svečana prilika da se Hrvatsko društvo skladatelja prisjeti svojih članova koji su nas napustili protekle festivalske godine. Naime, u studenom 2024. preminuo je skladatelj, pjevač i tekstopisac Ivica Krajač, koji je s Kvartetom 4M debitirao 1961. i osvojio svoj prvi Zagrebački festival, a potom obilježio festivalske šezdesete i sedamdesete. Nedavno, u ožujku, preminuo je i Marinko Colnago, suosnivač i basist Novih fosila, koji su najveći trag ostavili evergreenom “Da te ne volim”. Posljednji je bio Alfi Kabiljo, veliki skladatelj, producent i aranžer, koji je od svog dvostrukog debija na Zagrebačkom festivalu nastupio 33 puta. Unatoč brojnim nagradama i velikim hitovima, njegov odnos s festivalom najviše je obilježila pjesma koja nije dobila nikakvu nagradu, “Tvoja zemlja” u suradnji s Dragom Britvićem, a koju je izveo Vice Vukov.
View this post on Instagram
Nakon izvedbe svih 17 natjecateljskih pjesama, a prije proglašenja one pobjedničke, Hrvoju Hegedušiću dodijeljeno je priznanje za poseban doprinos Zagrebačkom festivalu. „Pitali su me „Kako ti to tako dugo radiš?“ i rekao sam – zbog muzike. Sitničav sam, volim biti precizan u svojem radu, nikada nisam 100 % siguran i uvijek se nadograđujem.” Hegedušić se kao autor na ovom festivalu pojavio 23 puta, a prvi put 1964. s pjesmom “Stari vrtuljak”. Tijekom narednih desetljeća nije pisao samo šansone, već i velike uspješnice za izvođače poput Gabi Novak, Ksenije Erker, Vice Vukova, Dalibora Bruna i Indexa. Osim kao izvođač i autor, vodio je Zagrebački festival u dva navrata, a bitna je njegova uloga i kao osnivača Chansonfesta i predsjednika Hrvatskog društva skladatelja. Njegov su rad u kratkom revijalnom radu predstavili Hana Hegedušić, Iva Ivković Ivanišević i Tibor Karamehmedović.
View this post on Instagram
Nagradu je sinoć dobio i dinamičan duo, Damir Kedžo i njegov producent, Ante Pecotić. Njihova pjesma “Spojeni nevidljivo“, ove je godine procijenjena kao ona s najvećim radijskim potencijalom, a Ante Pecotić je komentirao: „Hvala prije svega radijskim urednicima i slušateljima, a što je recept? Recepta nema. Recept je tužno, slomljeno srce, depresija i takve stvari koje te tjeraju da radiš. Naravno da je super da je tu nagrada, ali plaćam i ja svoju cijenu za pjesmu. Mora postojati neki izvor iz kojeg vučeš inspiraciju, bilo to životno iskustvo, iskustvo publike. Naravno, i Damir je dosta senzibilan, pa i osjeća tu neku moju notu. Svakako mislim da smo jako dobar spoj.“
View this post on Instagram
Nagradu stručnog žirija, onu za najbolju pjesmu i izvedbu, na 72. izdanju dobili su Vinko Ćemeraš i Ex Mozartine, za pjesmu “Svijet drijema“, a nakon svega Vinko je i komentirao: „Vjerujem da ne bi bilo ovog uspjeha da nije bilo Ex Mozartina, kojima se ovaj put zahvaljujem jer su pristale na suradnju.“ Nakon svega, najavio je i novi album, koji je, kaže, na putu.
Kako je došlo do same suradnje i kako je bilo raditi na pjesmi, otkrila nam je sama voditeljica zbora, Iva Rem: „Vinko je čuo Mozartine u pjesmi pa nas je nazvao, a mi smo njegovi fanovi još od Voicea, tako da smo rado pristali. Kako smo stvorili sve ovo što smo napravili? Jednostavno, zajednički. Baš je ono, teklo, i iz cura i iz mene, i iz Vinka. Jednostavno se dogodilo sve ovo što se dogodilo večeras.“
Zagrebački festival zatvorio je još jedno poglavlje, ovog puta u ozračju svježih autorskih glasova i snažnih izvedbi, a sve pod pratnjom orkestra festivala koji je vodio Ivan Popeskić. Na pozornici su se izmjenjivale pjesme, ali i različiti autorski rukopisi, generacije i emocije. Jedna divna večer, koja je nekima otvorila vrata u glazbeni svijet.