2. koncert sezoni SO HRT-a i 35 godina Zagrebačkog kvarteta saksofona
Čvrsta utvrda
Čvrsta je utvrda taj naš Zagrebački kvartet saksofona, jedna od najčvršćih koje smo uopće imali. Već trideset i pet godina. Još uvijek. A od prvih koraka s početka 1990-ih glasno su i jasno zacrtali putanju kojom će se dalje kretati, redovito ususret hrvatskim skladateljima, sve do današnjih dana.
Prvi su tako došli Uhlik, Ruždjak, Bjelinski i Detoni, potom Papandopulo pa i Tarbuk. Slijedili su ih Lazarin, Kuljerić, Horvat i drugi. Dosad se na repertoaru ZKS-a nakupilo šezdesetak ostvarenja, hrvatskih i drugih skladatelja. Impozantna brojka. Vrijedna respekta.
Dobar je taj sjećaj, imati ansambl takve razine, trajnosti i kvalitete, a zajedno s njim i čitavu obitelj saksofonista, familiju, gotovo sektu (u pozitivnom smislu te riječi), koja i u međunarodnim razmjerima stoji u vrhu. Dragan Sremec, Goran Merčep, Saša Nestorović i Matjaž Drevenšek odigrali su na tome usponu ključnu ulogu. I ne samo to. Trebalo se na tom vrhu i zadržati.
Trideset i petu obljetnicu obilježili su, a kako drukčije nego, radno. U Majstorskom ciklusu, u dvorani Lisinski, uz Simfonijski orkestar HRT-a, onako kako bi se to od njih i očekivalo: praizvedbom nove verzije Koncerta za kvartet saksofona i orkestar prema motivima iz baleta Tramvaj zvan čežnja, čiju je i izvornu inačicu Mladen Tarbuk – prema baletu iz 2005. – godine 2009. napisao za njihov ansambl.
Točnije, Sremec je, ostavši pod dojmom produkcije zagrebačkog HNK-a i premijere održane na Muzičkom biennalu Zagreb, od Tarbuka zatražio koncertantno ostvarenje, a Tarbuk je, nakon orkestralne suite iz 2008., odgovorio koncertantnim djelom za ZKS 2009. godine. Saksofoni su i u baletnoj partituri odigrali istaknutu ulogu. Put do koncertantne skladbe, stoga, nije bilo dalek. Kako se te 2009. javila mogućnost praizvedbe u Parizu, s Orkestrom Francuske republikanske garde, skladba je izvorno orkestrirana za kvartet saksofona uz simfonijski puhački orkestar.
Nakon praizvedbe zekaesovci su, prema Sremčevu sjećanju, Tarbuka zamolili za dodatni stavak, u kojemu će izrazito snažna i ekspresivna partitura doživjeti kratki predah. Tako je u skladbu, na mjesto četvrtoga stavka, ušao Mladić. Preostali stavci sugeriraju likove i postaje Williamsove drame: Blanche, Na zabavi, Kowalski, Silovanje i Blanche nakon silovanja. Ulaskom Mladića skladba je zaprimila završni šesterostavačni oblik.
Kada se razgovaralo o 35. obljetnici u Majstorskom ciklusu HRT-a, Sremec je predložio Tarbukov Koncert, smatrajući ga očigledno kompozicijom koja će na dostojan način prezentirati kvartet, njegovo sviračko umijeće, a pritom još jednom ukazati i na ulogu ZKS-a u formiranju hrvatskoga saksofonističkog repertoara. Dobrom se tada pokazala sugestija uprave Simfonijskog orkestra HRT-a da se odustane od izvorne inačice za simfonijski puhački orkestar, u korist cjelokupnoga simfonijskog aparata. Tako smo dobili novu inačicu koja je premijerno predstavljena u četvrtak, 14. studenog na drugom koncertu sezone SO HRT-a.
Ako ste se, pritom, pitali može li se i nakon tolikih godina i dalje biti u vrhu, odgovor je nedvosmislen. Nedvosmisleno, da. Brutalno je bilo slušati četiri saksofona ZKS-a na širokom prostoru velikog Lisinskog. Brutalan je zvuk kojim oni osvajaju prostor, ne nalaze prepreke, penetriraju u meso, u sve nas, sve do same kosti, od prvoga takta. Izlizana je već ona Begovićeva prispodoba o četiri glazbenika koji postaju jednim srcem, jednim tijelom, jednom dušom. “Obred četvorice bi započimao i nije ga mogao omesti niko.”
No Zagrebački kvartet saksofona doimao se je upravo tako. Poput bastiona, nemani, čudovišta. Višeglave himere koja riga vatru. Grifona s glavom lava i krilima orla. “Prekrasnoga čudovišta vremena”, kad to ne bi bila Detonijeva skladba, “čudovišta al’ prekrasnog” koje svirkom pokorava sve što mu se nađe na putu.
Tarbuk je za ZKS ostvario silovitu, mračnu i uvjerljivu partituru. Razmjernu velikim mogućnostima ansambla. Jednu od najboljih u njegovu opusu, ustvrdit će Sremec. Koja upravo zbog konteksta drame u podlozi daje dodatni prostor za izražavanje. Moguće ju je, doduše, slušati i kao apsolutnu glazbu, čisto koncertantno ostvarenje, bez znanja o kontekstu. No puno ju je uzbudljivije i svirati, i doživljavati kroz likove i karaktere Williamsove drame.
Četiri saksofona, pritom, prate karakterizaciju likova: sopran i alt “ranjenu dušu Blanche”, a tenor i bariton “divlju prirodu Kowalskog” (Tarbuk). Da bi se ispunio zahtjev koncertantnoga žanra, svakom od četvorice ostavljen je prostor za solo. Pa ipak, solističko je tijelo tretirano kao jedan entitet, i doista u slučaju Tramvaja treba govoriti o kvartetu kao “zanosnoj četi… gdje četiri različita čovječja lica dobivaju isti izraz, raskidana od sličnih linija, i oživljena od jednakih pogleda”. Poput “obreda četvorice”, zapisat će Begović.
Oko dvadeset i pet minuta glazbe drži slušatelja prikovanog za stolac. Stalni, neprekinuti intenzitet utemeljen je u košmaru drame. Snažnom ekspresivitetu Tarbukova stila jako dobro “leži” Williamsova drama, potičući ga, ali i pozitivno ograničavajući. Tek na trenutak dramatika djela stišava se u kvazivalceru Mladića, i taj je sugerirani trenutak zbilja dobrodošao predah, no vrlo brzo skladba ponovno eskalirala u dramatičnoj sceni silovanja.
Teško je reći koji je Tramvaj bolji. Onaj prvi ostavljao je neki posebno zlokoban i zagušljiv dojam u hladnim premazima simfonijskoga puhačkog orkestra. No gudači su, ipak, gudači, i partitura je i u novoj inačici dojmljiva i sugestivna.
Maestro Skender s pravom je nakon izvedbe dizao na noge trubača Vedrana Kocelja, trombonista Vanju Lisjaka, sekciju udaraljkaša, limene puhače, a zatim i cijeli orkestar. Orkestar je spremno odgovorio na različite glazbene idiome koje Tarbuk kombinira te podčinjava svojemu, u slučaju Tramvaja, gotovo naturalističkom intenzitetu.
Večer je tako ispravno ponijela naslov “Slavlje saksofona”, a kompozicije prije i poslije svojim su se tematikama dobro uklopile u takav koncept. Na početku Svečana akademska uvertira Johannesa Brahmsa, a u drugome dijelu Reformacijska simfonija u povodu 300. obljetnice Augsburške konfesije Felixa Mendelssohna Bartholdyja. Maestro Skender ima na repertoaru tu, ne tako često izvođenu kompoziciju, od 2022. godine, kad ju je izveo sa Zagrebačkom filharmonijom. U četvrtak je sa SO HRT-a uspješno prezentirao mnoge adute tog ostvarenja. I ponovno su nakon izvedbe na nogama bili mnogi članovi Simfonijskog orkestra HRT-a zbog lijepe svirke, uravnoteženih nastupa, razrađene dinamike i skladnog muziciranja.
Ovim koncertom “slavlje saksofona” u ovoj sezoni nije, međutim, zaključeno. Sremec ispred ZKS-a najavljuje ciklus koncerata u foajeu Hrvatskoga narodnog kazališta i Novinarskom domu, kao i svečani koncert koji u lipnju, u društvu Itamara Golana, planiraju ostvariti u dvorani Bersa na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Maestro Skender, s druge strane, piše koncert za saksofon i komorni ansambl koji će u svibnju predstaviti zajedno s Nikolom Fabijanićem i Cantus Ansamblom u malom Lisinskom. Pa pridodamo li k tome koncertnu sezonu Papandopulo kvarteta u ciklusu komornih koncerata dvorane Lisinski…
Čvrsta je utvrda taj saksofon u našoj sredini. Brutalno čvrsta. Nek’ ostane tako.
Snimka izravnog prijenosa koncerta dostupna je na HRTi platformi.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.