Katarina Livljanić i ansambl Dialogos - glazbena Judita
U povodu 500. obljetnice prvotiska slavnog epa Marka Marulića i Godine čitanja 2021.
Ministarstvo kulture i medija RH proglasilo je 2021. godinom čitanja, koja se poklopila s petstotom obljetnicom objave prvoga hrvatskog epa na narodnom jeziku, Judite Marka Marulića. Tu obljetnicu naročito slave Splićani, sugrađani Oca Hrvatske Književnosti, pa se Glazbena mladež Split udružila s Hrvatskim domom Split u organizaciji glazbenoga postavljanja biblijske pripovijesti iz renesansne Hrvatske.
Rekonstrukcija glazbe
Ovogodišnja dobitnica HDS-ove Nagrade za muzikologiju Josip Andreis, Katarina Livljanić, osnovala je 1997. vokalni ansambl Dialogos, taj sinonim za srednjovjekovnu glazbu, u kojem svoju izvedbenu praksu isprepliće sa znanstvenim radom. Neumoran istraživački duh poveo je muzikologinju i pjevačicu na novo putovanje, koje ju je dovelo do dalmatinske zbirke Vartal iz 16. stoljeća, u kojoj su sadržani brojni alegorijski dijalozi prenja. Neke od tekstova u toj zbirci pripisivali su i Marku Maruliću, u čijem bogatom opusu upravo Judita sadrži posebnu snagu prenja. Rekonstrukcijom inspiriranom slušanjem i proučavanjem gregorijanskih i glagoljaških izvora iz Dalmacije, kao i usmene predaje, nastaje projekt Judita: Priča kroz glazbu, u kojemu Katarina Livljanić zaslužuje podjednako poštovanje i divljenje, kao autorica, ali i izvođačica, koja je u sedamdeset minuta bez predaha zaokupljala pozornost publike. Režija Sande Hržić neopterećena je scenografijom u čijem se minimalizmu ističe simultana projekcija izvornog Marulićeva teksta. U središtu je pripovjedačica-pjevačica, koju uz jasnu dikciju, iznimno važnu u glazbenom epskom spjevu, širokog spektra vokalnih nijansi, čiste intonacije i bogate dramatizacije vokala, krase i iznimne glumačke sposobnosti.
Glagoljaške melodije
Katarina Livljanić podjednako je sugestivna i glumački uvjerljiva u vokalnoj izvedbi, mimici, gestama i kretnjama tijela, čime glazbena monodrama donosi vjerno ispreplitanje pripovjedača, Judite i Holoferna. Iako partiture u uobičajenom kontekstu nema, modusi i melodijske formule primijenjene u izradi glazbene građe pjevačice i instrumentalista odgovaraju nekim glagoljaškim melodijama iz narativnih napjeva u Dalmaciji, često u sklopu vrlo emotivnih dramatičnih liturgijskih situacija koje se odnose na Pasiju ili obrede Velikog tjedna. Vjerni suputnici vokala u glazbenoj Juditi su Norbert Rodenkirchen na poprečnoj flauti i dvojnicama te Albrecht Maurer na vieli i lijerici, čija se pratnja temelji na improvizaciji. Takvo glazbeno ‘čitanje’ Judite sigurno je vrijedno izvođenja i izvan konteksta budućih obljetnica te bi moglo pronaći i repertoarno uporište, ako negdje još ima svestranih i kvalitetnih evokacija Katarine Livljanić.
Izvor: Cantus 228
Autorica fotografije: Maja Prgomet
Prati na:
https://www.ensemble-dialogos.org/
https://www.facebook.com/EnsembleDialogos/
https://www.instagram.com/ensembledialogos/