23
ruj
2023
Čitaj

Portret perspektivnog kolektiva

Metz Attack: od maslinika do zvijezda

Luka Janjac (Carnero) iz Metz Attacka / Matej Grgić

Luka Janjac (Carnero) iz Metz Attacka / Matej Grgić

share

Od klupskih večeri u Mastersu do stranih festivala, Metz Attack oduševljava kvalitetom i autentičnim pristupom glazbi.

Već sedmu godinu Garden Resort u Tisnom domaćin je ponajboljem festivalu underground elektroničke glazbe na našim prostorima, nizozemskom Dekmatel Selectorsu. Posljednji dani kolovoza ugostili su DJ-eve koje je cijenjeni amsterdamski label odabrao baš zato što su pravi glazbeni diggeri koji uvijek idu korak dalje i pružaju slušateljima svojevrsni izazov. Ovaj su put u to pomno odabrano društvo poziv dobila i trojica lokalnih momaka iz obližnjeg „Sela“ (kako sami nazivaju Vodice), DJ-evi Carnero, Fabian Mateša i Tonko, članovi kolektiva Metz Attack, kojima je svirka upravo na ovom festivalu godinama bila ultimativni san.

Metz Attack je tako na ovogodišnjem Selectorsu imao svoj party boat, koji je jedan od prvih koji su se rasprodali nakon što su karte puštene u prodaju. Velika je to stvar – mladi Metzovci su među prvim lokalcima koji su na ovoj razini ostvarili suradnju s Dekmantelom i njihovim podbrendom Selectors, koji inače streme ekskluzivnosti i nisu pretjeranu pažnju pridavali lokalnim talentima.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dekmantel (@dkmntl)

A svemu tome je prethodio zanimljiv splet okolnosti koji se odvio prošle godine za vrijeme trajanja festivala.

„Lani smo za vrijeme festivala napravili rave u masliniku namijenjen domaćoj ekipi na kojem su nastupali neki DJ-evi s lineupa Dekmantel Selectorsa s kojima smo dobri. No vijest o tome se proširila po festivalu, stvari su izmakle kontroli i veliki dio publike je tu večer došao kod nas umjesto u Barbarellu, čime smo Dekmantelu dali do znanja da i mi postojimo“, prisjeća se Fabian događanja koje je brojnima koji su se našli tamo ostalo u pamćenju čak i više nego sami festival. U masliniku se skupilo toliko ljudi da je vode i ostalih pića nestalo u samo nekoliko sati. Nije bilo nikakve posebne infrastrukture, no vibra je bila nevjerojatna. Brojni su se složili kako se radilo o eventu koji je esencija onoga što je rave pokret nekad bio, a očito može biti i danas. Nije bilo važno ništa osim muzike.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Metz Attack (@metzattack)

Karte otišle u dva sata

„Par mjeseci nakon toga smo dobili poziv da održimo boat party u sklopu festivala. Mary Lake i Spekki Webu, koje smo znali otprije, pristali su nastupiti s nama“, ponosan je Fabian.

Na boat partyju koji se rasprodao u dva sata nakon što su karte puštene, Fabian je trosatnu vožnju otvorio uz Mary Lake, a svirku su na pola preuzeli Carnero i Spekki Webu. Tonko je ovaj put, u duhu pravog kolektiva, prepustio pozornicu prijateljima kako bi svaki b2b bio barem sat i pol, da se stigne ispričati priča.

„Meni osobno je bilo dosta intimidirajuće vrtiti b2b s Mary Lake, DJ-icom koja je proputovala sa svojom muzikom cijeli svijet, koja živi taj lifestyle 0-24 i koja je baš prošli vikend nastupila u Berghainu, ali nadam se da sam je barem donekle uspio popratiti. Osim toga, bio sam pozvan da odvrtim listening set u sklopu Meetsystem & Friends takeovera na Magnoliji, najmanjem stageu na festivalu gdje DJ i publika sjede i pušta se lagana, ne-klupska muzika. Imam hrpu glazbe za takve situacije i nikakve prilike da tako nešto odvrtim igdje u Zagrebu, pa mi je to sve skupa bilo novo i dosta zanimljivo“, podijelio je Fabian svoje iskustvo.

A Luka, Carnero, dodaje: „Taj b2b sa Spekkijem, znaš koliko sam ja bio nervozan. Muka mi je bilo. Mislim, uvijek mi je trema prije svirke, baš mi je ono stalo da to bude dobro. A taj put, sviram na Dekmantel Selectors, na rasprodanom brodu, za publiku koja ima najbolji vajb, s jednim od svojih osobnih heroja i prijateljem Spekkijem. Ajme nervoze. I još se čujem sa Spekkijem oko podneva kad smo s Mary išli na ručak koji javlja da je avion zapeo u Beogradu, da kasni i da ako ne stigne, da preuzmem solo. Dakle, stigao je 45 min prije broda. I, iako se čujemo praktički svaki dan, on je bio na turneji u Japanu, ja sam baš puno radio, tako da se nismo ništa pretjerano dogovorili za svirku. Bilo je samo, kaže Spekki, hoćemo svirati psy trance. Ja kažem može. I on: ‘OK, be a leader, put a stick’. Umra sam od nervoze. I kad smo krenuli, spektakl…“.

Carnero i Jasmina Gordić Simonelli / Matej Grgić

Carnero i Jasmina Gordić Simonelli / Matej Grgić

Formiranje ukusa u Tisnom

Dekmantel je trojici prijatelja oduvijek bio festival koji im je posebno prirastao srcu.

„Nastup na Dekmantel Selectorsu cilj je kojemu smo potajno težili od samih početaka. Po nama je to redovno najbolji festival u Hrvatskoj koji nas svake godine iznova iznenadi i koji nam redovno proširi vidike u smislu kako sve DJ set može zvučati“, kaže Fabian.

A stvar im je tim važnija kada se uzme u obzir da su ovi momci odrastali na festivalima koji se odvijaju u The Garden Resortu, vrlo blizu njihovih Vodica.

„Mislim da niti jednom kolektivu u Hrvatskoj nastup na Gardenu ili konkretno na Dekmantelu ne može biti poseban kao nama. Mi smo tamo glazbeno odrasli, tamo smo se glazbeno educirali. Tamo smo proveli sate i sate, doslovno znamo svaki kutak tog mjesta, svaki kamenčić. Mi smo od ono nekih momaka što su tamo dolazili i izlazili vanka i maštali da će jednoga dana, možda, tamo nekad, u dalekoj budućnosti, ako Bog da, svirati, došli do toga da smo stvarno zasvirali. Znali smo sjediti u Tonkovoj garaži pa pričati ‘eee, da nam je jedanput svirati u Mastersa, ono, a zamisli tek na Gardenu’. To je bila ono fantazija, baš žešća fantazija. I onda smo u samo par godina od garaže došli do Mastersa, pa nakon dvije godine do Love Internationala i, evo, dvije godine poslije do Dekmatel Selectorsa. Meni je to iskustvo doslovno za cijeli život. Prije svega jer je sve to plod našeg rada, ništa nije poklonjeno“, priča nam Carnero.

A gdje je Cox?

U malom mjestu kao što su Vodice, vršnjaci se neminovno barem poznaju. Fabian i Luka išli su skupa još u vrtić. Tonko, dvije godine mlađi, s Lukom je trenirao nogomet. Početkom srednje škole, Fabian je bio prvi koji se ozbiljnije zainteresirao za glazbu.

„Iako sam i ranije slušao muziku, negdje tokom srednje škole sam postao malo opsesivan oko toga. Konstantno sam imao u ušima slušalice na kojima bi se vrtili večer prije skinuti nasumično odabrani albumi izvođača na koje bih nabasao na internetu. Ideja mi je bila da ne znam puno o muzici, pa samim time ne znam što mi se sviđa a što ne, tako da sam slušao što god mi je došlo pod ruku. S vremenom sam se najviše opredijelio za hip-hop, a o elektroničkoj muzici, iako mi je bila zanimljiva, nisam znao skoro ništa. Prekretnica je bila jedno jutro u školskom autobusu kad mi je Tonko pokazao listu Top 100 DJ-eva na Resident Advisoru, pa smo skupa šokirano gledali kako jedino ime na popisu koje znamo, Carl Cox, nije niti u prvih 20“, smije se Fabian.

Metz Attackovci kao klinci / privatna arhiva

„Bilo mi je zanimljivo da tu postoji cijeli jedan svijet kojega nisam bio svjestan, pa sam krenuo i to malo detaljnije istraživati. Ubrzo smo skužili da dosta tih novih imena koje smo otkrili nastupa svako ljeto na festivalima desetak kilometara od kuće“, govori.

Luka je pak odrastao na rocku i grungeu, i taj zvuk se i danas čuje u njegovim setovima. Vrata elektronike odškrinuo mu je najbolji prijatelj, Ante, kojeg je izgubio zbog bolesti na samom kraju srednje škole. Antina omiljena stvar, ”Aaron” Paula Kalkbrennera, kad god mu je bilo teško, pomogla je Luki da se pomiri s tim gubitkom, a ujedno je stvorila neku povezanost s elektroničkom glazbom koju je s Fabianom i Tonkom nastavio istraživati na festivalima u Gardenu.

Luka Janjac (Carnero) iz Metz Attacka / Matej Grgić

„To ljeto 2016. smo krenili ono baš intenzivno izlaziti na Garden. Na sve festivale. Nije bilo bitno koja je glazba na festivalu, ili disco ili house ili što. Uglavnom, mi idemo na sve. Tu smo se nas trojica baš spojili. Sjećam se partyja kad sam prvi put čuo Craiga Richardsa i Ben UFO-a. To je bio prvi party koji mi je prominija koncept glazbe, meni najbolji party ikad. Rekli su mi, to trebaš ići poslušati i ja sam otišao, bit će negdje oko jedan i po. Kad sam došao tamo, gledam šta je ovo, koja je ovo glazba. Četiri i po sata nisam ni na WC otišao. Znači, doslovno sam stajao u jednoj poziciji i slušao. U šest sati ujutro pogledam ljude oko sebe, i osjetim toliku energiju., toliko pozitive. Meni je to bilo vau“, prisjeća se Luka.

Met je na vodičkom prijatelj

Svi ti festivali na koje su izlazili neminovno su probudili želju da se i oni okušaju u sviranju. Fabian je kupio prvi kontroler, skupili su neku opremu i montirali je u staroj garaži Tonkova tate mehaničara. Krenulo je kopanje glazbe i neumorno vježbanje miksanja. „Mi smo svaki dan bili u toj garaži. Sat, dva, deset, osam, nebitno, ali to je bilo svaki dan, mi idemo miksati. Znali smo ne izlaziti iz te garaže ono po petnaest sati. Doslovno bi njegovi roditelji znali doć, dico, ono ka dvi ure je ujutro, ka tribali bi smanjit, cila ulica zvoni. I tu smo se bili dogovorili, da ništa bilo kakvi pokazivači, bpm-i, ništa, to sve prekriti, samo treniraj uho, treniraj uho. A miksali smo na playere koje su samo primali CD-ove. To je bilo jedno razdoblje baš ono kronične zagriženosti za glazbu. Svaki dan kopanje glazbe“, kaže nam Luka.

Luka je prvi otišao iz Sela, do Splita, na studij pomorske elektrotehnike. Višegodišnje sustanarstvo sa srednjoškolskim prijateljem Krunoslavom Malenicom uvelike je utjecalo na njega ali i na cijeli kolektiv. Naime, sociolog Kruno jedan je od osnivača i danas aktivne udruge mladih Oksid, u šibenskim Ražinama. S ciljem promicanja urbane kulture te unaprjeđenja lokalne zajednice, Oksid već osam godina organizira radionice, predavanja, festivale, koncerte… I upravo je Oksid vodičkim DJ-evima dao prvu priliku za klupsku svirku u prostorijama udruge, u veljači 2017. a ujedno tim partyjem i imenovao kolektiv.

Carnero i Jasmina Gordić Simonelli / Matej Grgić

„Nama ti je u Vodicama izraz za prijatelja – met. Ono kad nekoga vidiš u prolazu, kažeš di si mete. I tako dolazi party na kom sviramo, i ekipa iz Ražina komentira kako Metovi napadaju. Pa je party dobio i službeno ime Mets Attack (tad još sa „s“, op. a.). Tu večer mi došli u prostor, nas trojica i još dvojica DJ-a iz Vodica, računali neće bit nikoga, a na partyju negdje dvjestotinjak ljudi. Ja se penjem za pult, treći, nakon Tonka, gledam te ljude, čovjek na čovjeku, sve gori, umra sam. Prve tri-četiri stvari stojim tamo mrtav, ne znam što bih pustio, ali kad je krenilo, to je bio totalni spektakl“, dijeli nam Luka dojmove o svojoj prvoj pravoj svirci.

„Mi smo si to ime samo s vremenom prisvojili i počeli koristiti za evente koje smo krenuli raditi. Pa kad smo metovi. Samo smo stavili z umjesto s, nekako je bolje“, smije se Fabian.

Poznanstva i suradnje

Hrvatska underground elektronička scena možda nije velika, ali zato doista postoji podrška među raznim kolektivima koji promiču novu, kreativnu i autentičnu glazbu. Fabian, koji je 2017. dobio i priznanje za najboljeg newcomera na sceni, prvi je od Metzovaca koji je na poziv El Commanda (Luke Šimića) iz splitskog Taman kolektiva zasvirao na partyju u legendarnoj Kocki. Ubrzo je ostatak kolektiva dobio priliku predstaviti se splitskoj publici, a El Commando im je otvorio vrata u Zagrebu.

„I onda nas je Luka preporučio Neni (Funk Guruu) za njegov projekt Nova scena u Pločniku gdje je on zvao mlade DJ-eve koji su još neafirmirani. Neno me nazva dan iza svirke, reka ka bilo je super i nađemo se sutra na kavi. I onda mi je na toj kavi rekao, poslušao sam te, bilo je jako dobro, imaš talenta, dobra glazba koju ne pušta svatko, ali te molim jednu stvar, nemoj se sjebat. To mi je uvik ostalo. Ja sam tu samo lapac, koji je došao tu sad u Zagreb svirat, znam ko je Neno. I kad ti lik kao on, kojeg ujedno jako volim i cijenim jer je sto posto iskreno u muzici, kaže i ovdje je deset posto talent a devedeset posto rad, i ako hoćeš nešto konkretno uraditi od ovoga, samo pametno“, prisjeća se Luka tog upečatljivog razgovora.

Luka Janjac (Carnero) iz Metz Attacka / Matej Grgić

Svi su Metzovci odavno vodičku adresu zamijenili onom zagrebačkom, Fabian zbog studija matematike (netom uspješno završenog) te Tonko kineziologije, dok je Luka zbog posla nakon diplome. Dolaskom u Zagreb, ostvarila im se želja svirke u kultnom Mastersu gdje su sad rezidenti i odgovorni za mnoštvo odličnih partyja u zadnjih nekoliko godina. Uvijek zajedno biraju DJ-a kojeg žele predstaviti publici i bitno im je da ima neki drugačiji i autentični zvuk. Kako su zapravo već dio Dekmantel obitelji, nepresušan je pool inovativnih DJ-a koji zbog ovog kolektiva prihvaćaju svirku u ovom zagrebačkom klubu.

„Smatramo da ono što mi slušamo i puštamo nije toliko dostupno u Zagrebu pa nije bilo potrebno određivati neki konkretan đir na koji ćemo se prikačiti pri odabiru gostujućih DJ-eva, bitno nam je samo da se njihov zvuk sviđa nama. Jedina nit vodilja koju uvijek imamo je ‘Može biti svakakva muzika, samo da je parti’“, smije se Fabian.

„Goste biramo tako da napišemo spisak imena, vidimo kakva su nam bila prošla gostovanja, i onda kažemo okej, mogli bi ovoga. Tako da bukiramo nekog DJ-a iz tog nekog zvuka kojeg sad želimo predstaviti publici. Nama je Garden zajednička točka i mi se uvijek možemo naći, iako je svaki otiša na svoju stranu. Uvijek se dogovorimo oko gosta i imamo pravilo da kad ga imamo, nikad ne sviramo sva tri. A zaduženja? Ja sam većinom taj koji šalje mailove, agentima ponude i koji dogovara bukinge. Fabian je ovako više zadužen za hospitality, dogovara apartmane i slično. A Tonko će odraditi sve drugo, fizikalu i vodi društvene mreže“, pojašnjava Luka princip rada kolektiva.

Art i poviše glazbe

Metz Attack partyji razlikuju se od ostalih zato što uvijek imaju jednu artističku komponentu. Počevši od umjetničkih covera do dekoracije i svjetla na samim eventima.

„Instalacije su nam prošlu sezonu radili Robert Fenrich i Monika Milas, na nekim eventima oboje, a na nekim jedan od njih. Ideja nam je bila dodati još nešto večeri, čime ćemo se odmaknuti od ostalih organizatora u Mastersu i pretvoriti party u cjelokupni audiovizualni doživljaj. Stil Monike i Robija dobro se nadopunjava s našom atmosferom“, priča Fabian o umjetničkoj suradnji kolektiva s vizualnim umjetnicima.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Metz Attack (@metzattack)

„Za covere je zadužena Vudsi (Ivona Grepo) , koja je s nama otkad smo u Zagrebu. Mi joj samo rečemo datum, ona vidi koga dovodimo i napravi prikladan vizual. Mišljenja smo da je ikakav naš input tu nebitan, ne volimo kad nama netko govori što i kako da sviramo, pa nećemo ni mi drugima govoriti kako da rade ono u čemu su dobri. Ivona zna napraviti cover koji će biti pamtljiv i vizualno privlačan i to je točno što nama treba. Ivona, Robi i Monika imaju potpunu slobodu da rade što god hoće, to je za nas kao i smisao neke umjetnosti, potpuna sloboda“, kažu dečki.

Dolaskom nove sezone, kolektiv je u planovima za svoju Metz Attack rezident večer u Mastersu 29. rujna, a zatim slijedi dolazak jednog stranog imena u 11. mjesecu. Nakon prošlogodišnjeg spektakularnog rejva u masliniku u sjeni Dekmantela, te ovogodišnjeg Metz Attack broda na najdražem im festivalu, ne tako potajno priželjkuju stage take over na Dekmantel Selectorsu 2024.

Kako Luka kaže: „Nakon broda, David (DJ no service, koji radi booking za Dekmantel, op.a.) je odmah poslao poruku da su jako zadovoljni, pitao nas kako je nama bilo i rekao da se nada da ćemo nastaviti suradnju i ubuduće, tako da sve upućuje na to. Ja sam mu nakon festivala, ono kad se sve sleglo, posla poruku da hvala na pozivu, da mi je ovo osobno jako  puno značilo, i da se nadam da glazbeno nismo razočarali. A on je na to odgovorio ‘ne ne, hvala vama što ste bili tu, što ste dio familije’“, zaključuje Luka.

Moglo bi Vas zanimati