27
lis
Čitaj

Prava je pjesma jamstvo uspjeha!

/Unsplash

share

 

Sredinom prošlog stoljeća malo tko je obraćao pozornost na autorska prava. Bila je važna pjesma i utjecaj koju ima na slušatelje. Iako je dobitnik Nobelove nagrade za književnost, Boba Dylana ili obožavaju ili mu predbacuju autorstvo pjesama, optužujući ga da ih je preuzeo iz naroda. Pjesme su pronalazile put do raznih izvođača koji su im svojim izvedbama davali neki novi senzibilitet, a osim talenta, neosporno je bilo poznavati prave ljude na pravom mjestu. Danas bismo to nazvali pukom srećom, ali postoji više tipova sreće. Osim one sudbinske, sretna je okolnost biti potpuno spreman i sposoban iskoristiti priliku na pravi način.

Prava je pjesma bila jamstvo puta do novih ušiju, a ako je pritom izvedba posebna, zvjezdani uspjeh bio je neupitan. Tada je samo trebalo znati na pravi način iskoristiti otvorena vrata.

Zahvaljujući politici i državnom uređenju, inozemna glazba na našem području u drugoj polovici 20. stoljeća nije bila toliko dostupna pa su mnoge skladbe, posebice one s engleskog, francuskog ili talijanskog jezika, pronalazile put do slušatelja u obliku prepjeva.

Jedan od prvih rock bendova kod nas bile su Bijele Strijele koje su upravo takav primjer. Svijet su tada zapalili rock’n’roll i twist, a njihovi počeci bili su prepjevi iznimno popularnih Beatlesa i Shadowsa. Moji favoriti su i dandanas „Mrzim taj dan“ („Unchain My Heart“), „Svi trče oko Sue“ (Runaround Sue“), „Voli me“ („Love Me Do“) i „Ja ljubim je, je“ („She Loves You“) u suradnji s vokalnom grupom 4M, jednim od tada najpopularnijih šou-kvarteta.

Koliko god danas bili skeptični prema ideji prepjeva, uspjeh Vesne Pisarović i Olivera Dragojevića u novije vrijeme dokaz je koliko prepjev može postati originalan, ako pravi autor vješto prilagodi senzibilitet pjesme duhu jezika. U vrijeme kad je Vesnina popularnost bila na vrhuncu, „Da znaš“, odnosno „Non C’e“ Laure Pausini, bila je i ostala najpamtljivija pjesma njene karijere zahvaljujući Milani Vlaović. S druge strane, „Trag u beskraju“ kao skladba na prvi pogled odskače od prepoznatljivog zvuka Olivera Dragojevića, ali samo zato što je to prepjev talijanske kancone „Se è vero che ci sei“ milanskog kantautora Biagioa Antonaccija. Ovdje je svoju jezičnu spretnost pokazao Danijel Načinović. Cijeli istoimeni Oliverov album snimljen je kod Diega Michelona u Milanu u duhu San Rema i tadašnje vrhunske talijanske produkcije, a sada je kolekcija Oliverovih hitova koji su bili na njegovom stalnom repertoaru.

Iako pojedini radijski i televizijski programi pokušavaju prepjeve „progurati“ publici, diskografska izdanja takvog tipa nisu česta. Svejedno, posljednji album Arsena Dedića „Suputnici“ u izdanju Dallas Recordsa, donosi upravo takve skladbe. Doduše, većina pjesama izvorno je objavljena na Diskotonovom „Kantautoru“, ali Arsen je, uz neizmjeran autorski talent, uvijek volio otpjevati pravu pjesmu. Njegov zreli glas u „Mrtvom lišću“ potpuno je u kontrastu s razigranošću i preciznošću u pjesmi „Zapleši twist“ koju je 1962. snimio s Optimistima i Ljubljanskim jazz orkestrom. Pogađate, to je upravo ona na koju ste pomislili – „Let’s Twist Again“. Jednostavno je zabavno čuti Arsenove suvremenije izvedbe koje uz nove aranžmane čine uzbudljivu sintezu.

U Hrvatskoj u posljednje vrijeme bolje prolaze obrade domaćih izvođača pa tako svjedočimo popularnosti projekta radijskog urednika Zlatka Turkalja i Croatie Recordsa „Zimzeleno a novo“ i HRT-ovog showa „A Strana“, gdje mlađi izvođači pjevaju dobro provjerene domaće hitove. Meni su osobno izvanredne izvedbe Lu Jakelić, posebno pjesme „Prozor prema zalazu“, a da možda ipak ima prostora za prepjeve ukazao je hype koji se dogodio kad je Goran Bare u istoj emisiji otpjevao „Sunce više ne izlazi“, odnosno pjesmu „The Sun Ain’t Gonna Shine Anymore“ The Walker Brothersa. Postoji posebna kvaliteta koja je ukorijenjena u pravoj pjesmi. Bila ozbiljna ili satirična, u ljudskoj je psihologiji da će prije biti prihvaćena poznata melodija od potpuno nove.

U nastavku poslušajte moj izbor najuspjelijih prepjeva.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Glazba.hr portala.

Moglo bi Vas zanimati