Godina zmije
BUNTAI priručnik: savjeti za nove glazbenike
Prisjećajući se vlastitih početaka ususret proslavi pet godina od izlaska njihova debitantskog albuma Godina zmije u Vintage Industrial Baru, članovi trap grupe BUNTAI – Yung Bude (Jakov Budić) i Dipsi (Dorian Brezak) – podijelili su ključne savjete za mlade glazbenike koji kreću njihovim stopama uspjeha.
1. KAKO KRENUTI?
BUNTAI je krenuo 2015. pod drugim imenom – Undead Squad. U vrijeme kad su se slali linkovi putem društvenih mreža uz opis „Možeš ovo poslat dalje ako ti je kul“ i bez velikih kuća koje će te podržati, artisti su se snalazili kako god su znali, a na Yung Budetovu inicijativu krenuli su repati uz pomoć Swanne (High5): „Tad nije bilo yema. kao izdavača, još nije bilo nikoga tko se bavio reperima na ikakvoj sceni. Sad tu imaš tri, četiri labela koji guraju repere. Sad je lakše krenuti.“
Prve su pjesme objavljivali sami, a nakon toga počeli su izbacivati za Apollo. Za yem. su počeli objavljivati tek 2020. godine. Inspiracije i prvih koraka ima svugdje, a i sâm Dipsi se na početku igrao u Fruity Loopsu (softver za glazbenu produkciju), educirajući se putem YouTube tutoriala. Svim artistima prvi korak je faza eksperimentiranja i svi su u procesu učenja.
2. IDEM SOLO ILI TRAŽIM BEND?
Bendovi se s vremenom mijenjaju i normalno je da se članovi izmjenjuju ovisno o smjeru u kojem bend putuje. Na početku su u bendu bili Tajo, Boki i Yung Bude. Nakon nekog vremena došli su Bujo i Dipsi i nastao je BUNTAI. S vremenom su Tajo, Bujo, a nedavno i Boki, izašli iz benda. Dobri odnosi ključni su za to da se poslovni dio ne prelijeva u privatni. Yung Bude komentira: „Boki više ne snima trap glazbu i to ga trenutačno ne zanima i mi to poštujemo. No svi smo i dalje u dobrim odnosima. Na Godini Zmije Dipsi još nije pjevao nego se samo bavio produkcijom, pa tako na idućem nastupu u Vintageu nastupamo Boki, Bujo i ja uz goste.“
Postoje mnoge razlike u slučaju SOLO VS. BEND, ali dečki naglašavaju kako je uvijek bolje, lakše i zabavnije nastupati u bendu – postoji posebna doza podrške i energija pri nastupima. Što se tiče kreativne slobode zavisi od projekta do projekta. Solo možeš proći više osobnih tema koje samo tebe zanimaju, a kod benda se svačiji dio mora slagati pronalazeći zajedničko tlo. Drugačiji je cijeli proces, ali ima svoje pozitivne i negativne strane. Zna se dogoditi da se članovi raziđu i da se „klik“ izgubi, pa session prestane funkcionirati, ali ključno je odvojiti poslovno od privatnog da bi sve dugoročno funkcioniralo – da jednog dana i vi imate pet godina svog albuma. Posao mora i ostati posao. „Morate naučiti iskomunicirati taj dio. Dobrobit grupe svim članovima treba biti ispred svega ostalog da bi to funkcioniralo“, kaže Bude.
3. KAKO BITI MOTIVIRAN I AUTENTIČAN?
Na pitanje kako održati motivaciju, dečki su jednoglasno rekli kako u njihovom slučaju nije trebalo održavati motivaciju, kod njih dolazi iznutra, sami je održavaju navodeći ako netko nema motivacije možda glazba stvarno nije za njega. Nedostatak Bokija na nastupima nije ostao nezamijećen, ali dečki su prokomentirali njegov odlazak: „Zadnje dvije godine primijetili smo da Boki gubi motivaciju. Izgubili smo, nažalost, dvije godine u glazbenom odnosu oko toga, a njemu to više nije bio prioritet. Ali bolje mu je sad, sad se fokusira na neke druge stvari koje ga više vesele i zanimaju. Zanimale su ga i tad, ali morao je sjediti na dva stolca. Nekad je jednostavno vrijeme za promjene i fokus na druge stvari.“ Dečki se i dalje normalno druže, ali su promijenili fokus na stvari koje im više odgovaraju. S vremenom se motivacija može i vratiti. Ljudi se mijenjaju, a motivacija dolazi u nasumičnim trenutcima. Slično je bilo i s Bujom nakon prvog albuma – kreativni blok otežao mu je rad na idućem. „Došao bi u studio i snimio par linija“, prisjećaju se dečki. Kad ga je Bude tražio savjet za svoju novu pjesmu, Bujo se uključio, i suradnja je prerasla u novi nadolazeći EP: „Nismo se morali forsirati. Odjednom je opet sve išlo fluentno“, prisjeća se Yung Bude.
Autentičnost je u (t)rap svijetu osjetljiva tema. Za neke je promjena ključna, a za druge ne. Sve ovisi o izvođaču. Dečki “Popstar” smatraju vrhuncem masovne privlačnosti: „”Popstar” je kao jingle – nešto što će pjevati i odrasli i djeca.“ Ali s albumom DOGMA vratili su se tvrđem, klasičnom BUNTAI zvuku, a promjene doživljavaju kao prirodan proces: „Ne možeš samo udarati po istom zvuku jer dolazi do zasićenja. A i ako repaš nakon 35. godine, trebaš pisati ozbiljnije tekstove. Ne možeš se zauvijek samo kreveljiti.“
4. ŠTO DA RADIM KAD ME ODJEDNOM SVI ZNAJU?
Slava donosi gubitak privatnosti i zasićenje od medija, a BUNTAI dečki naglašavaju kako je s vremenom utjecaj slave većinom upitan ili negativan. Svaki izvođač, iako uživa u svom najpopularnijem momentu, kad-tad želi nešto novo. Sjetimo se poznatog citata Dječaka s najpopularnije pjesma ”Dalmacija” uz najpoznatiji dio refrena Digi digidi digidi. Dječaci su više puta naglasili da su ga se zasitili nakon konstantnog izvođenja. No ljudi u prolazu bi im to svakodnevno dobacivali, sve dok kontroverzni dječak Vojko V nije u svojoj najpopularnijoj pjesmi ”Ne može” rekao: Mrzim svakoga, mrzim Kaštel Sućurac. Reci digi digidi poslat ću te u kurac. Ironično, danas mu svi viču „Ne može!“
S obzirom na mlade umove slušatelja trapa, također je teško odvojiti stvarno od kreativne slobode. „Problem je kod trap glazbe što je jako sadržajno materijalistički nastrojen žanr, a trap izvođači vrlo često ne žive život koji prikazuju, no slušatelji to ne znaju pa pokušavaju živjeti sadržaj pjesama, a ni mi ga ne živimo“, naglašavaju dečki. Mnogi u početku smatraju da će im slava olakšati međuljudske odnose, ali navode kako s vremenom naučiš najviše cijeniti prijatelje i partnere koji te vole zbog tebe samog, a ne zbog fanovske privrženosti. „Na kraju dana ne želiš nekoga tko te worshipa, nego nekoga tko te želi zbog tebe i tko ti je ravan”, kaže Dipsi. A tako je nastao i poznati quote Yung Budeta iz pjesme ”Bez tebe”: Never fuck a groupie bitch, jer se kekaju za siću.
5. BACKSTAGEBOYSI I SURADNJE
Kroz razgovor prošli smo i fenomen backstagea, koji u trap svijetu graniči s opsesijom. Svatko želi biti dio stražnje prostorije i VIP sektora. U backstageu je glazba tiša, priča zanimljivija, a u foteljama se miješaju velika lica. Dečki kažu kako se iza scene dešavaju najsmiješnije, ikonične situacije. Svi su na istom mjestu, povezuje ih ista glazba i svi se dobro slažu. Ljudi to vide i žele biti dio toga objasnio je Dipsi. Prije je i sama era opijata bila veliki utjecaj na backstage: „Linija ljudi koji čekaju liniju“, kažu dečki smijući se, „no to se smirilo nakon korone“.
No zaključno, glavna čar backstagea uvijek je bila u networkingu – kad nekoga vidiš uživo i uđete u priču, dođete na neku ideju, a kasnije se povežete i online za suradnju. Yung Bude spominje kako su ”Sayonara” Rouzi i on dogovorili isključivo online. Spontanosti ne nedostaje kod networkinga pa se zna dogoditi da slučajno stvorite hit kao jedan od većih collabova gdje su bili BUNTAI, KUKU$ i High5 – “Mrak Chapman”. Sa svojih 672 tisuća pregleda rijetko tko može primijetiti da je pjesma nastala slučajnim druženjem. A nerijetko se suradnje stvaraju na afterima, ali Dipsi naglašava kroz smijeh (i iskustvo) da u devet od deset slučajeva idući dan stvar zvuči užasno, pa se klone takvih situacija i savjetuju profi rad kod suradnji.
Za početke neki koriste plaćane suradnje – situacije gdje se novi artist javlja velikim imenima kako bi pospješili njegovu pjesmu featuringom. No, Yung Bude kaže da mu se to više više ne da raditi jer je to dvosjekli mač: „Na primjer, meni je Baks na početku svoje karijere uletio s upitom za plaćeni feat. na ”Tebi treba prijatelj” i pjesma je prošla dobro, a onda sam ja njemu snimio vers za ”Balenci”. Danas je to moja najslušanija pjesma na Spotifyu.“
6. TKO I KAKO TREBA BITI IZA PJESME?
Kako početi s pjesmom? Dipsi savjetuje da prekopate sampleove dok nešto ne poškaklja mozak, ali odmah isprobajte vokale da vidite funkcionira li pjesma. Ne treba se zakopavati u pokušajima koji ne donose rezultate. Dobar producent je ključan. Mnogi slavni producenti već imaju potpis ili se po zvuku može prepoznati tko je radio pjesmu. Ako vam se neka sviđa potražite ga i u creditsima, a pronađete li uzorak kod više pjesama znači da je to osoba za vas.
Dečki komentiraju da danas ljudi već više cijene producente i primjećuju ih. Uloga producenta za njih je ključna, jer će on dati i smjernice da u samoj srži snimka već bude najbolja što može biti. Nije samo stvar u produkciji, nego i kvalitetnom feedbacku koji su tu za dobrobit cijele pjesme, no ako imate čistu viziju držite je se. Reperima koji možda imaju velik ego za primanje konstruktivnih kritika glavni savjet Budeta i Dipsija je jednoglasno: Ah… toughen up man!
7. ČARI SIDE HUSTLA I ESTETIKE
Početak glazbene karijere u Hrvatskoj rijetko je od prve financijski isplativ, a mnogi od glazbenika imaju 9 to 5 poslove i razne vrste side hustleova. Uvijek je pametno imati safety net za početak. Iako trenutačno dečkima sav fokus odlazi na bend koji im donosi svu zaradu, do tog procesa je trebalo doći s vremenom. Moda, prodaja collectablesa, izrada beatova, stvaranje novih bendova i drugo samo su dio priče koju su kreirali. A savjetuju da je ipak najbolje imati fokus na jednu, dvije stvari ili pronaći zajedničku točku svemu što radite kako bi se zaokružila cijela priča u nešto smisleno i dugoročno isplativo.
Uz cijeli imidž benda/artista moda igra ključnu ulogu, a BUNTAI su savršeni primjer benda koji ima jedinstvenu estetiku na ovom području. Na nastupima često skidaju majice, puni su tetovaža, pirsevi i obojena kosa su must have, a hlače su im uvijek pune patcheva. Dečki su veliki modni fanatici, pa su tako mnoge stvari koje su nosili na nastupima bile DIY, a s vremenom su počeli izbacivati i merch. Kako ga učiniti ekstremno poželjnim? Limitirane edicije uvijek su poželjnije od prodaje na veliko, a jedinstveni dizajn koji je povezan s glazbom koju volite ili kreirate najbolje prolazi. „Od manjih brendova najviše pratim DAVRIL Supply, Problem6oy i Skoot Apparel“, naglašava Yung Bude, koji se cijeli život usporedo bavi modom. Dipsi kaže kako mu se svakih par mjeseci inspiracija mijenja, npr. radeći sa Converseom počeo je više pratiti i Tylera, ali Rick Owens mu je najzanimljiviji i voli njegov stil, pa ga izdvaja kao trenutačno glavnu inspiraciju.
8. PRIPREME, PRIPREME, PRIPREME…
Ako ste gledali BUNTAI, znate da njihov nastup znači sat vremena trčanja i skakanja po pozornici, što zahtijeva ozbiljnu kondiciju. Nije lako održati taj tempo, i svi artisti su se borili s time na početku. Čak si je i High5 2014. na nastupima ulijetao u versove kako bi došli do daha, dok je Baks nakon prvog solo koncerta u Tvornici uspuhano bio šokiran koliko je energije potrebno za izvođenje cijelog nastupa. Kondicija dolazi s vremenom i treningom. „Tvoj koncert je kao tvoj rođendan sav fokus je na tebi, a ti se moraš potruditi da svima bude najbolje. Prije svakog nastupa obavezno popijem pre-workout jer je koncert kao kardio trening. Otkako sam počeo nastupati potpuno trijezan, puno više primjećujem što je moglo biti bolje. Ali na kraju dana stvari na koje se najviše fokusiraš da ne zezneš – upravo ćeš njih prve zeznut“, kaže Bude.
Dipsi se opušta pred nastup uz pivice, ali sve priprema unaprijed, uključujući i outfit za nastup kako bi maknuo stresore na vrijeme. I savjet dana: ne zaboravite rezervnu majicu u koju bi se presvukli nakon toga. Nastup je teško opisati riječima, a ego navode kao glavni osjećaj koji te vodi k najboljem stage presenceu. Kod nastupa ne možeš samo biti ja, moraš biti duplo bolji od sebe, moraš imati alter ego za nastupe koji će ti davati duplo jaču energiju. „Npr. kao Sasha Fierce… hvala, Beyoncé!“, našalio se Dipsi.
VJEČNO PITANJE – KOJI SU VAŠI PLANOVI?
U srijedu, 20. studenog, dečki nastupaju u Vintage Industrial Baru izvodeći cijeli album Godina zmije u čast pet godina od njegovog izlaska. Koncert vide kao priliku za proslavu i inspiraciju za novi materijal koji će, nadaju se, za pet godina jednako dobro odjeknuti. Do 1. siječnja 2025. izlazi i novi EP Yung Budeta i Buje, a za 2025. planiraju neki veći BUNTAI projekt. Iako bi s tehničke strane mogli dosta toga promijeniti u Godini Zmije, ali dečki ističu da album savršeno odražava taj hektični period njihovih života. Sve je snimano u stanovima, bez službenog studija, a rezultat je vrijedan ponosa i vole ga takvog. Uz dečke u Vintage Industrial Baru moći ćete vidjeti i 30zonu, KUKU$, Hvala, Kesa i Žugija, koji gostuju na albumu, a bez da sam navela ključno pitanje dečki su već doskočili s time da će na nastupu proslave Godine Zmije biti „svi osim Palca“.
Na pitanje imaju li neki finalni savjet uzvratili su: „Ima netko neki savjet za nas?“