16
srp
2025
Priče

Osvrt na proteklu i pogled prema novoj sezoni Cantus Ansambla

Vrijeme slavlja i svečanosti

Foto: Matej Grgić

share

Godine su da se broje –

Sezone da donose uzbuđenja i novosti –

A nova je glazba – da se sluša!

SAN, VJERA, ISTINA i LJUBAV: četiri su moćne riječi označile početak jedne važne i nezaobilazne avanture u glazbenom i glazbeničkom životu naše zemlje. Počela je prije gotovo četvrt stoljeća, na početku našeg tisućljeća u okrilju Muzičkog biennala Zagreb 2001. godine. Bio je to mali ciklus četiriju koncerata Riječ i glazba u Muzeju Mimara koji je porinuo sasvim novi ansambl posvećen novoj, suvremenoj glazbi. Ansambl koji je u četiri koncerta koja su dirigentski vodili Berislav Šipuš, Saša Britvić, Mladen Tarbuk i Edo Mičić okupio puhački kvintet odnosno članove Zagrebačkog puhačkog ansambla i dodao još gudački kvintet te još glazbenika da bi se riječju koja označava pjev odnosno CANTUS prometnuo u ansambl zanimljivo promišljenih sezona, gostovanja, snimanja, narudžbi novih djela, suradnji i razmjene s inozemnim sličnim ansamblima te ansambl koji s neskrivenim uzbuđenjem očekuje i najavljuje svoju godinu svečanosti.

Foto: Dan Truong

O protekloj sezoni Cantus Ansambla – koja je obuhvatila i važna gostovanja odnosno nastupe u inozemstvu, sudjelovanje na Muzičkom biennalu Zagreb te nova djela koja su praizvedena na koncertima – u razgovoru s umjetničkim voditeljem Berislavom Šipušem te stalnim dirigentom Ivanom Josipom Skenderom doznali smo i neke pojedinosti o idućoj sezoni koja uključuje posebno promišljene svečanosti obilježavanja 25 godina djelovanja ansambla.

Foto: Vedran Metelko

Turneja u Kanadi

Protekla sezona, a čini se da ih je upravo dvadeset ostvareno (jer se počelo, doduše, skromno 2006.), po mnogočemu je pokazatelj jasnog fokusa na hrvatsku literaturu, poglavito onu koja poticajem nastaje upravo za ansambl te njezinu promociju i u inozemstvu, kako je to pokazala turneja u Kanadi, u listopadu prošle godine. Već iskušani model suradnje s inozemnim ansamblima, gostujućim i uzvratnim nastupima, tako je i u ovoj prilici razmjene s ansamblom Turning Point u Vancouveru donio koncerte u kojima je Cantus Ansambl praizveo i jedno djelo mladog kanadskog (upravo vankuverskog skladatelja) Ramseya Sadake, djelo vrlo poetskog naslova Like a Bird With its Wings Half Furled (koje će biti ponovljeno i u Zagrebu).

Foto: Dan Truong

Krila su Cantus Ansambla ipak bila posve raširena u letu (da ostanemo u poetskom ozračju) kojim su kanadskoj publici predstavili 18 partitura hrvatskih skladatelja i skladateljica na četiri koncerta: od dva koncerta u Vancouveru (nazvanih Double Bill) na otvorenju sezone Turning Point ansambla 26. i 27. listopada djelima Milka Kelemena, Tibora Szirovicze, Mladena Tarbuka, Ivane Kiš, Frane Đurovića i Vjekoslava Nježića, a idući dan (uz solista šahista Dubravka Pajalića) i skladbe Srđana Dedića, Helene Skljarov, Krešimira Seletkovića, Ante Knešaureka i Olje Jelaske, kombinirajući sasvim nove partiture s nekim ranije napisanim za ansambl ili nekim „posuđenicama“ kao što je Twist Mladena Tarbuka. U Torontu je Cantus Ansambl predstavio skladbe Borisa Papandopula, dvije sasvim svježe skladbe Sare Jakopović i Davida Batinića te Tan Hetti umjetničkog voditelja i dirigenta ovih koncerata Berislava Šipuša, dok je program u Cobourgu donio djela Natka Devčića, Ivana Josipa Skendera i Srećka Bradića uz djelo domaćina Michaela Pepe (Drugi gudački kvartet) i još jednu izvedbu Komorne simfonije Borisa Papandopula (koja prati ansambl već godinama).

Sretni smo da imamo mladih glazbenika koji žele raditi u ansamblu

Foto: Vedran Metelko

„Pokazalo se da je važno održavati ansambl u smislu uvježbanosti repertoara, jer se zbog promjena sastava trebalo obnoviti neke od partitura ili za neke članove naučiti tu literaturu, ali smo u otprilike tjedan dana pokusa uspjeli doseći izvedbenu razinu maksimalnim profesionalizmom, entuzijazmom i prijateljstvom. Mislim da je to veliki dobitak za ansambl i nekoliko novih glazbenika koji su naši suradnici. Sretni smo da imamo mladih glazbenika koji žele raditi u ansamblu, sviđa im se atmosfera, ali i program koji radimo“, pojasnio je Berislav Šipuš.

Foto: Dan Truong

Usmjerenost na mlade skladatelje Cantus Ansambl pokazao je i uoči odlaska na turneje, dajući praizvedbama primat u rasporedu prvog koncerta protekle sezone, i to ponajviše praizvedbama upravo mladih skladatelja: Juraj Marko Žerovnik napisao je zapažen koncert za klavir i ansambl Nexus, Alan Kljajić zanimljivo koncipiranu skladbu Simulakrum, a upravo su s tog koncerta u Kanadu krenule partiture Tibora Szirovicze, Sare Jakopović i Davida Batinića.

Turneja u Italiji

Međunarodna suradnja iznjedrila je još jedan projekt s ansamblom Icarus, ujedno i malu turneju po Italiji u prosincu, uz izvedbu pasije Voci vicine 2.0 za novinara, video, ansambl i elektroniku talijanskog skladatelja Fabia Cifariella Ciardija (koju je Cantus Ansambl izveo i u Zagrebu, u sklopu svoje sezone). Bila je to koprodukcija Festivala Mittelfest, Icarus Ansambla iz Reggio Emilie te festivala Nuova Consonanzan i, dakako, Cantus Ansambla u pet koncertnih događanja, koja su povezala Zagreb s talijanskim gradovima Reggio Emilia, Cividale, Bolognom i Rimom, gdje je projekt kulminirao i zabilježen je za program Rai 5.

Foto: Vedran Metelko

„Još jedan oblik međunarodne suradnje otvorili smo prema Španjolskoj, najprije gostovanjem skladatelja i dirigenta Fabiana Panisella u našem ciklusu, uz program kojim se predstavio i kao skladatelj te uz još španjolske glazbe. Očekujemo uzvratni poziv, da kao dirigent uz njihov ansambl Pluriel pripremim koncert s hrvatskim djelima, a potom bi u sezoni 2026./2027. ansambl Pluriel došao u našu sezonu i vrhunac bi bio odlazak Cantus Ansambla u Madrid u sezoni 2027./2028.“, ističe Berislav Šipuš. Takve suradnje već postoje s ansamblima Icarus (Reggio Emilia), Turning Point (Vancouver), Les Amis (Toronto) i Zeitfluss (Graz), a obnovit će se suradnja s centrom Arnold Schönberg u Beču gdje je Cantus Ansambl neko vrijeme redovito nastupao.

Foto: Vedran Metelko

Novitet iz protekle sezone – programsko vijeće

Novost je od protekle sezone Cantus Ansambla postojanje i rad Programskog odbora, u kojem osim umjetničkog voditelja Šipuša i stalnog dirigenta Skendera djeluju, predlažu i razmatraju mladi: muzikologinja i skladateljica Helena Skljarov te pijanist i skladatelj Juraj Marko Žerovnik, koji su aktivni i u vlastitom ansamblu (Serious Ensemble Zagreb) koji pak ima drukčija programska usmjerenja, isključivo na najnoviju glazbu. Kao predstavnik ansambla, u odboru je i „starosjedioc“ klarinetist Danijel Martinović. „On je uz Banka Harkaya i mene jedini preživjeli od samog početka“, ističe Šipuš.

Foto: Vedran Metelko

Što se novih partitura i novih programa tiče, izgleda da će iduća, slavljenička 2026. godina biti ispunjena s dvanaest različitih programa jer se koncerti ne ponavljaju, a time će biti obuhvaćeno 50 partitura.

Foto: Vedran Metelko

„Ove, 2025. godine bilo je važno nastupiti i na Muzičkom biennalu Zagreb“ , ističe Skender, „jer je to festival iz kojeg je ansambl iznikao i ponovno će biti u njegovu rasporedu i za dvije godine. Za kraj sezone, pod naslovom A ZA KRAJ uspješno je praizveden moj Koncert za saksofon, s Nikolom Fabijanićem kao solistom, ali je taj koncert donio i nastup uspješnog mladog saksofonista Danyla Dobisha kojeg sam upoznao na natjecanju Josip Nochta, na kojem je pobijedio. Uz njega smo upoznali francusko djelo Jean-Denis Michata, njegova profesora na Pariškom konzervatoriju, svojevrsni showpiece s mnogo proširenih tehnika. Što se tiče mojeg koncerta, poticaj je to bio Nikole Fabijanića da napišem djelo pa sam predložio da bude uz Cantus Ansambl, jer je specijaliziran za suvremenu glazbu.“

Još novih djela za Cantus Ansambl

Kako dolazi do narudžbi novih djela objašnjava Šipuš: „Pratimo tko od naših skladatelja ili skladateljica nije neko vrijeme pisao za ansambl pa iz pozivamo da napišu, ali također i one koji nisu nikada. Poglavito smo otvoreni za mlade skladatelje i možemo reći da smo novoj generaciji (skoro svima) svirali nova djela koja smo naručili. U svibnju iduće godine u planu je poseban koncert koji će biti rezultat natječaja za mlade skladatelje – to je novost. Taj natječaj osmislili smo u našem Programskom odboru i uskoro će biti objavljen, pa će skladatelji do 35 godina starosti moći prijaviti svoja nova djela, ali čak i djela koja su već izvođena, nećemo ograničiti natječaj samo na one koji imaju akademske diplome kompozicije ili su studenti kompozicije. Taj će koncert biti ujedno i kraj nove sezone, u svibnju, a dirigirat će maestro Skender.

Foto: Matej Grgić

U svibnju iduće godine u planu je poseban koncert koji će biti rezultat natječaja za mlade skladatelje

Uz taj koncert naručili smo i nova djela naših skladatelja: Danijela Legina (za koncert koji će biti na 51. Osorskim glazbenim večerima), potom će se praizvesti djelo Krešimira Seletkovića (koje je preostalo iz ovogodišnjeg biennalskog rasporeda neizvedeno) te za poseban koncert – koji će označiti poveznicu sa Švedskom – djelo piše Davor Vincze (za ansambl i elektroniku). Imat ćemo i dvije praizvedbe inozemnih autora: ansamblu se ponovno vraća švedski skladatelj i trombonist Ivo Nilsson na koncertu u ožujku, kojim se obilježava 20 godina projekta Musical links, a ja sam se „gurnuo“ napisati za Nilssona Koncert za trombon i ansambl koji će imati praizvedbu u Stockholmu, također u ožujku, na njihovu festivalu.“

Osvrtanje i pogledi naprijed

Balansiranje u programima koji nerijetko zahvaćaju i ne-suvremenu glazbu objašnjava Skender: „Volimo gledati i unatrag, zahvatiti i skladatelje rođene prije 100 godina, ali i ranije od tog. Tako volimo svirati Bouleza, svirali smo ga i dok je bio živ, a sada smo baš na zadnjem koncertu sezone svirali njegov Dérive 1. Novu glazbu 20. i 21. stoljeća treba i našoj publici predstaviti kao neku vrstu lektire – uzimajući, recimo, 150 godina unatrag.

Važno je poticanje mladih skladatelja, neke pratimo još otkad su bili studenti i rado izvodimo njihova djela

Jednako tako, balansiramo u programima omjer hrvatskih skladatelja i onih inozemnih, dok na gostovanjima izvodimo gotovo isključivo hrvatske partiture. Važno je poticanje mladih skladatelja, neke pratimo još otkad su bili studenti i rado izvodimo djela kao što su ona Sare Jakopović koja je već tri puta pisala za nas; ansambl je prihvatio djela i pokazalo se da smo dobro odabrali. A što se tiče Muzičke akademije i ansambla ASMANGU, on i dalje ostaje mladi Cantus, kojeg sam sada preuzeo od Berislava, ali nastojim da  sviranje u ansamblu bude obavezno, a ne izborno – tako će se moći intenzivnije i kvalitetnije raditi.“

Tonski zapisi

Koncerti u sezoni ansambla, koncerti na važnim festivalima pa i gostovanja uvijek su bili svojevrsni prioritet i dok se svi koncerti u sezoni Cantus Ansambla bilježe tonski, Programski odbor odlučio je da će se uz 25. obljetnicu ansambla prionuti studijskom snimanju za dvostruki nosač zvuka. Prije deset godina je uz 15. obljetnicu objavljen Cantus live(s)!, trostruki nosač zvuka koji je donio koncertne snimke izvedbi hrvatskih i biranih inozemnih autora, a ovaj novi, dvostruki, predstavit će isključivo hrvatska djela u različitim formacijama ansambla – od malog do punog velikog komornog sastava. Uz razmišljanje o djelima koja bi se našla na takvom dvostrukom CD-u, postoji ideja o publikaciji koja bi popratila četvrt stoljeća djelovanja ansambla, svakako s detaljnim popisom koncerata i autora koji su odsvirani, čime bi se upotpunila svečanost koncerta u prosincu 2026.

Jesen 2025.

Nova sezona, obljetnički zapravo dvadeseta od početka takvog osmišljavanja koncerata, kreće u listopadu gostovanjem poljskog ansambla Hashtag Lab uz dirigenticu Lilianu Krych i poljski program u kojem će 13. listopada biti hrvatska predstavnica Margareta Ferek-Petrić, a već 18. listopada Cantus Ansambl ide u Varšavu svirati isključivo hrvatske autore i novo djelo Dubravka Palanovića te zajedno s Hashtag Lab Ansamblom i djelo poljske autorice Žanete Rydzewske. Time se otvara suradnja s Poljskom, dok bi se u 2027. krenulo u suradnju s festivalom Varšavska jesen, uz kontinuirani kontakt s Poljskom.

Foto: Matej Grgić

No, Cantus Ansambl će prije toga nastupiti u programu (obljetničkog) 50. izdanja Samoborske glazbene jeseni 28. rujna, s programom koji predstavlja pobjednika njihova 14. međunarodnog natjecanja New Note, kao i svojevrsni all-star program djela hrvatskih skladatelja koja su pisana za pobjednike natjecanja Ferdo Livadić, a uključuju i Cantus Ansambl – to su 4 Estancias za harmoniku i ansambl Mladena Tarbuka, Jutro na moru za violinu i ansambl Olje Jelaske te Koha për kangë za gitaru i ansambl Vjekoslava Nježića i Spiritus ludens, quasi concertino za klavir i deset instrumenata Zorana Juranića. Na koncertu će solisti biti, dakako, nagrađeni glazbenici Ivan Šverko, Matej Mijalić, Petrit Çeku i Ivan Vihor, a dirigent Berislav Šipuš.

Foto: Vedran Metelko

Potom Cantus Ansambl sudjeluje 7. listopada na autorskom koncertu skladatelja obljetničara Srđana Dedića koji slavi 60 godina, izvedbom njegove skladbe Self-Fulfilling Prophecies (snimka čije će se praizvedbe u Osoru iz 2014. godine naći i na njegovu drugom autorskom CD-u, koji uskoro izlazi u izdanju Cantusa), a obljetnice skladatelja Cantus Ansambl će slaviti i na svojem drugom koncertu sezone upravo pod nazivom Tant d’Anniversaires! 24. studenoga: od Ravelovih 150 godina, Scelsijevih 120, preko Bouleza i Beria s njihovih 100, do Pascala Dusapina i njegovih 70 uz violinski koncert sa solistom Irvineom Ardittijem i, naposljetku, 50 godina Maura Lanze (koji je bio gost ovogodišnjeg MBZ-a).

Godina svečanosti

Godina svečanosti počinje koncertom 2. veljače 2026., koji je tako naslovom i označen, uz napomenu Početak. Svehrvatski program obuhvaća Silazak na vrh Stanka Horvata i Memorie Frane Paraća uz solisticu Martinu Gojčetu Silić, potom Litaniae Sanctorum pro Papa Ioanne Paulo Rubena Radice, Koncert za flautu i ansambl Srećka Bradića uz solisticu Anu Batinicu (inače, članicu Cantus Ansambla) te praizvedbu djela Lorem Ipsum za bas i ansambl Krešimira Seletkovića uz solista Marka Špehara. Na rasporedu će se naći i skladba I ritorni Sande Majurec, dok „Srđan Dedić zapravo može izabrati onu koju od dvije kompozicije pisane za Cantus želi da sviramo“, pojasnio je Skender koji će dirigirati tim posebnim koncertom.

Foto: Matej Grgić

Ožujak donosi već spomenuti koncert-poveznicu sa Švedskom, u spomen na projekt prije 20 godina Aged 20 Years. „Švedska je 2006. imala projekt s europskim zemljama i to se zvalo Musical links; iako nismo bili članica EU, oni su nas zvali pa smo imali četiri koncerta sa solistom Ratkom Vojtekom. Ovime želimo podsjetiti na taj projekt, a trombonist i skladatelj Ivo Nilsson će u ožujku 2025. biti ovdje i kao solist i kao autor s novim djelom. Potom ćemo u Stockholmu imati koncert kombinacije hrvatskog i švedskog programa kao gosti njihovog proljetnog festivala Svensk Musikvår“, pojašnjava Šipuš, a u Zagrebu će taj koncert pod njegovim ravnanjem donijeti izvedbe djela Karen Renquist, Kenta Olofssona, Jacoba Mühlrada te praizvedbe Davora Vinczea i Ive Nilssona, uz izvedbu skladbe Solo Helene Skljarov.

Njegovanje prijateljstava

Prijateljstvo s talijanskim glazbenicima i skladateljima tema je koncerta u travnju koji će ugostiti flautista Roberta Fabbricianija i mladu nagrađivanu violinisticu Saru Mazzarotto, a oni će uz našu sopranisticu Dariju Auguštan donijeti djela Giacoma Manzonija, Cesarea Valentinija, Nicole Sanija i Rocca Abatea te dvije praizvedbe – Giampaola Corala koji je ovo novo djelo napisao za Cantus Ansambl, ali nije se još izvelo (a skladatelj je, nažalost, preminuo) i Koncert za violinu mlade talijanske skladateljice Gaie Aloisi (koja je bila na radionici prošlog MBZ-a). Ujedno će se ponoviti skladba Sicut talijanskog skladatelja i muzikologa Marcella Filoteija koju je Cantus Ansambl praizveo u sklopu svojeg posebnog koncerta u Rimu 10. listopada 2024., tada uz djela Olje Jelaske, Sare Jakopović, Borisa Papandopula i Berislava Šipuša, u prigodi obilježavanja Dana Hrvatskog sabora u rimskom kazalištu Palladium.

Foto: Vedran Metelko

Godina svečanosti i slavlja u onoj idućoj sezoni (2026./2027.) ponovno dovodi ansambl Icarus (listopad 2026.), dok će koncert u studenom biti posvećen skladateljicama koje djeluju u inozemstvu pod naslovom Immigrant(s) songs… she wrote. Parafrazirajući poznatu krimi seriju ovime se fokus usmjerava na naše uspješne autorice u inozemstvu koje će možda imati vremena i napisati novo djelo za Cantus. Ivana Kiš i Mirela Ivičević su već surađivale s ansamblom odnosno pisale za njega, dok su za ovaj koncert pozvane i Sara Glojnarić, Veronika Reutz-Drobnić i Margareta Ferek-Petrić. Još nije odlučeno tko bi dirigirao koncertom, a u promišljanju rasporeda koncerata u sezoni tri koncerta preuzima umjetnički voditelj Šipuš, dva koncerta stalni dirigent Skender, dok jedan koncert u sezoni biva otvoren za gostujuće dirigente, bilo iz projekata suradnje s inozemnim ansamblima odnosno razmjene, bilo kao prilika za hrvatske mlade dirigente, među kojima se spominju i Mia Đogić i Stjepan Vuger.

Finale proslave

Zaključak slavljeničke godine u prestižnom ciklusu Lisinski subotom donosi program naslovljen Soba s pogledom, a u tom pogledu će se ostvariti praizvedba novog djela Tomislava Olivera (za video, elektroniku i ansambl), potom Calmo Luciana Beria uz solisticu Ivanu Srbljan, Composé Milka Kelemena za dva klavira i orkestar uz LP duo te uz Radovana Vlatkovića Koncert za rog i orkestar Krzysztofa Pendereckog.

Foto: Matej Grgić

„Na pozornici Velike dvorane KDVL naći će se tom prilikom 65 glazbenika svih naraštaja ansambla u proteklih 25 godina: svi sadašnji te bivši članovi ansambla i ponovno ćemo velikim koncertnim događajem obilježiti uspješne godine djelovanja. Važno je reći da bez podrške Hrvatskog društva skladatelja, logističke i financijske, ovakvu aktivnost ne bismo mogli imati. Stoga imamo i svojevrsnu obvezu prema hrvatskim skladateljima, onima koji su članovi HDS-a, ali i onima kojima upravo izvedbama pomognemo da imaju cenzus potreban za članstvo u strukovnoj udruzi.

 I uvijek, baš kao i od samih početaka, ansambl predstavlja novo i najnovije, ali na neki način smo i muzej

I uvijek, baš kao i od samih početaka, ansambl predstavlja novo i najnovije, ali na neki način smo i muzej (pa su tu i Berio i Penderecki) jer time upoznajemo i glazbenike i publiku s ključnim partiturama našeg vremena, ali i malo unatrag gledano. Uvijek nastojimo uravnotežiti sve te smjernice naših programa pa će tako biti i dalje“, zaključuje Berislav Šipuš, uzbuđeno iščekujući važne događaje u obljetničkoj sezoni i godini.

Foto: Vedran Metelko

Naručio i uredio: odjel za komunikacije HDS-a

Moglo bi Vas zanimati