Finska suvremena glazba na MBZ-u
Živi odjeci Sjevera u Zagrebu

Daleka i zimovita Finska bila je u siječnju mjesto susreta i novih veza hrvatskoga mladog skladatelja Lovre Stipčevića i defunensemblea, koji ga je ugostio u posebnoj MBZ-ovoj rezidenciji i pogostio novim aspektima njegove skladateljske ideje za ovogodišnji Muzički biennale Zagreb.
Polarna noć i nadahnuće Finskom
Oduševljenje doživljenim krajolicima, urbanim prostorima, ali i ljudima i glazbenicima, oblikovalo je inicijalnu ideju polarne noći u skladbu Kaamos (koja upravo to i znači), a koju će ansambl praizvesti na koncertu u nedjelju u kultnoj Polukružnoj dvorani &td-a. Odjeci Sjevera kao program koncerta stiže iz Helsinkija, koji je sjedište osebujnog ansambla koji slučuje zvukove instrumentarija i elektronike.

Foto: MBZ
Defunensemble dio je bogate scene suvremene glazbe u Finskoj, koja je pak izvrsno povezana glazbenički i skladateljski s drugim skandinavskim i baltičkim zemljama, u zajedničkim festivalima, projektima, i protoku informacija o glazbi.
Finski glazbeni junak svakako je romantičarski skladatelj Jean Sibelius, čiji je rođendan proglašen nacionalnim danom zastave, možda i zbog njegove amblematske orkestralne himne Finlandija, koja je značila i otpor prema cenzuri Ruskoga Carstva, kako stoji u jednoj bilješci.
Sibelius je ime (ne samo računalnog programa koji svaki suvremeni skladatelj itekako poznaje), nego i ime nacionalne glazbene akademije u Helsinkiju, koja je pak jedna od najutjecajnijih i najprestižnijih u Europi, a ima i dakako odjel za studij elektroničke glazbe (koji je u Zagrebu na ovdašnjoj Muzičkoj akademiji upravo diplomirao Lovro Stipčević).

Defunensemble / Foto: alexbp.dk
Velika imena finske suvremene glazbe
Suvremena glazba, pak, ne oslanja se na slavu Sibeliusa (čiji je osebujni spomenik i dalje nezaobilazno mjesto posjeta u Helsinkiju!), nego se u najveća imena suvremene glazbe uvrštava Finkinja Kaija Saariaho (1952–2023), no treba svakako imati u obzoru i ime Jukke Tiensuua, rođenog 1948. godine. Taj skladatelj, čembalist, dirigent i pijanist od sedamdesetih je godina upravo vodeći predstavnik i najutjecajnija osobnost suvremene finske glazbe, školovan na Sibelius akademiji, ali i na Juilliardu, u Freiburgu, te na pariškom IRCAM-u.
Suvremena finska glazba ne oslanja se na slavu Sibeliusa, nego se neka od finskih skladateljskih imena ubrajaju u najveća imena suvremene glazbe
Kako stoji na njegovoj web-stranici, „znamo da je Jukka Tiensuu skladatelj koji nema želju ni govoriti ni pisati o svojoj glazbi. Znamo da nije važan, po njegovu mišljenju, tvorac umjetničkog djela nego samo djelo. Također znamo da pomno prati svijet glazbe, istražuje poznate i strane kulture, sluša, izvodi i ima neobičnu fascinaciju za nepoznato. Je li on najbolje čuvana tajna u finskoj glazbi i netko tko bi, uz tek trunku marketinga, mogao biti jedan od najtraženijih suvremenih skladatelja?“.

Antti Auvinen
Scenu suvremene glazbe u Finskoj oblikuju i mlađi skladatelji, poput Anttija Auvinena (1974.) kojeg smo upoznali već na koncertu 29. MBZ-a pod naslovom Finske daljine, za koji je napisao djelo za zbor Obviously Foreign Infantry (Očito strana pješadija). Tada je bila i prilika za posjet Zagrebu, dok će ovo izdanje MBZ-a proći bez njegove prisutnosti uz izvedbu djela koje će izvesti defunensemble.

Antti Auvinen i Krešimir Seletković, umjetnički ravnatelj 29. MBZ-a, 2017. godine
Antti Auvinen upravo u Freiburgu u SWR Eksperimentalnom studiju dovršava novi projekt, i žao mu je što neće moći doći u Zagreb. Sjeća se boravka i susreta, poznanstava s festivala, koji ga se dojmio kao fantastičan, a finski ansambl preporučuje kao jedinstven iz Finske koji je posvećen upravo spoju instrumentalne i elektroničke glazbe, objašnjavajući da u njegovoj zemlji postoji nekoliko ansambala koji su posvećeni novoj glazbi i nastoje donijeti što više praizvedbi.
Antti Auvinen ovaj finski ansambl preporučuje kao jedinstven iz Finske koji je posvećen upravo spoju instrumentalne i elektroničke glazbe
Osim defunensemblea, koji ćemo upoznati u njihovu nastupu u Zagrebu 6. travnja na 33. MBZ-u, treba svakako spomenuti ansamble Uusinta i Zagros te komorni orkestar Avanti!. Festivalski umreženi u skandinavsko-baltičkom okruženju, najpoznatiji su bijenalni finski festivali – Musica Nova (neparnih godina) i Tampere Biennale (u parnim godinama) koji se održavaju u Helsinkiju odnosno u Tampereu te svakogodišnji Musiikin aika (Vrijeme glazbe) u prvom srpanjskom tjednu u malenom gradiću Viitasaari, koji nudi i mogućnost odlaska u saunu i kupanje u jezeru u finskoj ljetnoj noći.
Odjeci Sjevera
Odjeci Sjevera uz ansambl koji spaja zvuk flaute, klarineta, violončela, klavira, električnih klavijatura i elektronike – na koncertu donosi skladbu Warp my Simone koju je Antti Auvinen za defunensemble pisao 2019., u kojoj je semplirao svoje djetinjstvo na poseban način, komentirajući je da je vrlo specifična upravo zahvaljujući ansamblu i njihovu fantastičnom tehničkom timu, odnosno kako je rekao „suradnja s bendom je ključna stvar“.
Uz već spomenutu praizvedbu Polarne noći našeg Lovre Stipčevića program obuhvaća zanimljive spojeve različitog zvukovlja, nadahnuća i korištenja elektronike: norveškog skladatelja Øyvinda Torvunda, finske skladateljice Laure Naukkarinen, Navajo skladatelja Ravena Chacona, pa i samog umjetničkog voditelja defunensembla Samija Klemole.