A Goth Opera
Rock-opera nastala na Facebooku

Kako pojašnjavaju libretist Howard Lukk i riječka skladateljica Linda Uran, Goth Opera suvremena je interpretacija totalnog umjetničkog djela koje kombinira estetiku rock-opere s modernom naracijom o ljubavi i eskapizmu, oblikujući pritom jedinstveno glazbeno-scensko iskustvo. Donosimo više u razgovoru s Lindom Uran

Linda Uran / Foto: Gea Rajić
Još 1995. praizvedena je posljednja hrvatska rock opera, Crna kraljica, zajednički projekt skladatelja Zlatka Tanodija i libretista Ivice Krajača. Riječ je o završnici kultne zagrebačke rock trilogije – uz Gubec Bega i Gričku vješticu – koja kroz epizode hrvatsko-srednjoeuropske povijesti i mitologije propituje društvene represije i borbu za identitet.
A Goth Opera — rezultat britansko-hrvatske suradnje — u ekspoziciju također dovodi temu identiteta s popkulturnim twistom, pripovijedajući modernu priču o Anni i Conoru koji se bore s osjećajem izdvojenosti u malom gradu i bježe u veliki grad. Njihov pronalazak zajednice unutar goth supkulture donosi nove izazove: Anna postaje meta vampira koji prijeti njezinoj propasti prisiljavajući Conora da se suoči s odgovornošću koju nikada nije očekivao. Kroz devetnaest glazbenih brojeva razvija se univerzalna priča o ljubavi i tragediji, protkana fantastičnim elementima i likovima koji nose simboliku borbe dobra i zla, ali i univerzalne životne poruke namijenjene različitim generacijama.
„Ovo djelo obraća se svima onima koji su odlučili slušati svoje srce, dakle ići kroz život težim putem. Poruka je da unatoč svim unutarnjim bitkama koje svi svakodnevno vodimo – što zbog vremena u kojem živimo, društvenog utjecaja, osude i nametanja raznih (tuđih) misli – ipak postoji neka nada za svih nas, da postoji to svjetlo na kraju tunela koje vodi u mirno razdoblje. Svatko od nas ima jednu rezervaciju na mjestu pod suncem“, objasnila je Linda Uran.
Produkciju albuma potpisuju Oliver McKiernan, Howard Lukk i Linda Uran. Snimanje je provedeno u Ghost Town Sound studiju u Londonu (Oliver McKiernan) i Uran Music studiju u Hrvatskoj (Linda Uran). Miks potpisuje McKiernan, a mastering Tim Debney u Fluid Masteringu u Ujedinjenom Kraljevstvu. Svi instrumentalni aranžmani, izvedba i programiranje djelo su Linde Uran, osim u slučajevima gdje je navedeno drugačije.
„Puno sam čitala libreto dok nisam stvorila vlastito viđenje priče u glavi. Taj proces traje neko vrijeme dok se ne upoznate s likovima, pričom i načinom kako vladaju emocijama. I ja se kao skladateljica i osoba mijenjam svaki dan i puno mi se stvari dogodilo u periodu kad sam pisala djelo, među kojima je puno prerani odlazak prijateljice, što je jako utjecalo na skladanje, pogotovo kad se priča podudara s osobnim životom. Ovo je najveće glazbeno-scensko djelo i treba mu se posvetiti jer glazba nosi cijelu predstavu i nema pauze u tih sat i pedeset koliko opera traje“, objasnila je Linda.
Do suradnje došlo je potpuno slučajnom Facebook komunikacijom u proljeće 2023., kada je Uran u jednoj Facebook grupi pročitala objavu Howarda Lukka u kojoj je tražio glazbenog skladatelja za njegov originalni libreto za gotičku rock-operu.

Svi instrumentalni aranžmani, izvedba i programiranje djelo su Linde Uran / Foto: Matija Zanoškar
„Odmah sam se javila jer sam oduvijek sanjala baš o tome, da jednog dana skladam impozantno djelo kao što je rock-opera. Žanrovski se tražila kombinacija klasične glazbe i alternativnog rocka i srodnih žanrova kojom bi se okarakterizirao svijet naših protagonista. Specifično se tako tražila glazba u stilu rock grupe Evanescence i glazba skladatelja Richarda Wagnera što mi je izmamilo osmijeh na lice s obzirom na to da sam kao srednjoškolka bila veliki obožavatelj baš grupe Evanescence. Otprilike sam znala u što se upuštam s obzirom na to da sam prije toga iza sebe napisala već jednu operetu i nekoliko radiodrama za HR3, od kojih je jedna bila upravo takvog, darkerskog ozračja“, ispričala je Linda.
Kako dodaje, važno je prenijeti ideju onako kako je zamišlja skladatelj, a da opet odgovara s idejom autora libreta. Na prvim zajedničkim sastancima Howard je dao uputstva kako bi svaki broj trebao zvučati, a sâm proces stvaranja za Lindu tekao je vrlo intuitivno. Priča se dakako počinje usložnjavati orkestracijom, koja podrazumijeva kombinaciju orkestra s rock bendom.
To je nešto kao višedimenzionalni sudoku, ističe Linda, s mnogo finesa; od toga kako ispravno voditi glasove, pravilno posložiti jednu dionicu da odgovara s drugima, paziti koje instrumente duplirati i na raspone tonova, slušati kako kombinirati jednu skupinu instrumenta s drugom, stvoriti kontraste.
Šest glavnih likova i zbor, čije su dionice snimili Linda Uran i klaviristica Sara Penić (sopran i alt) te Howard Lukk i producent Oliver McKiernan (tenor i bariton), stvaraju dvosatno glazbeno putovanje koje završava velikim himničnim spojevima glasova i instrumenata.
„U nekim pjesmama zakoračila sam i u metal što se na kraju ispostavilo da odlično oslikava radnju u duetu sa zborom “On My Own Again” iz 2. čina, kada Conor odlazi u rat. Za potrebe tog broja, zborske vokale koji većinom pjevaju unisono namjerno smo provukli kroz autotune da se prikaže uniformirano marširanje vojske koja slijepo prati tuđe naredbe, a gitare cijelo vrijeme sviraju jednako ritmizirani rif na istom akordu koji se provlači cijelim duetom da dobijemo atmosferu mašinerije koja bez osvrtanja gazi sve pred sobom“, objasnila je.
„Dijametralno suprotnog karaktera broj je nazvan “Beautiful Baby”, kojim se otvara 3. čin, a u kojem Anna drži svoju tek rođenu kćer Katie. To je solistička arija skladana kao nježni valcer, koja na primjer nema veze ni s metalom, ni rockom, a ni s Wagnerom. Za intimnu atmosferu u trenutku u kojem majka drži svoje tek rođeno dijete, nema smisla obojiti električnim gitarama. Stoga sam odabrala obou da iznese glavnu temu. Bitno je prenijeti emociju kroz koju određeni lik prolazi u situaciji u kojoj se nalazi. Većinu puta je to puno teže pronaći i čuti u svojoj glavi, negoli dobro orkestrirati djelo. To je zanatski dio posla“, otkrila je.

Linda Uran je i jedna od producentica albuma / Foto: Matija Zanoškar
Stoga je, kako dodaje, provela jako puno vremena istražujući i improvizirajući na gitari i klaviru, a u tom procesu upoznavanja s atmosferom djela bilo je mnogo stranputica i pogrešnih tumačenja, pa i dvojbi oko finalnog proizvoda. No, ističe Linda, tako je uvijek s opsežnim djelom.
„Upoznaš ga tek kad si gotov sa skladanjem i kad radiš uvertiru. Tada bi najradije krenuo sve ispočetka jer sad točno znaš što želiš, ali nemaš vremena. Najvažnije je pratiti priču i ostaviti dio sebe u njoj onako kako ti čuješ i osjećaš. Naravno, uvijek je dobro imati kritičara sa strane koji će ti usmjeriti jedro ako odeš krivom smjeru“, zaključila je.
Scenska izvedba Goth Opere, iako je prvotno bila planirana za ovo ljeto, zasad je odgođena. Projekt je neko vrijeme imao producenta, no suradnja nije nastavljena te realizacija još čeka okupljanje tima.
„U samoj operi nalaze se i filmske sekvence koje upotpunjuju cijelu priču i time se dobiva još jedna nova dimenzija koja priliči jednoj suvremenoj opernoj produkciji. To dakako donosi i novi set izazova. Unatoč tome, vani je to puno uhodanije nego u Hrvatskoj, gdje to u određenoj mjeri još nije slučaj. Howard je trenutačno u procesu pronalaska novog producenta, a uskoro bi trebalo biti i druženje u Londonu povodom objave albuma“, istaknula je Uran.