16
velj
2024
Priče

Okrugli stol u povodu baletne koprodukcije

Ususret premijeri Snježne kraljice u Osijeku

Snježna kraljica balet premijera Osijek

Foto: Ana Popović

share

Svečano najavljivani Okrugli stol povodom nadolazeće praizvedbe baleta Snježna kraljica prema bajci Hansa Christiana Andersena održan je 10. veljače u Svečanom foajeu Hrvatskoga narodnog kazališta u Osijeku.

Posebno za tu priliku u Osijek je došao i Vicko Bilandžić, intendant Hrvatskoga narodnog kazališta u Splitu, u čijoj se koprodukciji postavlja ovo djelo. Njemu se pridružio i intendant osječkog HNK-a Vladimir Ham, a uz članove uprave na okruglom stolu sudjelovali su i skladatelj i idejni začetnik Davor Bobić, koreograf i redatelj Svebor Sečak te dirigent, maestro Stjepan Vuger. Razgovor je moderirao Vuk Ognjenović, osječki baletni majstor i promicatelj baletne umjetnosti u Osijeku.

Foto: Ana Popović

Na samom početku razgovora, moderator je naglasio kako izvedba ne bi bila moguća bez suradnje s kolegama iz Splita, ne propustivši priliku naglasiti kako u osječkom kazalištu nedostaje barem šest baletnih parova kojima bi se mogla uspostaviti i baletna kazališna grana u Osijeku, s čime se složio i osječki intendant Vladimir Ham, koji je zaključio i kako je suradnja sa splitskim kazalištem bila vrlo plodonosna.

Vicko Bilandžić ustvrdio je kako je migracijama stanovništva na relaciji Dalmacija-Slavonija uzrokovala da su ljudi iz oba kraja međusobno sličnog mentaliteta. Naglasio je kako Split, koji je prvenstveno orijentiran prema izvedbi velikih kanoniziranih baletnih djela, ovom koprodukcijom puno dobiva, jer se ovom predstavom ispunjava i dužnost prema hrvatskoj kulturi. Vladimir Ham istakao je veliku financijsku pomoć Ministarstva kulture, jer riječ je u vrlo skupoj produkciji. Opisujući proces ekipiranja za ovaj projekt u raspravu je uključio i ravnatelja osječke Opere, Ladislava Vrgoča, koji je zaslužan za angažiranje maestra Vugera i Svebora Sečaka, kojem je ovo treća suradnja s osječkim kazalištem.

Foto: Ana Popović

Govoreći o umjetničkim aspektima rada na predstavi, maestro Vuger istaknuo je kako je privatno povezan s opusom Davora Bobića preko harmonikaške literature koju je izvodio i zaključio kako je njegov skladateljski jezik općenito neoklasicistički, te da se skladatelj unutar muzičkog tkiva trudi podržati melodiju, što je proces pripreme djela za izvođenje učinilo njemu bliskim.

Svebor Sečak naglasio je kako je u svom pristupu predstavi nastojao primijeniti holistički pristup i napraviti predstavu za sve uzraste, istakavši da je hrvatski balet iznjedrio petnaestak naslova u zadnjih stotinu godina, što ga čini povijesno važnim. Govoreći o suradnji unutar tima, spomenuo je kako su svi članovi sveučilišni profesori, što je također bila uspješna platforma za suradnju. Koreografija sadrži neoklasične sekvence, koketira i s elementima etna, a veliku ulogu imaju i vizualni elementi za koje su zaslužni scenograf i kostimograf Neven Mihić, Zdenko Bašić i Franko Dujmić (animacija i video projekcije) te Tomislav Kobia (oblikovatelj svjetla).

Posljednji je govorio Davor Bobić. Vidno uzbuđen zbog nadolazeće praizvedbe, nije štedio riječi hvale za veliku priliku, koju mu je nakon dugog traženja dala nova uprava osječkog kazališta. Spomenuo je svoju povezanost s redateljem na razini sličnog obrazovanja, naglasivši kako su obojica imali priliku za vrlo kvalitetno školovanje na području bivšeg Sovjetskog Saveza, iako suradnja nije bila laka niti jednostavna. Osvrnuo se i na to kako nije bio u mogućnosti sâm birati suradnike za postavljanje baleta te zaključio kako izbor suradnika „nije bio dobar, nego svjetski“.

Foto: Ana Popović

Prilike za širu diskusiju nije bilo, jer se okruglom stolu nije pridružilo puno sustručnjaka i publiku su uglavnom činili novinari, što također ukazuje na određenu „rupu“ u „kulturnom krvotoku grada“, kako se poetski izrazio Vicko Bilandžić, te preostaje nada da će se ona popuniti ovom dugo očekivanom praizvedbom. Ona se već tjednima najavljuje za danas, 16. veljače, a osječka publika ima čast prva čuti ovo veliko djelo, za koje se nadamo da će doživjeti brojne izvedbe, ne samo na scenama osječkog i splitskog kazališta, već i šire.

Moglo bi Vas zanimati