PUNK ROCK MUZEJ U LAS VEGASU
Mjesto gdje punk tako lijepo počinje
Punk Rock muzej je sasvim zacementirao status Las Vegasa kao alternativnog središta koji ima uzbudljiv život mimo kocke, velikih scenskih spektakala i umjetnog blještavila. Ujedno, to je i muzej koji iscrpno dokumentira povijest punka od Stoogesa i New York Dollsa do danas
Devet mjeseci nakon otvaranja, Punk Rock muzej u Las Vegasu, jedini stalni muzej punka u Americi etablirao se kao nezaobilazno mjesto u gradu grijeha za one koje ta glazba nije okrznula. Muzej sadrži beskrajne komade crno-bijelih flyera, fanzina, rijetke fotografije, pohabane instrumente, postere, osobne predmete, odjeću i druge artefakte zbog kojih se posjetitelji osjećaju kao da su ušli u spavaću sobu teen fana, u punkerski klub i u učionicu života – sve u jednom.
Slaveći utjecaj i kulturološki značaj punkerskih žanrova i njihovih razuzdanih izdanaka, ovo mjesto prepuno je evokativnih memorabilija organiziranih po lokalitetima i podžanrovima koji pričaju priču o punku. Osim sadržaja za gledati, čitati i upijati, tu su i impresivna mjesta za druženje, kupnju, tetoviranje, odavanje počasti, pa čak i vjenčanje te bdjenje. Mjesto je s jedne strane vizualno pretjerano i bez poštovanja kao i sam punk (ali i Las Vegas), s kaotičnom estetikom, no iznimno je muzejski detaljno posloženo te djeluje prohodno i uredno.
Punk Rock Museum u Vegasu golemi je rockerski pothvat, investitori kojega su gitarist Germsa/Nirvane/Foo Fightersa Pat Smear, kreator Warped Toura Kevin Lyman i skateboarder Tony Hawk.
Zapravo, nije čudo da je Fat Mike (pravim imenom Mike Burkett), lider punk grupe NOFX i izdavačke kuće Fat Wreck Chords, hvalio Las Vegas kao „najpunkerskiji grad u SAD-u“. Uostalom, Double Down Saloon u tom gradu istinski je punkerski klub koji se opako približio statusu CBGB-ja, a Anthony Bourdain nazvao ga je najsretnijim mjestom na svijetu. Bar u Punk Rock muzeju zove se Triple Down Bar, koji je tako nazvan upravo u počast Double Down Saloonu. Kao što je identifikacijsko piće Double Downa ass juice (votka s hladnim čajem od breskve), tako je identifikacijsko piće Triple Down Bara Fletcher – rum i Coca-cola u limenci Pringlesa (čips se poslužuje sa strane). Fat Mikeu posvećeno je piće Double Fatty: dvostruki shot votke Tito’s s mineralnom vodom s limetom Liquid Death (a Fat Mike je bio jedan od prvih investitora u tu vodu!) i običan shot viskija Jameson.
Predvorje ispred toaleta u muzeju pokušava djelomično odgovoriti na pitanje zašto bi punk rock muzej trebao uopće biti smješten u Las Vegasu, s obzirom da taj grad nikada nije imao punk scenu značajnijeg ugleda. Zidovi su prekriveni letcima iz kratkog razdoblja kada je buknula punk scena u Vegasu, nastala oko koncerata i predstava odigranih u bazenu za zadržavanje vode kraj pustinjske autoceste zvane Losee Road. No muzej je, zapravo, otvoren u Las Vegasu jer je to grad koga milijuni ljudi posjećuju svake godine. To također ima smisla jer muzeja pripada spektru atrakcija kao što su Mob Museum, Neon Museum i Harry Mohney Erotic Heritage Museum, a odnedavno i hrvatski Muzej iluzija!
Glazbenici povremeno čak služe i kao turistički vodiči u Punk Rock muzeju. Među gostujućim vodičima bili su Jennifer Finch iz L7, Greg Hetson iz Circle Jerksa/Bad Religiona i C.J. Ramone iz Ramonesa.
Američki punk je, dakako, dominantan. Sva regionalna legla punka dobila su svoje odjeljke, pokazujući širinu i raznolikost scene: južna Kalifornija (Germs, X, Circle Jerks, Black Flag, Fear, Adolescents, Social Distortion, Suicidal Tendencies), sjeverna Kalifornija (The Dead Kennedys, Rancid, Green Day); New York (Ramones, Blondie, New York Dolls, Television, Agnostic Front), D.C. (Bad Brains, Minor Threat, Dag Nasty) i mnogi drugi.
Fotografije su pomno odabrane, a osobito je fascinanta jedna koja prekriva cijeli zid: Chuck Comeau iz pop-punk grupe Simple Plan bacio se u publiku tijekom seta benda na turneji Vans Warped u Torontu. Kako smo doznali, fanovi su ga uhvatili i nitko nije ozlijeđen.
Dok je agresivna priroda punk rocka definitivno istaknuta, osjećaj povezanosti i slavlja još je opipljiviji u muzeju. To je očito i u sobi za jammanje. Ondje se može uzeti originalnu gitaru svog omiljenog punk rock glazbenika i svirati je (u kolekciji su gitare članova Rise Against, NOFX, Pennywise, Sick of it All, Strung Out i drugih bendova).
U muzeju postoji slika Kurta Cobaina iz Nirvane kako sjedi na kauču – s tim kaučem, iz studija Razor’s Edge Recording u San Franciscu ispod fotografije. Ispred muzeja nalazi se bibliobus s kojim su Green Day krenuli na turneju. Unutra se može vidjeti originalni promotivni štand za album Rocket to Russia Ramonesa, s potpisima svih članova benda, kožne jakne mnogobrojnih punkerica i punkera, razna odijela i jakne, od Joan Jett do Wattyja iz Exploiteta i još mnoštvo drugih punkerskih artefakata. Ondje se nalaze i osobne stvari Lemmyja Killmistera iz Motorheada, koji je bio istinski punk poklonik.
Muzej nije veliki po pitanju didaskalija uz isloške ili drugih oblika kontekstualizacije: umjesto toga kutije ispunjenim artefaktima i memorabilijama govore sami za sebe. Mnogi od njih su morbidnog izgleda, relikvije u svetačkom smislu. Fat Mike istaknuo je “posljednju vrećicu trave Joea Strummera“, zalihu koja je navodno pronađena kod suosnivača Clasha kad je umro, kao i ključ od hotelske sobe u New Orleansu u kojoj je Johnny Thunders pronađen mrtav pod misterioznim okolnostima 1991.
Muzej organizira i specijalizirane izložbe, a nedavno je postavljena ona o afro punku. Sigurno je kako dinamika muzeja ne dopušta da on bude statičan, kao što ni punk nije. Na svjetskoj razini, punk je življi nego ikad!