24
2022

2x Šihta – Spremni za rad: Dali su sve što su mogli, al' dat će još

2x Šihta - Spremni za rad

2x Šihta - Spremni za rad

Prije nekoliko mjeseci na domaćoj trap sceni pojavile su se glasine da očevi hrvatskog trapa, High5, spremaju novi materijal. I dok je šuškanje bilo sve glasnije, pomalo je nestvarno djelovala činjenica da su se dečki uspjeli okupiti i odlučili izaći iz glazbene mirovine.

Iako konkretnih informacija o albumu još uvijek nije bilo, krajem prošlog mjeseca legendarni zagrebački producent Koolade izjavio je kako miksa novi materijal 2x Šihte, grupe koju čini dio postave High5-a. Novooformljenu grupu čini trojac iz visoke petorke – Riđi Riđ, Žugi i Rade Ulica te producent Rinoma iz Vodnjana, s kojim su zagrebački reperi već bilježili suradnje.

Odmah na prvo slušanje ističe se prva stvar po redu s albuma ”Spremi za rad”. ”Nula” slušatelju ujedno daje naslutiti što može očekivati u ostatku albuma. Umjeren balans autotunea, koji je za većinu današnjih izvođača postao neizostavan vokalni efekt, i čistog vokala dok preko progresivnijih i modernijih instrumentala prožimaju već viđene i očekivane motive poput love, droge i promiskuitetnih žena.

Refren je otpjevao Rinoma, a na njemu je stih koji odlično sumira izlazak djela High5-a iz reperske mirovine i povratak na scenu: Dao sam sve što sam mogo/al’ dat’ ću još. Dosta upečatljivo, a da će dat’ još naglašava i Žugi u svom djelu s linijom halam igru dok ne skurim Atari.

Već na prvo slušanje u uho upadaju pojedini stihovi koji su reference na poznatije stvari iz prošlosti kojima su direktno utjecali na novije generacije trap izvođača. Svakako treba spomenuti i Riđijevu blagu kritiku šablonski rađenih glazbenih numera s ciljem da postanu hitovi koje je usporedio s trčanjem mlađih naraštaja za raznim trendovima: Stvari su vam ko mlađe pičke, jebeno su mi sve slične.

”Nula” je ujedno i jedina (za sad) pjesma koja je popraćena spotom. Isti je režirao Frane Pamić koji je uspio napraviti neočekivano, ali i unikatno djelo. Spot mi pomalo podsjeća na uratke Tommyja Casha, estonskog repera i umjetnika. Možda je ekipi koja je radila spot Tommy poslužio kao inspiracija, a možda ga samo previše slušam u zadnje vrijeme.

”Vruća kmica 3” stvar je koja na prvi pogled povlači pitanje gdje je drugi nastavak Vruće kmice. Bilo kako bilo, stvar ima potencijal postati jedna od slušanijih s albuma, a, također, dokazuje zašto su članovi High5-a često stavljali upravo Žugija na mjesto najboljeg liričara u grupi.

”Baci to na pod” stvar je melodičnog i veselog instrumentala ispunjenog pozitivnim vibeom. Tematski mi stvar baca na opušteniju i laganiju verziju Krankšvestera, a to je vjerojatno isključivo zbog glavnog motiva pjesme i nepresušnog izvora inspiracije brojnih trepera. Iako je ženska stražnjica opjevana već mali milijun puta, linije poput Riđijeve Daj zaveži mašnu mu i stavi mi ga pod bor ne mogu ne zvučati simpatično.

Na nju se nadovezuje ”Dooma dens” za koju osobno smatram da je instrumentalno najbolje upakirana. Zahvaljujući dinamičnom i kompleksnom beatu prepunom sampleova iz starijih stvari s neočekivanim plesnim switchom na kraju, ova stvar ima potencijal zvučati brutalno dobro u live izvedbi.

Slijede ”Začini to”, ”Kaos” i ”Bez cilja”, a sve tri pjesme sam nekako najmanje doživio. Imam čak osjećaj da su potencijalno poslužili kao fileri, odnosno, da popunjavaju prostor na albumu. Ako to možda i jest slučaj s te tri stvari, onda definitivno nije s posljednjom ”Semion”. Riječ je o snažnoj, iskrenoj i emotivno nabijenoj traci koja ima taj depresivni vibe. Nešto poput ”Otrova u čaj”, a možda čak i snažnije. Lagani klavir tijekom versova i solo gitara na kraju pjesme definitivno pojačavaju njen melankolični prizvuk. Savršena stvar za zatvoriti i zaokružiti album.

Iako su članovi 2x Šihte stariji, iskusniji i zreliji nego unazad nekoliko godina kada je High5 bio aktivan, Spremni za rad nije zreliji album u odnosu na prethodne materijale, premda se to možda moglo očekivati. Barem ne u liričkom smislu.

Motivi i teme prisutne u novim stvarima ne odstupaju previše od onih na kojima su izgradili svoje karijere, ali ako nije slomljeno, nemoj ni popravljati. Zato je, s druge strane, s produkcijom albuma drugačija priča.

Instrumentali su podosta napredniji od prethodnih, a kada kompletan miks i master albuma odradi majstor zanata Koolade, kvaliteta je zagarantirana. Album nema stvar koja se ističe do granica da bi instantno postala viralna i zacementirala se u trendingu i na raznim ljestvicama, ali dečkima to nije bio ni cilj.

Dao sam sve što sam mogo odavno, ja ne trebam ‘fala’, ni clout stih je Žugija iz prve pjesme koja jasno ističe njihove namjere s ovim projektom. Dečki su, realno, odavno dali sve što su mogli, a ovaj projekt poslužio je kao šlag na torti – oni su se ispucali i pokazali da još uvijek imaju žara u sebi, a publika je dobila kvalitetan materijal koji će još dugo cijeniti.