23
2022

Splet različitosti, spontanosti i čujne znatiželje

INK Experiment Duo: Collage Part 1

INK Experiment Duo

Usprkos svim postojećim digitalnim platformama koje nude prostor svoj glazbi ovoga svijeta, nosači zvuka još vesele, još daju neku konkretniji osjećaj ostvarenja, a dobro dođu i kao poklon (kad smo već u ovom blagdanskom razdoblju).

Novo ostvarenje takve vrste, nosač zvuka, I.N.K. Experimental Dua – album naslovljen Collage Part I – nastao je iz želje i potrebe da se trajno zabilježi album njihova stvaralaštva – izraza, koncepta, načina na koji tretiraju udaraljke, cijelo njihovo skupljeno iskustvo, u tom smislu. „Komuniciranje glazbom poriv je valjda svakog umjetnika, kao i to da ostavi svoj trag”, kaže mi u razgovoru Ivana Kuljerić Bilić, članica dua, uz Nikolu Krbanjevića.

„Dinamičan i kreativan udaraljkaški duo, zainteresiran kako za klasičnu glazbu tako i za nove stilove te suradnju sa skladateljima i umjetnicima različitih profila. Strastvenost, spontanost i otvorenost njihovih izvedbi rezultat je umjetničke znatiželje i raznovrsnih glazbenih iskustava – od rocka i popa do suvremene, eksperimentalne i tradicionalne glazbe koja uz njihovo klasično obrazovanje čine eksplozivan koktel“, stoji u biografiji ovog sastava. A upravo je i prvi zajednički album koji su izdali, takav: splet različitosti, spontanosti i čujne znatiželje. Naslov albuma je također u skladu; pravi je to “kolaž i eksperiment u smislu pokušaja i traženja”, kako kaže Ivana, a svojevrsnu razbarušenost ističe kao jaču okosnicu albuma od neke konkretnije tematske odrednice izdanja.

Na album Collage Part I, u izdanju etikete Nota Bene, uvrštene su skladbe koje su dvoje udaraljkaša „drukčije pročitali“, tj. na neki način adaptirali, kao i one koje su izvorno pisane baš za I.N.K. Experiment Duo. Na poleđini skromnog, ali vizualno razigranoga kartonskog omota CD-a, navedeni su naslovi skladbi bez imena autora, a unutrašnje dvije stranice ispunjene su imenima skladatelja uz naslove, kao i kratki opisi, tj. komentari skladbi. Sav tekst je otisnut na engleskom jeziku, što je razumljivo s obzirom na međunarodnost njihova djelovanja, ali i na uštedu ionako premalog prostora koji općenito nudi „košuljica“ za CD.

Od devet skladbi koje su uvrštene, dvije su, dakle, izvorno napisane za duo. Prva je četverostavačna ili, možda bolje – četverodijelna Música Orgánica argetinskog skladatelja Lucasa Guinota, koja kad se izvodi uživo kombinira glazbu i video, a autor za nju kaže da je refleksija procesa prirode i nadanja za povećanom svijesti o zdravlju, ekologiji, poštenju i brizi o svijetu oko nas. Miroirs de Peaux druga je skladba na albumu napisana izvorno za I.N.K. Experiment Duo, a francuski skladatelj Bruno Ginot piše da je to skladba  u kojoj se dvoje glazbenika susreću licem u lice i zrcale se međusobno – bodyperccussion kombiniran s izmjenama palica na bubnjevima.

Uvijek prisutan i nenametljiv autorski pečat Ivane Kuljerić Bilić uz apsolutno kompatibilan interpretacijski doprinos Nikole Krbanyevitcha čujan je posebice u skladbama koje su izvorno napisane za solo marimbu (I. K. Bilić: Tafate  i Igor Kuljerić, I.K. Bilić: Barocchiana), a koje su za ovo izdanje prerađene tako da su im u partituru dodali i druge udaraljke, poigravši se tako i istraživši mogućnosti novog zvuka i novih boja tih skladbi. Skladba koja slovi kao popularna među udaraljkašima, Catching Shadows, meksičko-američkoga skladatelja Ivana Trevina, izvorno je napisana za dvije marimbe, a upravo je taj „popularni“ imidž skladbe bio izazovan, pa su je dodavanjem vrpce obogatili svojim nekim tekstovima, pitanjima i odgovorima, kaže Ivana.

Posebno zanimljiva ideja bila je i spojiti skladbe Pendereckog i Mokranjca u jednu. Dvije izvorno zborske skladbe dvojice skladatelja koje su povezane kerubinskom tematikom, Ivana i Nikola snimili su svirajući na dvije marimbe, ali iz izvornih partitura (kako je naglašeno na omotu CD-a).

Collage Part I album je koji svakako želite slušati od početka do kraja i ponovno; naprosto zove na repeat, nenametljiv, nepretenciozan u svemu – zvuku, interpretaciji, atmosferi, a slojevit dovoljno da svaki put nešto drugo osluhnete. A budući da naslov implicira nastavak, pitala sam ih o tome – kažu da priželjkuju čuti marimbu na vinilu. Mi se nadamo ostvarenju njihove želje i novom kolažu entuzijazma, umjetničke zaigranosti te marljivog i profesionalnog rada.