John Raven August: Still Waters

j.r. august, still waters, pasija, uskrs, album

J.R. August - Still Waters / Foto: Filip Gržinčić

Četvrti album Nikole Vranića konceptualno je djelo prožeto vjerskim i duhovnim preispitivanjima i prilično sukladno remek-djelu Idola Odbrana i poslednji dani

J. R. August

Still Waters CD

Negdašnji diskografski standard koji uključuje objavljivanje jednog albuma na godinu danas je nedostižan, što zbog izvođača koji se pritisnuti diktatom streaminga i treptavošću dominantnih društvenih mreža – TikToka i Instagrama – odlučuju na objavljivanje singlova, što zbog tržišnih zakonitosti koje utječu na kalkulacije izdavačkih kuća. John Raven August je izuzetak: četiri prva albuma u četiri godine nisu posljedica autorskog prosvjetljenja, već promišljena udruživanja Nikole Vranića – kako je pravo ime J. R. Augusta – i Croatia Recordsa.

Kao nekad, kad je ista diskografska kuća kao drugi album objavila live izdanja vrućih bendova – Filma, Električnog orgazma i Psihomodo popa, tako je i u slučaju J. R. Augusta iskovala željezo dok je vruće – nakon prvijenca Dangerous Waters objavila je rane mu radove snimljene između 2014. i 2018. i izvorno digitalno objavljene, na kompilaciji Murky Waters. Iste godine objavila je i live zapis sa snimkom koncerta u Hrvatskome glazbenom zavodu u Zagrebu.

Upravo je ta diskografska dimenzija koja uključuje pet taktilnih proizvoda – tri CD-a, vinil i Blu-ray i kakvu izdavači rijetko žele potencirati, dokazano talentiranoga multiinstrumentalista i pjevača transformirala u glazbenu pojavnost kojoj je omogućeno da kreaciju ne zaustavlja na nedostatku investicije. Razne nagrade za album i debitanta godine njegov su kantautorski izričaj – temeljen na klavirskim dionicama te prigodnom višeglasju pratećih vokala – samo učvrstile.

Zaustavio se na korak do mainstreama iz jednostavnog razloga: postao je miljenik kritike i skupio je probrane poklonike, no nedostatak hit(ov)a zapriječio mu je put do šire publike. Dva su razloga: prvi je činjenica da pjeva na engleskom jeziku (jeste li ikad čuli neki hit hrvatskog izvođača na tom jeziku?), a drugi da njegove skladbe jednostavno nisu ni krojene za mainstream publiku.

Ambiciozno zamišljen album

Držim, pak, da bi neke pjesme s upravo objavljenog albuma Still Waters (npr. “I Forgive Her” ili “Dealing With The Pain” i “Deepest Ocean Of My Mind” koje mi djeluju kao dva poluvremena iste pjesme) to mogle postati da je album drugačije produciran. U lockdown uvjetima J. R. August snimio je album u kućnom studiju što se osjeti – priručna, na trenutke i pravolinijska produkcija nije izvrstan autorski zamah izbacila na višu razinu, dinamika je jednostavna i dojam je da klavir i računalo (uz gitaru Vranićeva brata Alena) puno premalo za ambiciju, ideju i realizaciju albuma.

A album je prilično ambiciozno zamišljen, kao rijetko koje ostvarenje u hrvatskoj popularnoj glazbi. Osim što naslovom zaokružuje Vranićevu startnu trilogiju (Dangerous Waters – Murky Waters – Still Waters), riječ je o konceptualnu albumu koji propituje vjerske i duhovne motive. U tom smislu, sukladan je s remek-djelom Idola Odbrana i poslednji dani objavljenom prije četrdeset godina koje će uskoro doživjeti prvo vinilno reizdanje, ali i preispitivanjem uloge Isusa Krista u motivima pjesama najvećih autora, bez obzira na vjeru: Brucea Springsteena (katoličanstvo), Nicka Cavea (inicijalno anglikanizam), Leonarda Cohena i Boba Dylana (židovstvo).

I na ranijim ostvarenjima J. R. August je glazbeni poticaj tražio u biblijskim motivima, no sad je odlučio sasvim mu se prepustiti, od snažnih stihova preko vrhunske vokalne interpretacije, pa do samog pakiranja: CD je dizajniran kao molitvenik, a LP će imati dizajn koji više podsjeća na Bibliju. Pritom je očito da – unatoč provokativnim spotovima i objavljivanjem singlova i albuma na datume koji mnogo znače kršćanskoj zajednici – Still Waters nije vjerski album. No, glazba ima tu snažnu duhovnu moć i on taj osjećaj želi i predočiti slušateljima, što je i naglasio u intervjuu za Glazbu.hr. Glazba ima i snažnu emotivnu moć, koja je u odnosu na duhovnu dimenziju ovog albuma, ipak na ležernijoj razini.

Kako je kolega Igor Jurilj i istaknuo, album Still Waters nazvan je prema blagoslovima Kralja Davida, odnosno njegovim psalmima posvećenim Kristu. Prema interpretacijama hrvatskog prijevoda tihane vode, ta je tihana voda višeznačna: ona je more (kao voda stajaćica), poplava ili čak posuda ispunjena vodom do vrha. To nas opet dovodi i na Vranićevu fascinaciju vodom u naslovima albuma, ali i u glazbenom pristupu.

Misni potencijal

Devet pjesama (jedan je instrumental) izvrsno opisuju osobnu Vranićevu pasiju i utisak je kako je on neprestano u dijalogu s njima: mogle su biti drugačije, imati različit tekst ili čak melodiju, no svaka od njih čine puzzle bez kojih album ne bi imao ni cjelovitost ni snagu. Pritom je jasno da je kategorija hita u ovom slučaju minorna, no uz puni instrumentarij, gospel zbor i producenta koji će naglasiti pojedine dijelove, sigurno je da fanovi širom svijeta ne bi trebali više imati Hoziera da ih vodi u crkvu.

Bez obzira na trenutačnu prihvaćenost, J. R. August ovim će albumom svakako proširiti krug poklonika, nadam se, i izvan domicilnog tržišta. Introspekcijske teme uz primijenjeni nadrealizam nisu novitet na domaćoj pop sceni, no nitko ih nije uspio na ovaj način uobličiti s vjerskim izvedbenim alatima. Stoga, kao što se, na primjer, o Žeteocima govori kao o sacro bandu koji je snimio rock album, zacijelo će se i o J. R. Augustu govoriti o rock glazbeniku koji je snimio vjerski album. Koji to nije!

Možda mu je to i glavna mana. Jer da jest – album bi poput misa mogao imati neograničeno trajanje u raznim uvjetima. Zasad je još samo na potencijalu.

Na kolekciji Murky Waters uvodna je pjesma na hrvatskom jeziku (“Izdajnička zvona”), a maglovite najave da će sljedeće izdanje biti upravo na materinjem jeziku moglo bi rezultirati prilično zanimljivom situacijom. Jer, s obzirom na snažan autorski potencijal, teme kojima se bavi, izvedbu i rastuću karizmatičnost, Nikola bi Vranić mogao uzburkati vode kojima godinama mirno, bez konkurencije, plovi Gibonni.

Singlovi: “Dealing With The Pain”, “I Forgive Her”

Producent: J. R. August

Format: streaming (Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal, YouTube, Amazon Music, SoundCloud), CD, LP (180g, pretprodaja)