surf's not dead
Martin's Surfers - Here and Now
Surf rock je očito pustio korijene i kod nas
Nakon Bambi Molestersa i sjajne frakcije LHD, i Martin’s Surfers su se upisali na popis žanrovski intrigantnih albuma izvan predvidive konfekcije mainstreama.
Grupa u kojoj su solo gitarist Martin Frančina, basist Joža Vrban i bubnjar Mladen Stanković – sada uz pojačanje ritam gitariste Predraga Mandića – složila je pravi album surf rocka u kojem se itekako ćuti duh velikih valova sa plaža južne Kalifornije i osebujne kontrakulture o kojoj je tako nadahnuto pisao velikan New Journalisma Tom Wolf u „The Pump House Gang“.
Kako već i priliči instrumentalnom surf bandu, skladbe su glazbeno asocijativne tvoreći prave zvučne „razglednice“ nalik soundtracku koji prati filmske sekvence poput onih u kultnom „Danu velikih valova“. Uvodna „Beyond The Sun“ mogla bi tako biti glazbeni poziv za užitak daskanja. Dakako s prizivanjem onog tribalnog ritma kojeg su lijepo eksploatirali i The Shadows ili gitarskog sola na tragu Dicka Dalea s nezaobilaznim mokrim reverbom koji korištenjem Fenderovih pojačala dočarava zvuk obrušavanja oceanskih valova.

„Old Riders“ je surf brzac s karakterističnim „dvojnim“ gitarama i melodijskom frazom koja ima srodnost i sa temama spaghetti westerna i daškom Meksika. Takva je i „Tres Chic“ s dodatnim punjenjem natruha Linka Wraya i rockabillyja. Kako i samo ime kaže tema, „Rock’n’Roll“ iskorak je prema „rokerskijem“ zvuku dok su „Agram Nights“ i „Adriatic Blue“ osebujne surferske posvete lokalnim prostorima. Obje kao da su i podsjetnik na zvuk „vis-ovskih“ plesnjaka ranih šezdesetih. „Comanche“ se može shvatiti i kao hommage temi „Apache“ The Shadowsa i kao simbolična kopča prema vremenima prošlim. Naslovni broj „Here And Now“ je – s druge strane – sidrenje vremešnog žanra u sadašnjost te na tragu surferske „podvrste“ omiljene u glazbi spaghetti westerna.
Zaključna „Shark Attack“ pak sa dramatičnim gitarskim tonovima stvara kontrast „idile“ velikih valova i „vožnje“ ispod morskih slapova. Riječ je o rasnoj glazbenoj ilustraciji i surferskog užitka i straha od pogibelji u susretu s bijelim psinama.
Nakon odličnog albuma LHD-a, album Martin’s Surfersa još jedan je dobrodošao projekt izvanvremenog (no desetljećima već „off the grid“) žanra.