Bio bi grijeh propustiti ih
Paraf - Paraf: više od nostalgije
Paraf će album promovirati kao nekada na simboličnoj punkersko novovalnoj transverzali

Paraf na promociji četvrtoga studisjkog albuma u Rijeci / Foto: Filip Kovačević
I novim studijskim albumom – prvim nakon Zastava iz 1984. – Paraf potvrđuje svoju relevantnost. Album nazvan jednostavno Paraf snimili su glazbenici iz svih faza djelovanja benda. Točnije Zdrave Čabrijan i Valter Kocijančić iz one prve punkerske postave koja je krenula još krajem 1976., Vim Cola kao frontwoman post-punk/novovalnih Parafa nakon Valterovog odlaska iz benda, kao i Raul Varljen iz druge postave te aktualne „pridošlice“ poput gitarističkog dobrog duha riječke scene, Vlade Simcicha Vave. Njima su se u studiju GiS s producentom Matejem Zecom pridružili Deni Šesnić, Iva Močibob, Alen Tibljaš i Bobo Grujičić.
Je li se Paraf nakon svih ovih godina promijenio? Odgovor na pitanje najbolje daje usporedba dvaju singlova skinutih s albuma. „Obijest” je otvorena Raulovim klavijaturama, žestokim gitarama, tipičnim Valterovim punkerskim vokalom i praskavom energijom kao tipičan podsjetnik na ishodišne punkerske dane banda što naravno ne čudi zna li se da je riječ o skladbi nastaloj 1977. Drugi singl „Triler“ je (uvjetno rečeno) žanrovski ovodobni pop-rock broj, no i on nudi istu razinu energije kao negdašnje punkerske budnice. I to s moćnim gitarskim zvukom podebljanim tipičnim novovalnim klavijaturama i Pavicom Čabrijan alias Vim Colom u najboljoj maniri grrrl rocka.

Uvodna instrumentalna „Karmine“ s elektronikom i zvonom priziva i recentnije Vavine ambijentalne instrumentale te post punk osamdesetih. „Refleksija“ ima sličnu zvučnu konstrukciju uz unisone dionice klavijatura i gitara kao i „Kraj“, nova energetska bomba s naglašenijom ulogom gitara i praskavim solom. „Kaktus“ nudi zanimljivu konstrukciju raspojasanih ramonoidnih gitara i gitarske jurnjave 100 na sat te upečatljiv riff i melodiozni refren. „Odjebite“ je – i ona uz mahnitu gitaru i solo – s efektnim muško/ženskim vokalom punkerska budnica s tipičnim „pljuvanjem istine u oči“. „Čempresi“ i „Čisti“ (s naglašenijom gitarom) su pak eho novovalnih dana s primislima na OMD ili Ultravox dok „Zašto“ ponovo rastura gitarskom paljbom. Zaključna minijatura „Sabor“ je sarkastičan punkerski komentar na saborsku brrrrrbljaonicu.
Paraf će album promovirati kao nekada na simboličnoj punkersko novovalnoj transverzali: u Zagrebu, u Boogalou 20. studenoga, beogradskom Domu omladine 29. studenoga te u ljubljanskom Kinu Šiška 17. siječnja 2026. Bio bi grijeh propustiti ih.