08
2023

ARHIVA

Karlowy Vary: La Femme

Karlowy Vary

Jedini album zagrebačkog benda reizdao je Matrix Music

Vrlo dobro napravljenim reizdanjem jedinog albuma zagrebačkog benda Karlowy Vary na neki način dekonstruiran je medijski mit o njima, ali je i dokumentirano stvaralaštvo s velikim potencijalima i nedostatnom izvedbom

Karlowy Vary

Reizdanje u ograničenoj nakladi

Mit o zagrebačkom bendu Karlowy Vary kotrlja se već desetljećima. Jedan od stožernih izvođača post-punk scene u osamdesetima imao je mnogo više napisa u omladinskom tisku negoli nastupa, izvan transverzale Zagreb-Beograd nije zadobio pozornost, a jedini album La Femme zahvaljujući maloj nakladi i traljavosti distributivnog sustava PGP RTB-a uglavnom je završio kod rijetkih diskofila. S obzirom na dokazano prijateljstvo s članovima grupe Ekatarina Velika, pa je Margita Stefanović Magi svirala klavijature na albumu i funkcionirala kao članica benda, i činjenicu da su gotovo svi članovi oba benda preminuli, rodio se mit koji je o bendu više govorio nego glazba.

Osnove mita temelje sa na činjenici da je bend derivat Korowa Bara u kome je na početku pjevao Davor Gobac, da ga je zamijenio Milan Manojlović Mance i da je klavijature svirao Tomo in der Mühlen. Mancea je zamijenila sedamnaestogodišnja pjevačica Varja Orlić koja je otpjevala sve pjesme na albumu La Femme. Osim što je bila pjevačica dubokog, muževnog, ali i vrlo senzibilnog glasa, Varja je bila i sjajna plesačica.  Odlaskom utemeljitelja Hrvoja Piletića bend je promijenio ime.

Njihove prve snimke nastale su 1982. na Radio Zagrebu i trebale bi se pojaviti na kompilaciji s bendovima SexA i Dorian Gray. No, Dorian Gray su otkazali i cijeli projekt je propao. Snimili su nakon toga album Haotika, ali on nije objavljen. Bendu su se priključivali Jurij Novoselić Kuzma i Risto Ibrić, a kasnije su se članovi jako vezali uz Ekatarinu Veliku. Na mjestu bubnjara zasvirao je i Ivan Fece Firči, a stalna klavijaturistica postala je Margita Stefanović koja je i dizajnirala omot za jedini album – La Femme.

Gotovo 40 godina nakon objavljivanja, album je remasteriran iz originalnih vrpci i otisnut u limitiranoj nakladi na svijetloplavom vinilu.

Album je autorski i produkcijski duboko zakopan u razdoblju u kome je nastao, a konceptualni pristup benda svakako je bio dobra podloga za razvoj karijere koja je mogla rezultirati i upečatljivijim dosezima. Izvrstan duboki vokal Varje Orlić svakako je glavni adut i benda i ovog albuma; na neki način i Varja i Karlowy Vary pandan su bendu s kojim su trebali biti zajedno na kompilaciji – Dorian Grayu. Vokalne mogućnosti Varje Orlić definitivno su se mogle razviti na način na koji se i Massimo razvio, a glazba benda pokazuje da su se autori inspiracijom napajali gdje i autori Dorian Graya: na art rocku, post punku i dark waveu. Upravo stoga, nastupni albumi oba benda zvuče vrlo similarno.

Ovim reizdanjem je na neki način dekonstruiran mit o Karlowim Varyma, ali je i dokumentirano stvaralaštvo benda koji je imao potencijale za mnogo više od onoga što je i diskografski i uživo pružio.

Singl: Sanjam

Producent: Tomo In Der Mühlen