15
sij
2022
Recenzija

Vjekoslav Nježić: Springtime, za violinu i violončelo

NjezicSPRINGTIMEzaweb

share

Skladbu Springtime za violinu i violončelo Vjekoslav Nježić napisao je tijekom svoje druge godine studija kompozicije 1995. godine. Kako je dio programa druge godine studija savladavanje gudačkih instrumenata, tako i sam naslov, prema skladateljevim riječima, ima svojevrsnu igru riječi, odnosno, Springtime nastaje kao varijacija na String time. Na nastanak ove skladbe uvelike utječe suradnja s njegovim kolegama studentima Emilom Gabrićem i Thomasom Burićem koji je iste godine i praizvode. Štoviše, na Međunarodnoj ljetnoj akademiji (Semmering) u Austriji iduće, 1996. godine, Vjekoslav Nježić ovom skladbom osvaja prvu nagradu.

Springtime se sastoji od dva kontrastna stavka: prvi je efektan, brz i virtuozan u kojem prevladava glasna dinamika, dok je ideja mnogo sporijega drugog stavka (largo) mirna atmosfera koja se postiže stapanjem boja ovih dvaju gudačkih instrumenata.

U prvom stavku se od samog početka može pratiti razvoj glazbenog materijala: svojevrstan ‘uvod’ iznosi violončelo solo, a početna misao u tročetvrtinskoj mjeri postupno se razvija i raste zbog čega joj se mjera prilagođava te ne postoji jasan metrički oslonac. Od pojave violine započinje ravnopravan dijalog ovih dvaju instrumenata te se može pratiti određena gradacija u motivskom razvoju čime paralelno raste i napetost skladbe; sam vrhunac može se odrediti zlatnim rezom, odnosno, u zadnjoj trećini prvog stavka.
Nakon njega skladba se postupno smiruje te se u oba instrumenta, posebno u violončelu, mogu zamijetiti motivi koji se pojavljuju na njezinom početku.

U drugom, kontrastnom stavku istražuju se boje koje se postižu kombinacijom ovih dvaju instrumenata. Ovo je najčešće postignuto korištenjem tehnike tremolo, i to tako da je violončelo često postavljeno u višem registru čime se tonovi ovih instrumenata isprepliću.

Skladba Springtime već se mnogo puta izvela zahvaljujući svojoj kvaliteti, efektnosti i kompaktnoj dvostavačnoj formi u kojoj se svirači, uz virtuozitet prvog stavka, mogu posvetiti i istraživanju boje i zvuka.

 

Moglo bi Vas zanimati