Cantus Ensemble & MBZ
Zagreb | Pogon Jedinstvo
17. 04. 2023 | 20:00
Ulaznice
Cantus Ansambl – moglo bi se reći, kućni ansambl Muzičkog biennalea Zagreb – jedan je od naših najistaknutijih ansambala posvećenih izvođenju Nove glazbe. Podjednako spretan u interpretaciji djela hrvatskih autora kao i onih inozemnih, u kontekstu trenutnog izdanja MBZ-a objedinit će te svoje kvalitete. Između ostaloga, uz izvedbu Cantus ansambla, reproducirat će se snimke skladbi najvećih imena suvremene hrvatske glazbe – za MBZ neizostavnoga Milka Kelemena te doajena hrvatske avangarde, posebice elektroakustičke i konkretne glazbe, Ive Maleca i Branimira Sakača. Zagrebačka publika moći će premijerno pogledati i kratki eksperimentalni animirani film Structures poljskog avangardista. Piotra Kamlera , za kojeg je i originalno nastala Malecova skladba Dahovi iz 1961. godine. Za Kamlerove filmove skladali su članovi GRM-a (Groupe de Recherches Musicales), među kojima veliki Iannis Xenakis, Bernard Parmegiani, pa tako i Ivo Malec.
Uz najavu praizvedbe djela Olje Jelaske valja spomenuti i ostale skladatelje koji, poput navedene skladateljice, postižu odmak od skladateljske tradicije, ali i tradicionalnih slušateljskih i kritičkih uzusa organskijim pristupom, tj. povratkom klasičnomu komornom ansamblu, ponegdje u igri s elektronikom. Okosnicu njihove novoglazbene odrednice čine dekonstrukcija skladateljskih tehnika ili pak proširenje standardne percepcije timbra, tonaliteta i, povijesno gledano, glazbene retorike. S jedne strane, Olga Neuwirth u svojoj skladbi – koncertu za klavir, istražuje različite odlike pijanističkoga stila, istodobno uvodeći sampler kao dublera koji proširuje opseg klavira i mikrotonovima, uz pokušaje ansambla da izazove vlastite instrumente kako bi stvorio svojevrstan prošireni glazbeni prostor.
S druge strane, važan kao mislilac u gotovo jednakoj mjeri kao i skladatelj, Gadenstätter ponovno polazi od teze da slušanje nije samo biološka i fiziološka činjenica, nego naučeno ponašanje te bira novu glazbu kao najpouzdanije glazbeno okrilje u kojem se može vježbati „percipiranje percepcije“, pa onda i njezino proširenje. Naime, u skladbi Iconosonics rastavlja i ponovno slaže povijesno kodificirane glazbenoretoričke figure, ikoničke znakove (poput oluje i bitke) koji se u povijesti zapadne glazbe prvotno pronalaze u madrigalima, a zatim i u oratorijima, operama te programnoj glazbi 19. i 20. stoljeća. Poigravajući se s ljudskom percepcijom, Gadenstätter radi na potenciranju prosvjetljujuće nelagode koju stvara tenzija između prepoznavanja kodificiranoga značenja figure i njezina postupnog izmještanja iz tradicionalnoga konteksta u prisutnosti slušatelja. Izmještanju iz tradicionalnoga slušateljskog konteksta – misleći na cijeli koncert – svakako će pridonijeti i činjenica da se izvodi u Pogonu Jedinstvo, inkubatoru alternativnih umjetničkih aktivnosti.
Cantus Ansambl
Berislav Šipuš, dirigent
Viktor Čižić, klavir
Srebrenka Poljak, sampler
Višeslav Laboš, elektronika