23
velj
Split
Hrvatski dom Split – Koncertna dvorana Ive Tijardovića

Davor Križić i Jazz orkestar HRT-a u Hrvatskom domu u Splitu

Split | Hrvatski dom Split – Koncertna dvorana Ive Tijardovića

23. 02. 2024 | 19:30

Davor Križić i Jazz orkestar HRT-a u Hrvatskom domu u Splitu

share

Davor Križić, truba | Jazz orkestar HRT-a | Insite

Trubač, krilničar i skladatelj Davor Križić rođen je 1966. u Zagrebu gdje je završio gimnaziju i glazbenu školu; sjajan je trubač – solist, feelingaš koji svira s razumijevanjem, a uvijek je pouzdan u bigbandovskoj sekciji trubača. Ostvario je brojne koncerte s malim sastavima i kao solist u velikim orkestrima. Nakon studija na Odsjeku za jazz na Glazbenoj akademiji u Grazu nastupao je s gotovo svim hrvatskim glazbenicima kao što su, među ostalima, Boško Petrović, Saša Nestorović, Matija Dedić, Kruno Levačić, Miro Kadoić i brojni drugi, ali i uglednim stranim jazzistima poput Erniea Wilkinsa, Johnnyja Griffina, Lene Conquest, Eda Thighpena, Arta Farmera, Alvina Queena, Martina Drewa, Rona Ringwooda, Greentown Jazz Banda, Big Banda RTV Slovenija i mnogih drugih. Cijenjeni je studijski glazbenik, stalni član latinosastava Cubismo i Boilers Quarteta te vođa sastava Davor Križić Experiment. Snimio je niz nosača zvuka u zemlji i inozemstvu. Kao vođa trubačke sekcije bio je predstavnik Hrvatskoga radija na EBU Big Bandu na koncertima 2001. u Nizozemskoj. Dugogodišnji je stalni član i solist Jazz orkestra HRT-a. Dolazak u taj orkestar bio je Križićev prvi pravi jazz-posao. Nakon što je 1990. na Jazz Fairu Zagreb dobio nagradu za najboljeg mladog jazz-glazbenika, bio je višestruki dobitnik nagrada Status i Porin.

Nagradu Porin je, zajedno s Jazz orkestrom HRT-a, dobio i na prošlogodišnjoj dodjeli, i to u sve tri jazz-kategorije. Dobili su ga za najbolji album jazz-glazbe („Insite”), za najbolju skladbu jazz-glazbe („Waltz Through the Night”) i najbolju izvedbu jazz-glazbe („To the Lite”), obje s tog albuma koji je objavio Aquarius Records. Projekt je započeo 8. svibnja 2019. kad je Križić uz Jazz orkestar HRT-a nastupio u dvorani Gorgona MSU-a, u sklopu Jazz-ciklusa HRT-a. Tim koncertom obilježio je trideset godina djelovanja. Modificirani program pripremili su za album koji su snimili tijekom 2021. i 2022. u studijima HRT-a. Uz sjajan orkestar, kojim je ravnao Miron Hauser, kao gosti u pojedinim izvedbama na snimanju sudjelovali su tenor saksofonist Saša Nestorović, bubnjar Kruno Levačić, klavirist Matija Dedić, vibrafonist Šimun Matišić i kontrabasist Ivar Roban Križić te pjevačka skupina vedaša The Messengers.

Križiću je uvijek bilo važno predstavljati i promovirati tradiciju jazza, kao što je, primjerice, glazba Dukea Ellingtona čiju je skladbu „African Flover” odabrao i za ovaj program. Na koncertu će pak biti zastupljene uglavnom Križićeve skladbe.

Kao skladatelj Križić se afirmirao sredinom 1990-ih pišući za Boilers Quartet čiji je član od osnutka. Upravo je hardbop pristup tog sastava odredio veći dio njegova stvaralaštva. Na tom su tragu posebice zapažena njegova rana djela od kojih su mnoga dokumentirana na albumima: „Some Blues”, „Urony” i „Believin’” na CD-u „Some Blues” Boilersa, kao i „To the Lite” koju potpisuje s Matijom Dedićem, s kojim je radio i glazbu za film „Ledina” Ljubiše Samardžića, i „Vesna” na CD-u „Abstract Lights”, ali i „Yeah Man” na CD-u „That’s It” Boilers All Starsa. Neka od tih djela stekla su kultni status i snimio ih je više puta u raznim obradama. Uvijek ih donosi na nov način, transformira ih, usavršava i prilagođava glazbenicima s kojima svira u tom trenutku. Primjerice, skladbu „Some Blues” snimio je i za CD „That’s It”, ali i „Davor Križić Experiment”, a razne verzije skladbe „Yeah Man” za albume „Live in ZeKaeM” Boilers Big Banda, „St. Miles Infirmary” Boška Petrovića i Boilers Quarteta te „75 godina HR, 45 godina TV” Big Banda HRT-a. Sklada i za svoj sastav Davor Križić Experiment s kojim je za istoimeni CD, osim „Some Blues”, snimio i tada nove skladbe – „Davor’s Tune” i „Echoes of a Dream”, tek jedno od djela koja je sanjao. Naime, Križić se nerijetko probudi usred noći i zapisuje zamisli koje mu se javljaju u snu, a potom ih analizira i dorađuje. U svim tim skladbama, a mnoge su i na repertoaru Jazz orkestra HRT-a, osjeća se da je savladao sve tajne jazza, da je proučio tradiciju afroameričke glazbe: od bluesa, New Orleans jazza, spirituala i gospela, preko swinga, bebopa i free-jazza do novih dostignuća. Primjerice, skladba „Believin’” duhovnog je karaktera, a „Days In Havana”, koju je snimio za CD „Motivo Cubano” sastava Cubismio čiji je stalni član, pravi je latinodragulj. U skladbama Križić uvjerljivo prenosi svoj unutarnji svijet, radost i ljubav koju u njemu pobuđuje jazz-glazba. Riječ je o uzbudljivim i poticajnim djelima koja izvođače mame na spontanu, neposrednu komunikaciju, stvaranje glazbe trenutka koja omogućuje nepredviđene situacije. Naime, kad Križić mašta svoje skladbe, uvijek ga vodi misao da je jazz sloboda.

Tu zamisao o slobodi uvijek prenosi i na glazbenike s kojima surađuje. Naime, mnoge od njegovih skladbi nastale su, ili su oblikovane eksperimentiranjem sa suradnicima, pa tako i u ansamblu znakovita naziva – Davor Križić Experiment. Sastav se oslanja na tradiciju jazza, posebice hardbop pristup, ali i suvremene inačice afroameričke glazbe. Bez obzira na to u koji se od tih idioma upuštaju, svi članovi sastava izgaraju u uzbudljivim improvizacijama. Iako su na programu sastava i obrade djela slavnih jazz-autora kao što su Duke Elington, Charles Mingus, Thelonious Monk, Ornette Coleman, Eric Dolphy i Charlie Parker, članovi benda izvode i skladbe drugih autora, među ostalima i Križićeve. Križić omogućuje suradnicima u projektu istraživanje vlastitih mogućnosti i otkrivanje novih puteve kojima se mogu razvijati kao jazz-glazbenici. Djelovanje sastava osmišljeno je u obliku jazz-workshopa u kojem se susreću glazbenici različitih naraštaja tražeći put k novom zvuku i vlastitom stilu.

Križić je i u izvedbama s big bandom uvijek bio sklon eksperimentiranju. Naime, svoje stvaralaštvo zasniva na glazbenim istraživanjima, uvijek se upušta u nešto novo, u situacije u kojima ponekad nije siguran u ishod, barem ne na početku, ali ima osjećaj da u njima može nešto napraviti, dati i organizirati. Za njega je to zanimljivo iskustvo raznih vrsta kombiniranja instrumenata, raznih boja, raznih načina kako bi se prikazale glazbene zamisli. U skladu s time nastoji usavršiti način stvaranja glazbe koji se zasniva na hitrom reagiranju i trenutnom doživljaju, stapanju s glazbom i unutarnjim svemirom koji glazba predstavlja. Zapravo, u njegovu djelovanju to je proces koji nema kraja. Za transformaciju skladbi koje je izvorno pisao za manji ansambl, a sad su u big band kontekstu, odabrao je kolege iz Jazz orkestra HRT-a: trombonista i pijanista Luku Žužića i pijanista i tubista Joea Kaplowitz.

Na Križićevu glazbu, ali i na njegov život snažno utječe duhovnost. Zapravo, to se dvoje prožima. Za njega su jazz-glazba i način na koji joj se ljudi posvećuju oblici štovanja Boga, nečeg uzvišenog. To se najjasnije očituje u skladbi „Believin’”, jednoj od njegovih najstarijih, nastaloj još u osamdesetima. Otada se mijenjala u svim fazama i putovala čitavom njegovom karijerom. Izvodio ju je s Boilersima i s Boilers All Stars ansamblom, kao i s big bandom u drugom aranžmanu, ali i s Cubismom. U toj skladbi spojio je dvije različite kulture: Zapad i Istok. Naime ona dolazi iz vedskih pjesama i himni. U osnovi, melodiji i načinu na koji ju je ostvario, a potom i transformirao, došao je na zamisao da je spoji s gayatri mantrom, himnom Suncu. U izvedbi te skladbe pridružili su mu se prijatelji s kojima godinama proučava i pjeva vede. Zajedno s njima, jazz-orkestrom i Žužićevim aranžmanom, ostvario je zanimljivo putovanje. Na koncertu u Splitu nastupit će dvojica vedaša: Nikola i Hrvoje Marjanović.

Upravo je zato „Insite” prikladan naziv za album što ga je Križić snimio s Jazz orkestrom HRT-a. Naziv je znakovit jer asocira na unutarnji doživljaj i spoznaju do koje se dolazi trudom, ljubavlju i predanošću. Za njega je to putovanje u unutarnji svemir, nešto čime se bavi i proučava niz godina.

Sljedeći događaj