Majstorski ciklus SO HRT-a: Ivo Malec - Glas vremena
Zagreb | Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog – Velika dvorana
13. 11. 2025 | 19:30
Ulaznice
Web stranica

IVO MALEC: GLAS VREMENA
SIMFONIJSKI ORKESTAR HRT-a
PASCAL ROPHÉ, dirigent
JONATHAN FOURNEL, klavir
Claude Debussy: Preludij za faunovo poslijepodne
Ivo Malec: Sonoris causa
Maurice Ravel: Koncert za lijevu ruku, za klavir i orkestar
Paul Dukas: Čarobnjakov učenik
Ivo Malec istinski je doajen suvremene glazbe i dio prve generacije avangardista koji su nakon Drugog svjetskog rata trajno izmijenili hrvatsku glazbenu scenu. Nakon kraćeg profesionalnog djelovanja u Zagrebu i Rijeci, za usavršavanja u Parizu susreo se s Pierrom Schaefferom, što je imalo presudan utjecaj na njegov daljnji skladateljski razvoj. Godine 1959. trajno se nastanio u Parizu, postao član Schaefferove Grupe za muzička istraživanja te razvijao bogatu i plodnu karijeru s glavnim fokusom na nove izvore zvuka i nove skladateljske tehnike. Izvedbom djela Sonoris causa, maestro Pascal Rophé i Simfonijski orkestar HRT-a odaju počast ovome velikanu uz 100. obljetnicu njegova rođenja.
U duhu francuske avangarde, maestro Rophé koncert otvara Preludijem za faunovo poslijepodne kojom je Claude Debussy skladao „slobodnu ilustraciju“ erotične ekloge Faunovo poslijepodne pjesnika-simbolista Stéphanea Mallarméa. Riječ je o jednoj od ključnih skladbi glazbene povijesti, na što je ukazao glasoviti francuski skladatelj Pierre Boulez nazvavši je prvom skladbom nove glazbe, tj. 20. stoljeća.
U Koncertu za lijevu ruku, nastalom 1930. za pijanista Paula Wittgensteina koji je služeći vojsku u Prvom svjetskom ratu izgubio desnu ruku, Maurice Ravel, nastojao je dobiti dojam teksture jednake onoj koju bi imala dionica za obje ruke, u stilu tradicionalnog koncerta za klavir i orkestar. To, interpretativno izuzetno zahtjevno djelo u Zagreb dovodi mladog francuskog pijanista Jonathana Fournela, pobjednika prestižnog natjecanja Kraljice Elizabete 2021., čiji stil tisak opisuje „moćnim, veličanstvenim, fleksibilnim, žestokim, elegantnim“.
Čarobnjakov učenik Paula Dukasa simfonijska je pjesma nastala na istoimenu baladu Johanna Wolfganga Goethea, te pripada deskriptivnoj podvrsti programne glazbe u kojoj autor detaljno prati odabrani izvanglazbeni program. Priča je to o starom čarobnjaku i njegovu učeniku, s porukom da se ne prihvaćamo stvari kojima ne znamo upravljati. Unatoč programnosti, djelo se ističe svojim čisto glazbenim kvalitetama, među kojima osobito zadivljuju ritmička vitalnost i živopisna instrumentacija.