28. Memorijal Franjo Krežma
Sjecište gudačkih puteva
Početak studenoga u Osijeku tradicionalno je u znaku mladih glazbenika; tada se, naime, već više od pola stoljeća održava Memorijal Franjo Krežma, međunarodni susret mladih gudača, koji se bijenalno izmjenjuje s Memorijalom Darko Lukić, posvećenim mladim pijanistima. Oba memorijala nose imena uglednih Osječana te u Osijek dovode perspektivne mlade glazbenike, čineći vrijednu platformu za stvaranje glazbe, razmjenu iskustava i razvoj umjetničkih osobnosti.
Paralelno s memorijalom, posljednjih se godina u Osijeku održava i Glazbena tribina Hrvatskog društva skladatelja, stoga možemo ustvrditi kako je Osijek u studenom doista mjesto susreta i sjecište puteva glazbenika, skladatelja, pedagoga, muzikologa i brojnih poklonika glazbene umjetnosti. Ovogodišnje, 28. izdanje Memorijala Franjo Krežma, održano je od 8. do 10. studenoga u organizaciji Glazbene mladeži Osijek, na čelu s predsjednicom Lidijom Neznanović, u suradnji s Glazbenom školom Franje Kuhača i pod pokroviteljstvom Osječko-baranjske županije, Grada Osijeka te Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.
Nakon niza izdanja održanih u Arheološkom muzeju, Memorijal se ove godine tijekom prvih dviju večeri vratio u Svečanu dvoranu Filozofskog fakulteta u Osijeku, u kojoj su upriličeni koncerti najuspješnijih učenika osnovnih i srednjih glazbenih škola te studenata glazbenih akademija. Uoči koncertnog početka memorijala i pozdravnog govora Mirande Glavaš-Kul, pročelnice Upravnog odjela za obrazovanje i mlade Osječko-baranjske županije, tajnik Glazbene mladeži Osijek, Domagoj Maras, odao je počast ove godine preminuloj, uglednoj i omiljenoj osječkoj profesorici violine, Evi Hühn, koja je svojim predanim djelovanjem, izvanrednim rezultatima i iznimnom osobnošću zadužila ne samo osječku glazbenu školu i Memorijal Franjo Krežma, već i cjelokupnu violinističku pedagogiju u Hrvatskoj.
Učenici koji su ove godine dobili priliku nastupiti na memorijalu dolaze iz glazbenih škola Blagoja Berse, Pavla Markovca i Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, Ferdo Livadić u Samoboru te Franje Kuhača u Osijeku, a oni su redom violinisti Iva Defar, Filip Kukulj, Ana Krstin (koja je nastupila uz klavirsku suradnju maturanta Jakova Klasana), Grigor Vidošević i Tirsa Habuda, violistica Bianka Saridžić te violončelistica Hana Rabadan. Predstavivši se izvedbama skladbi većinom standardnog repertoara, mladi su gudači zaslužili dugotrajan pljesak publike.
Koncert studenata glazbenih akademija ispunili su zvuci skladbi Bacha, Medtnera, Sibeliusa, Brahmsa, Paganinija, Saint-Saënsa, Milenkovića, Beethovena, Ravela, Papandopula i Sare Čano, u izvedbama mladih glazbenika koji studiraju na visokoškolskim glazbenim institucijama u Baselu, Zagrebu, Beogradu i Ljubljani. Bila je to i nesvakidašnja prilika za užitak u toplom zvuku viole da gambe Beatriz López Paz, studentice Scholae Cantorum Basiliensis, iz klase Paola Pandolfa.
Uslijedio je uvjerljiv nastup violinistice Tao-Yuan Hsiao, studentice zagrebačke Muzičke akademije iz klase Anđelka Krpana, kojoj je potporu za klavirom pružila sestra Tao-Chen Hsiao. Gošće iz Beograda i Ljubljane, violinistice Veronika Mona Bogić i Hanna Kryvtsova, studentice Marka Josifoskog i Vasilija Meljnikova, prikazale su visoku izvedbenu razinu u suradnji s Renatom Hil, dok je kraj večeri protekao u znaku dojmljivog nastupa Sare Čano, violončelistice osobitog senzibiliteta i profinjenog tona, iz klase Miloša Mlejnika na ljubljanskoj Akademiji za glasbo.
Sklad zajedničkog muziciranja
Posljednja večer memorijala bila je u znaku koncerta poznatih hrvatskih glazbenica, violinistice Katarine Kutnar i pijanistice Katarine Krpan, višegodišnjih suradnica u duu #KKKK. Koncert je upriličen u koncertnoj dvorani Franjo Krežma Kulturnog centra Osijek, koja se u kratkom vremenu višestruko pokazala izvrsnim prostorom – kako za orkestralno, tako i za komorno muziciranje – podjednako zahvaljujući ugodnom ozračju i primjerenoj akustici.
Uoči koncerta iskusnog, homogenog dua, koji iza sebe ima brojne koncertne nastupe, kao i zajednički nosač zvuka Daydream (s pet nominacija i dvije osvojene diskografske nagrade Porin), publici se obratila zamjenica gradonačelnika Osijeka, Jasenka Crnković, istaknuvši važnost memorijala i djelovanja Glazbene mladeži Osijek, od ove godine i u kontekstu nove koncertne dvorane. Za svoj koncert Katarina Kutnar i Katarina Krpan odabrale su pomno osmišljen program, gotovo u cijelosti satkan od djela hrvatskih skladatelja. Jedino djelo izvan područja hrvatskog glazbenog stvaralaštva bila je Sonata za violinu i klavir Fazila Saya, dojmljiva skladba međunarodno priznatog turskog pijanista, u kojoj stapa klasičnu formu zapadne glazbe s elementima narodnog stvaralaštva svoje domovine, ali i povremenim natruhama jazza.
Bila je to i jedna od najupečatljivijih izvedbi te večeri, u kojoj su glazbenice u punom sjaju potvrdile individualno interpretativno umijeće, ali i prikazale iznimnu homogenost zvuka te sklad zajedničkog muziciranja. Prigodno otvorivši koncertnu večer stvaralaštvom Franje Krežme, točnije jednom od njegovih najizvođenijih skladbi za violinu i klavir, Iz hrvatskog primorja, Katarina Krpan i Katarina Kutnar našle su se u potpunosti na svom terenu tijekom izvedbe skladbe Berislava Šipuša, Three Short Tales from the Blind Forest (Tri kratke priče iz slijepe šume). Naime, upravo je njome i započela suradnja dviju glazbenica, budući da ih je Berislav Šipuš odabrao za interpretkinje toga djela na svom autorskom nosaču zvuka Zajedno, u izdanju HDS-a i Cantusa, 2018.
Nakon toga, glazbenice su djelo izvele na Međunarodnom natjecanju Ferdo Livadić u Samoboru, zasluživši nagrade Ferdo Livadić te onu Grada Samobora za najbolju izvedbu djela hrvatskog autora. Iznijevši bujno, atmosferično glazbeno tkivo skladbe Berislava Šipuša koja vrvi kontrastima i iznenađenjima, istodobno odajući promišljenost pristupa glazbenom sadržaju, glazbenice su se još jednom potvrdile kao uvjerljive i posvećene izvođačice suvremene hrvatske glazbe. U živopisan program vrlo su se prikladno uklopile i omiljene Minijature za violinu i klavir Dore Pejačević, čija su sanjiva, pjevna, plesna, romantična, elegična i – naposljetku – meditativna ozračja glazbenice oblikovale s osobitom predanošću, baš kao i na spomenutom diskografskom izdanju.
Obol suvremenom hrvatskom stvaralaštvu Katarina Kutnar i Katarina Krpan dale su i prvom hrvatskom izvedbom Međimurskog koncertnog diptiha Davora Bobića. Djelo prepoznatljivog skladateljskog izričaja Davor Bobić utemeljio je na elementima međimurske narodne glazbe, vješto stapajući glazbeno nasljeđe sa suvremenim tekovinama te oblikujući dinamičan dijalog violine i klavira, prepun kontrasta, no u potpunosti skladan.
Za kraj koncerta glazbenice su odabrale još jedno efektno ostvarenje protkano elementima folklora, Hrvatsku rapsodiju – Žetelačku Frana Lhotke, odgovorivši na dugotrajan pljesak brojne publike izvrsno uklopljenim dodatkom, meditativnom skladbom Poslije sna (Après un rêve) Gabriela Fauréa. Ekspresivnom izvedbom tog omiljenog ostvarenja glazbenice su dojmljivo zaključile 28. Memorijal Franjo Krežma, ujedno odavši počast skladatelju čija se stota godišnjica smrti navršila svega nekoliko dana ranije.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.