08
srp
2024
Vijesti

Drama, opera i balet HNK

Dodijeljene godišnje nagrade za najbolja umjetnička ostvarenja u HNK u Zagrebu

Dodijeljene godišnje nagrade za najbolja umjetnička ostvarenja u HNK u Zagrebu

Dodijeljene godišnje nagrade za najbolja umjetnička ostvarenja u HNK u Zagrebu

share

Sinoć su dodijeljene i godišnje nagrade za najbolja umjetnička ostvarenja u drami, operi i baletu u sezoni 2023./2024. Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

U Drami Nagrade su pripale Lani Barić i Marinu Klišmaniću, u Operi Dariji Auguštan i Filipu Filipoviću, a u Baletu Rieki Suzuki Sumitomo i Takuyi Sumitomo.

U nastavku donosimo obrazloženja nagrada Dariji Auguštan i Filipu Filipoviću.

OBRAZLOŽENJE DARIJA AUGUŠTAN

Nagradu Marijana Radev dodjeljujemo sopranistici Dariji Auguštan za ulogu Fiordiligi u operi Così fan tutte W. A. Mozarta. 

Već nekoliko sezona pažnju plijeni mlada karizmatična zvijezda operne pozornice, sopranistica Darija Auguštan, u nizu izvrsnih interpretacija, koje ove sezone dosežu jedan od njezinih dosad najblistavijih trenutaka u operi Così fan tutte s ulogom Fiordiligi. Mozartova glazba u ovoj operi, koliko naizgled jednostavna, toliko tehnički, stilski i emotivno zahtjevna, traži od pjevača inventivnost koja se obnavlja i regenerira tijekom tri sata trajanja opere, da bi se zadržala svježina i interes publike do samog kraja. Najobimnija i možda najkompleksnija od glavnih uloga je ona Fiordiligi, koja seže od razigranosti do sentimentalnosti, od stila buffo do onog opere serie, noseći širinu izraza koji Darija Auguštan magistralno pokriva: njezina je Fiordiligi višedimenzionalna, profinjena, nikad frivolna, stapajući blagu sentimentalnost s jedne, a iskričavost s druge strane u savršeno prirodnu mješavinu koju objedinjuje osobnost pjevačice. 

Nepogrešiva muzikalna logika Darije Auguštan bila je jedna od glavnih misli vodilja u izuzetno uspjeloj izvedbi ove opere – a nije to nešto što se nužno samo po sebi podrazumijeva. Prirodnost i lakoća s kojom je Darija Auguštan donijela ulogu učinila je da se gotovo ne primjećuju tehnički izazovi Mozartove glazbe. Potvrdilo se to i u najpoznatijem ulomku Fiordiligi, ariji Come scoglio iz 1. čina, širokog raspona, dramske dužine i niza tehničkih zahtjeva, u kojoj  pjevačica pokazuje raskošnu dinamiku, moćan volumen, odmjereno i dramski upečatljivo fraziranje, agilnost glasa i preciznost kolorature, i najvažnije – glazbenu ideju kojom objedinjuje dugu formu ove arije. Jednako su besprijekorni bili njezini izražajni recitativi i muzikalna inicijativa u nizu dramski oblikovanih ansambala specifičnih za Mozartovu invenciju. Novi svježi uzleti dolaze u drugom činu u nizu ansambala, kao i u još jednoj serio ariji i pripadajućem recitativu Per pietà ben mio perdona

Virtuoznost u spoju s mladenačkom svježinom, ali i glazbenom zrelošću i nepogrešivim glazbenim instinktom, čemu se pridružuje izrađena i dojmljiva scenska interpretacija i prirođena ljepota i šarm, čine Fiordiligi Darije Auguštan upravo idealnom. 

(Z. M.)

Filip Filipović

Filip Filipović

OBRAZLOŽENJE FILIP FILIPOVIĆ

Nagradu Vladimir Ruždjak dodjeljujemo tenoru Filipu Filipoviću za ulogu Vojvode od Mantove u operi Rigoletto Giuseppea Verdija.

Uzbudljiv – jedna riječ koja se nameće kada prizovemo interpretacije mladog tenora Filipa Filipovića, u njegovim dosadašnjim nastupima u Verdijevim ulogama. Nema ih mnogo jer je njegov put tek nedavno počeo – ali već ga čujemo i osjećamo kao snažni i sjajni glas i senzibilitet prikladan lirskim Verdijevim ulogama.
Kombinacija nekoliko kvaliteta spojila se u ovom pjevaču – ne samo ljepota glasa koji obiluje volumenom i snagom, bojom i sjajem, pogotovo u gornjem registru, gdje se čuje onaj željeni squillo, zvonkost glasa poželjna u Verdijevom repertoaru; karakterizira ga i prirođena odvažnost koja daje polet glazbi i osjećaj neodoljive vitalnosti idealne za lik Vojvode. 

Osvojio nas je već od snažnih tonova nonšalantne i neodoljive Questa o quella, zanosnih i lirskih u È il sol dell’anima, nijansama od žestine do mekoće u ariji i cabaletti – Ella mi fu rapita…Parmi veder le lagrimePossente amor mi chiama, pa do ulomaka posljednjeg čina La donna é mobile i Bella figlia del’amore u kojima se pridružuje zlatnom standardu najboljih interpretacija.

Usto, ono što je već prethodno pokazao u ulozi Alfreda u Traviati, prisutno je i u ulozi Vojvode – prirodnost, strastvenost, lakoća scenskog pokreta, savršeno usklađena s glazbenim i dramskim zbivanjem, jednom riječju talent za scenu. Dakle, pjevač i interpret, čiji spoj prirodne muzikalnosti, ljepote glasa i scenske pojave imaju potencijal dalje rasti i jačati u ovoj, kao i u drugim ulogama privlačnog, a ujedno tehnički i glasovno najzahtjevnijeg repertoara, onog Verdijevog.  

Sve to pokazuje već s 27 godina, a ono što uspjeh u ovoj  ulozi čini još dojmljivijim je i neuobičajeno kratak rok pripreme uloge u nepunih dva mjeseca – početkom rujna 2023. bile su njegove prve probe kada je i saznao da će nastupiti u ulozi, a nastup je uslijedio na predstavi 28. listopada pod ravnanjem Pier Giorgia Morandija (drugoj nakon premijere), kada je zasjao u okruženju još nekoliko sjajnih glasova na ovoj predstavi. Filipović se potvrdio publici i kritici kao jedan od vodećih pjevača mlađe generacije i lirski verdijanski tenor ranga koji se ne pojavljuje često ni na hrvatskim ni na inozemnim pozornicama.    

 (Z. M.)

Moglo bi Vas zanimati