Konstrakta: Eurovizijska inkarnacija Marine Abramović
Marina Abramović je dobila Eurovizijsku inkarnaciju!
Ona se zove Konstrakta, a pjeva pjesmu “In Copore Sano” (za koju je tekst napisala sama, a glazbu u surandnji s Milovanom Boškovićem), kojom će predstavljati Srbiju na Euroviziji. Naziv pjesme, jasno je, inspiriran je latinskom izrekom koju prevodimo kao “u zdravom tijelu, zdrav duh”.
Konstrakta (pravim imenom Ana Đurić) se svojom pjesmom direktno referirala na poznati performans Marine Abramović “Umjetnost mora biti lijepa, umjetnica mora biti lijepa”, kojeg je originalno izvela 1975. u Kopenhagenu. Performans se sastojao od repetativnih radnji, ponavljanja mantre “Art must be beautiful, artist must be beautiful” te češljanja kose; najprije nježnog, a kasnije silovitog, pa i nasilnog. Bilo je to Abramovićkino dizanje glasa protiv umjetnosti kojoj je konačni cilj estetika, ali i protiv patrijarhata, činjenice da javnost, opisujući njezin rad, nerijetko iritantno konstatira da je – lijepa.
Osim ponavljanjem stiha “umetnica mora biti zdrava”, Konstrakta je na pozornici evocirala rad pionirke i heroine forme performansa i hipnotički perući svoje ruke, koje neodoljivo podsjeća na Abramovićkino češljanje.
“In Corpore Sano” je apsolutno remek-djelo, pjesma koja vrišti snažne društvene i političke poruke na toliko razina, a pri tome uspijeva biti čudnovato zabavna.
Stvarnost je daleko od toga da je Konstrakta išla samo na skupljanje poena referirajući se na Abramović, koja je sa svojom rodnom Srbijom “pomirila” prije nekoliko godina ogromnom retrospektivnom izložbom u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.
Dapače, ona je uzdigla kraljicu performansa stavljajući njezin rad u kontekst sadašnjeg trenutka i dajući njezinom radu dimenziju trenutne (okrutne) stvarnosti.
Moment surovosti odnosa svijeta prema umjetniku iduća je važna dimenzija ove pjesme – Konstrakta jasno daje do znanja da je pozicija umjetnika u Srbiji takva da (pre)često nemaju za zdravstveno osiguranje. U Srbiji je pitanje zdravstvene skrbi umjetnika uređeno tako da si oni si sami moraju plaćati doprinose i osiguranje, osim ako imaju status slobodnog umjetnika, za kojeg je brojnima prilično teško ispuniti uvjete. U Hrvatskoj im je pozicija ipak nešto bolja; doprinosi i zdravstveno osiguranje se unazad nekoliko godina plaćaju i preko honorarnih ugovora, kažu nam iz HGU-a.
Nastavno na tu temu, ovih se dana pričalo da je Konstrakta pjesmu posvetila bivšem kolegi iz benda koji je umro od leukemije, no ona je to demantirala. Bilo kako bilo, ona vrišti da su umjetnici podcijenjeni i potplaćeni, što na koncu ne ostavlja trag samo na njihovo fizičko, nego i mentalno zdravlje.
Konstrakta u svojoj pjesmi koristi i kompjuterski glas, kojim ismijava i kritizira digitalno doba u kojem živimo. Ona se ruga našim brojačima koraka, upućuje na to da su nas pametni mobiteli učinili glupima.
Pjesmu počinje odom kosi Meghan Markle, čime se osvrće i na površnost medija. Zaključuje da je tajna Meghanine kose u hidraciji, stavljajući tu tezu u kontrast sa činjenicom da su brojni gladni, ili, u najmanju ruku – nemaju za zdravstveno.
Posljednji, ali nikako manje važan, je i segment Konstraktinog upućivanja na situaciju s koronavirusom; na njezin sada već veliki besmisao i sumanutost čovjeka ovog trenutka ukazuje maničnim pranjem ruku.
Konstrakta je, očigledno je, napravila sjajnu višeslojnu stvar, punu lucidnih značenja i oštroumnih popkulturnih referenci. No ono što je najbolje – te za kontekst natjecanja za najbolju pjesmu Europe najvažnije – radi se o iznimno zabavnoj pjesmi, koja se lako pjevuši već nakon prvog slušanja.
Zanimljivo je da je pjesmu objavila i kao dio svojeg “Triptiha”, koji je popraćen i provokativnim videospotom.
Iako se danima prije izbora o Konstrakti rijetko pričalo kao o jednoj od favoritkinja, iza sebe je uspjela ostaviti popularne pjevačice Saru Jo, koja je završila na drugom mjestu, te Zorju na trećem mjestu. Dio zasluga sigurno ide i činjenici da je pjesma nakon polufinala postala viralna na TikToku.
Ana Đurić je, inače, arhitektica te članica grupe Zemlja gruva, koja je itekako poznata hrvatskoj koncertnoj publici, ali i koja je kod nas, među ostalim, postala populrna zbog obrade Dine Dvornika. Glazbenica je izjavila da će pjesmu u Torinu vjerojatno izvesti na srpskom, a ne engleskom jeziku, a zanimljivo je da su baš sve pjesme predstavljene na Beoviziji izvedene na njihovom materinjem jeziku.
Osebujna Konstrakta je javnost je oduševila i svojom reakcijom na pobjedu, koja ju je u potpunosti zbunila.