Kvartet Papandopulo na 50. OGV
Snaga, uigranost i brojni kilometri Papandopulovaca

Svi ti prijeđeni kilometri
Toga četvrtka u Osoru nije trebalo niti biti. Jer sasvim je bilo jasno što će se tamo dogoditi. Nije trebalo prelaziti tolike kilometre. I potezati dalek put.
Pa ipak, vrijedi ovih dana biti u tome malenome mjestu na velikom Cresu i vrijedi također prijeći i kopno i more, kao što je vrijedilo biti i na koncertu kvarteta Papandopulo toga četvrtka u inspirativnome prostoru osorske katedrale – inspirativnome koliko za publiku, toliko i za izvođače – na festivalu koji stoluje tu sad već desetljećima i ove godine obilježava 50. obljetnicu.
Dostojno je i pravedno da je o takvoj obljetnici na Osorskim glazbenim večerima nastupio upravo Kvartet Papandopulo, koji je svojim djelovanjem, ne samo u Osoru, nego i šire, značajno zadužio našu glazbenu sredinu.

Foto: OGV
Taj je sastav s pravom, stoga, uvršten (i) u obljetnički program festivala koji u fokusu već pet desetljeća ima hrvatske izvođače te, prije svega, hrvatsku autorsku riječ.
Trebalo je…
Trebalo je biti prilično zaguljen i drčevit, spretan i sposoban, pa kroz puno godina koje su za nama ustrajati u takvoj ideji. Ideji s hrvatskom glazbom u sredini. U mjestašcu koje je samo poviješću i baštinom, ambijentom, ali ne i festivalskom infrastrukturom, podržavalo ideju o nečemu tako posebnom.
Legendarni režiser Maloga mista imao je, međutim, sve. I zaguljenosti i drčevitosti, i spretnosti i sposobnosti, kada je mimo svojega zanata, jer mu je taj bio uskraćen, pokrenuo nešto što je potrajalo toliko dugo.
Ne zaboravimo kako Osor pritom nije uvijek bio nacionalni festival. I nije uživao takav izdvojeni status. Dugo na margini, Osor, međutim, već dugo nije samo festival. Osor je i atmosfera, i priča, i doživljaj. Pa ako hoćete i kult nečega tvrdoglavo drugog i drugačijeg. Ali zato jedinstvenog.

Foto: Osorske glazbene večeri 2023.
Puno kilometara
Puno je kilometara sada za festivalom, puno vjerojatno i pred njim. A skupilo se već dosta prijeđenih kilometara i za Papandopulo kvartetom koji je u Osoru, očekivano, potvrdio zasluženi status.
S OGV-om oni gaje višegodišnji odnos. U Osoru su gostovali 2015. i 2017., potom 2021. pa i 2023. godine, a 2021. primili su i nagradu s imenom osnivača, Daniela Marušića, “za cjelokupni program s djelima hrvatskih skladatelja”.

Foto: Osorske glazbene večeri 2023.
Za ovu obljetničku prigodu odlučili su se okrenuti nekim dobro znanim postajama sa svojega repertoara, koje će umnogome potvrditi pripadnost osorskoj festivalskoj ideji, ali i posvjedočiti njihovu kvartetsku kvalitetu.
Pa za početak, stoga, Mozartov trostavačni Divertimento (KV 138, obr. Gordan Tudor), da promptno potvrdi njihov neupitan muzikalitet, besprijekoran odnos prema stilu, neumornu međuigru dionica i živ glazbeni tijek.

Foto: OGV
Nova Dora
Za Mozartom pak Dora, Pejačević dakako, čiji je prvi stavak, Allegro ma non tanto iz njezina Gudačkog kvarteta Tomislav Žužak preveo u četveroglasni saksofonski slog. I pritom napravio odličnu stvar, s obzirom da je u mediju obitelji saksofona Dorina glazba poprimila sasvim nov život.
Lišivši je bremena gudačke gramatike, zadržavajući pritom narav guslačkog frazirunga, stavljajući Dorinu glazbu na topli saksofonski dah, Žužak i dečki ukazali su na stvari za koje najvjerojatnije nismo niti znali da ih tamo ima.
Otvorili su u Dorinome stavku posve nove dimenzije tonskih odnosa i boja, otkrili značajke stila koje su nam dosad bile nepoznate. I pokazali Doru, svježu i neopterećenu, za koju možda niti nismo znali da postoji.

Foto: OGV
Tudorov thymos
Novo djelo za Osor i matični kvartet skladao je, pak, Gordan Tudor. Djelo se zove Thymos, a dolazi od starogrčkoga pojma te u svojoj filozofskoj višeznačnosti može biti duša, volja i štošta drugo.
U Tudorovu viđenju, Thymos je skladba snažnih saksofonskih rifova, uzbudljivih zvučnih sekvenci i intrigantnih tonskih tekstura. Vrlo dinamična i raznolika, koja potvrđuje autorov interes i poznavanje različitih žanrova i stilova čije su značajke u njoj našle svoj zajednički prostor. Izazovan je uvodni groove, snažna je sekvenca pretapanja u sporome dijelu drugoga stavka, moćna međuigra silovitih zvukova finala.
Zasad, Thymosu kao da nedostaje voljniji integrativni moment, a prvi stavak trenutačno posjeduje najveću razinu unutarnje konzistentnosti. Slušatelj se nalazi ne jednom u želji da neke od glazbenih situacija traju duže. Mnoge među njima kao da zovu da ih se razvija dalje i više.

Foto: OGV
Novu priliku da doživimo Thymos imat ćemo u svibnju 2026. kada će on biti predstavljen na koncertu Papandopulo kvarteta u malom Lisinskom. Znajući Tudorov thymos dotad kompozicija možda nastavi svoj život, pa se vrati prvotnoj ideji o četverostavačju ili se pojavi još koji dodatni stavak po putu. Šteta bi bila ne promisliti o tome. Zbog puno dobre glazbe u njoj.
Thymos definitivno ima puno thymosa za to.
Detonijev collage
Ako Thymos još uvijek ima priliku potražiti svoj put, Quartettino Dubravka Detonija zasigurno ga je već našao upravo u tumačenju Papandopulo kvarteta. Članovi kvarteta, kojemu je Quartettino i posvećen, ne kriju zadovoljstvo tim ostvarenjem. Pokazali su ga i u Osoru.
Praizveden 2023. na istome mjestu, Detonijev Quartettino drže važnim prilogom svojemu repertoaru. Autorov mozaični, aforistični stil dobio je u tumačenju Papandopulo kvarteta unutarnju logiku i život, dramaturgiju i razlog. Ili ako hoćete, svoj put.
Bjelinskijeva Sjećanja
A svoj put na repertoar u posljednje vrijeme nalazi i ciklus vokalne llirike Memories Brune Bjelinskog, koji su članovi kvarteta premijerno predstavili u inačici za sopran i kvartet saksofona 8. veljače ove godine u malom Lisinskom.
Među svežnjem nota, koje je Tudor dobio iz Hrvatskoga društva skladatelja, našla se tada i Bjelinskijeva partitura. Papandopulovci posebno ističu kako je skladatelj ovaj ciklus originalno namijenio sopranu uz pratnju klavira ili saksofonskog kvarteta, pa se prema njemu na svojemu repertoaru odnose kao prema posebnom raritetu. Tudor je djelo i priredio za izvedbu.

Foto: OGV
Jednak odnos prema Memories sa popijevkama Brod, Razbijeni prozor, Kao bršljan, kao loza i Kiša pokazuje i Monika Cerovčec kojoj je bila povjerena uloga solistice i u večeri premijere; ovo u Osoru druga je izvedba ciklusa uz saksofone.
I doista, za Bjelinskijeva Sjećanja, napisana 1990. za Monikinu profesoricu iz pjevanja Lidiju Horvat-Dunjko (kojoj skladatelj ostavlja i toplu posvetu na stranicama rukopisa), potreban je poseban odnos (Bjelinski u posveti piše kako izvedba traži “razumijevanje i ljubav”). Riječ je o četiri vrlo intimne pjesme, delikatno ostvarene, koje od interpreta zahtijevaju i posebno delikatan pristup.
Na posebnom zadatku
Napisane na skladateljevu vlastitu ljubavnu poeziju, one traže da ih se izvodi bez velike pjevačke poze. Da se pritom postigne umjetnički rafinman, ali da se zadrži i jednostavnost, čistoća i neposrednost emocije. Usto, pjesme su pisane iz pozicije femine – koja je nazočna u stihovima, ali i u glazbi s puno vokaliza i nijansiranog pjeva, pa je i tu činjenicu potrebno uzeti u obzir.
Zadatak možda izgleda lak, ali nije. Za takvu interpretaciju potrebno je imati puno kilometara u nogama. No Cerovčec ih bogami kao i Papandopulovci ima te razumije što je potrebno u tom slučaju poduzeti. Ionako je često “na posebnom zadatku”. A dečki je podržavaju i prate, pažljivo i suptilno, nikad ne prelazeći preko nje, pažljivo idući korak iza, pa drugi korak uz, zatim pripremajući joj put ispred te opet povlačeći se zajedno s njezinom frazom.

Foto: OGV
Snaga
Za završetak službenoga dijela programa kvartet je odabrao showstopper u obliku skladbe Melankolija gegen rakija Margarete Ferek-Petrić sa prepoznatljivom svirkom na usniku koja se javlja na početku i na kraju skladbe koju voli doživjeti publika, a izvoditi i drugi kvarteti, a za dodatak nešto što prema riječima Tomislava Žužaka kvartet uvijek voli izvoditi na svojim nastupima – prvi stavak iz Holbergove suite Edvarda Griega koji je zaključno potvrdio snagu i uigranost, međusobno poznavanje i brojne kilometre na upravljačkoj ploči njihova bolida.

Foto: OGV
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.