Međunarodni festival suvremene glazbe
MaerzMusik 2025: prema zvučnim mnogostrukostima
MaerzMusik 2025. održat će se od 21. do 30. ožujka pod umjetničkim vodstvom Kamile Metwaly. Obilježavajući 24. izdanje, koje organizira Berliner Festspiele, festival će 21. ožujka otvoriti MELENCOLIA Brigitte Muntendorf i Moritza Lobecka. Objavljeni su opisi programa i počela je pretprodaja ulaznica, cjeloviti program bit će objavljen u veljači.
Ovogodišnje berlinsko festivalsko izdanje izaziva dihotomije i dualnosti predstavljajući mnoštvo multidisciplinarnih djela i koncerata koji nude nove, umrežene perspektive u svijetu glazbe i zvuka. Uz nekoliko njemačkih i svjetskih premijera, naručeni radovi proširuju se na zvučne odnose kroz kazalište, elektroničke i digitalne eksperimente, ali i pokret i ples.
Skladbe za jedinstvene konstelacije instrumenata predstavit će se u novom svjetlu; setovi bubnjeva, udaraljke i glas bit će opipljivi ušima u svim svojim aspektima.
24. izdanje festivala otvara predstava eksperimentalnog glazbenog kazališta MELENCOLIA Brigitte Muntendorf i Moritza Lobecka u Haus der Berliner Festspiele u suradnji sa Staatsoper Unter den Linden. U nizu impresivnih zvučnih pejzaža, glazbenici Ansambla Modern i zbora Apollo vode slušatelje sa sobom u istraživanje transformativne moći melankoličnih svjetova.
U Haus der Berliner Festspiele će američka skladateljica i pjevačica Joan La Barbara predstaviti presjekom svojih djela. Dvije skladbe koje se izvode u Haus der Berliner Festspiele zadiru dublje u bogatstvo udaraljkaškog arsenala: u djelu POETICA Chaye Czernowin, solo udaraljkaša i pjevača Stevena Schicka prate četiri člana ansambla Les Percussions Strasbourg, unaprijed snimljeni gudači i elektronika, uključujući audio imerziju zvukova koje je skladateljica snimila na prosvjedima u Parizu, Tel Avivu i SAD-u.
Njemački skladatelj Enno Poppe u svojoj skladbi Streik (Udar) za deset setova bubnjeva istražuje zvučni i narativni spektar ovog posebnog instrumentarija i bavi se izazovom koordinacije nekoliko “alfa instrumenata” kao ansambla, a djelo je uspješno praizvedeno u Donaueschingenu 2024. (na 3. programu Hrvatskog radija može se poslušati 22. siječnja u emisiji Izlog sadašnjice) i na putu je za Berlin.
Svojim posebnim sastavom od dva seta udaraljki i dva klavira, njujorški ansambl Yarn/Wire već više od 15 godina privlači međunarodnu pozornost. Na MaerzMusiku, ansambl slavi svoj berlinski debi s četiri naručena djela Sarah Davachi, Jada Atouija, Clare Iannotte i Catherine Lamb – istražujući intimnost, fokusirano i mikro-slušanje.
Na festivalu se prvi put pojavljuje i švicarski Ansambl Nikel, međunarodni kvartet predvođen gitaristom Yaronom Deutschom. Predstavlja dva izvedbena koncerta u Radialsystemu: Minor Characters vokalne umjetnice i skladateljice Jennifer Walshe i skladatelja Matthewa Shlomowitza – “ciklus pjesama za 21. stoljeće” koji ispituje kako nam internet priopćava stvarnost kolažom stilova od rocka na vaporwave na ASMR utjecaje.
Prvi put izvođena u Njemačkoj, skladba limina berlinskog američkog skladatelja Marka Bardena suprotstavljena solo plesnom djelu Sensation 1 američke koreografkinje Ligie Lewis, djelo nastoji usporiti percepciju vrijeme kroz imerzivno, hipnotičko osjetilno okruženje, fizičko i utjelovljeno. U suradnji s plesnim umjetnicima iz Chiang Maia na Tajlandu razvija se nova narudžba Nguyễn + Transitory Drifting to the Rhythms at the Southeast of Nowhere. U njemačkoj premijeri u Radialsystemu, pet folklornih plesača iz Tajlanda ulazi u dijalog sa suvremenom elektroničkom glazbom kako bi prenijeli zvuk i pokret u nova područja doživljaja.
U novoj narudžbi Ute Wassermann Umjetnost kamuflaže u Sophiensælenu, izvođači koriste akvarije i mini zvučnike za stvaranje mutacija između ljudskih i vodozemskih glasova, zamagljujući granice između binarnosti životinje/čovjeka, objekta/čovjeka i prirode/tehnologije.
U izvedbi The Urban Tale of a Hippo, litavski ansambl Synaesthesis, dobitnik nagrade Ernst von Siemens, debitirao je istražujući postljudska stanja kroz spoj instrumentalnih i elektroničkih zvukova. Višedimenzionalni projekt razvio je skladatelj Panayiotis Kokoras u suradnji s koreografom Andriusom Katinasom i scenografin te oblikovateljem svjetla Nannijem Vapaavuorijem.
Projekt QuerKlang ponovno gostuje na MaerzMusiku i donosi svjetske premijere kolektivnih skladbi učenika berlinskih škola. Za drugo izdanje pilot projekta QuerKlang+, a uz umjetničke discipline glazbe, kazališta i vizualnih umjetnosti, 21-godišnjoj ekspertizi unutar programa sada će biti pridodano i područje plesa te UNESCO model projekta “QuerKlang – Eksperimentalno skladanje u školama.
Detaljnije o programu ovog uvijek intrigantnog festivala suvremene glazbe i zvuka objavljivat ćemo ususret ovogodišnjem festivalskom izdanju.