PRIHOD ZA GLAZBENIKE
Bandcamp petak: Dunja Knebl, Zagušljivi dim, Kaleido

U ožujku 2020., kao odgovor na ekonomski pritisak uzrokovan pandemijom koronavirusa, Bandcamp se na 24 sata odrekao provizije i sav prihod od prometa na platformi prepustio glazbenicima. Ta gesta, prvotno zamišljena kao jednokratna pomoć, prerasla je u mjesečni događaj koji se, iako rjeđe, održava i danas, obično na prvi petak u mjesecu
Bandcamp je kalifornijska platforma koja već gotovo dva desetljeća omogućuje izvođačima i izdavačima da samostalno postavljaju, prodaju i streamaju glazbu po cijenama i uvjetima koje sami odrede. I hrvatski glazbenici dio su tog ekosustava, a u vremenu kad streaming donosi sve manje, važnost Bandcampa samo raste.
U ožujku 2020., kao odgovor na ekonomski pritisak uzrokovan pandemijom koronavirusa, Bandcamp se na 24 sata odrekao provizije i sav prihod od prometa na platformi prepustio glazbenicima. Ta gesta, prvotno zamišljena kao jednokratna pomoć, prerasla je u mjesečni događaj koji se, iako rjeđe, održava i danas, obično na prvi petak u mjesecu.
Današnji Bandcamp petak traje od ponoći do ponoći po pacifičkom vremenu, što znači od 10 sati ujutro danas do 10 sati ujutro sutra po našem vremenu. Ovo su moji prijedlozi za podršku sceni, ali pozdravljam svaki izbor. Samo kliknite i postanite ona mala ikonica ispod izraza supported by.
DUNJA KNEBL, Fauna
Ovogodišnja dobitnica Rock&Off nagrade za životno djelo, Dunja Knebl, je između koncertne promocije hvaljenog albuma Bilo je sada (Dunije) i smotre u Lisinskom, kojom je obilježila 30 godina rada, objavila i novi album Fauna. U suradnji s multiinstrumentalistom Rokom Margetom snimila je 11 tradicionalnih pjesama o životinjama, koristeći instrumente iz cijeloga svijeta.
Premda bismo naivno mogli očekivati bar jedan disneyevski portret u tom malom bestijariju, prikazane životinje vezane su najprije uz krvave korijene basni i bajki, koje su njihovi zapisničari stoljećima cenzurirali i polako svodili na sretan kraj, a zatim uz kvarnu ljudsku prirodu. U začaranoj gori Dunje Knebl uvredama se loptaju žaba i rak, mačak traži srodnu dušu, a pčelica stan. U nekim su pričama životinje ogledalo ljudima, a u drugima pak veza s onostranim.
No nije sve projekcija, igra ili magija. Pjesma “Konj” donosi potresnu priču o doratu čiji je vlasnik rob svoje ovisnosti o alkoholu, dok “Zec” iz prve ruke prenosi kako ga svlače i stavljaju na ražanj. Ptice zaziru od suživota s ljudima, a pčelica uči da obitelj nije uvijek i dom. Ljubav se nameće kao velika tema spleta, ali tragedije ostavljaju snažniji utisak.
Za one koji žele znati više, tu je Kulturni bestijarij u izdanju Instituta za etnologiju i folkloristiku. Za one koji, pak, ne bi čitali, ali žele mislima jahati srednjovjekovnim legendama, kletim gorama i čudesnim šumama – tu je Fauna.
ZAGUŠLJIVI DIM, The Metz Sessions
Zagušljivi dim, samozatajni trio iz Čakovca, čija je glazba poznata svima koji zaziru od glazbe koju maze reflektori, snimio je krajem prošle godine live session u sklopu The Metz Sessions serije live snimki, projekta pokrenutog s ciljem podrške austrijskoj alternativnoj sceni. (Kao da se 1918. nije nikada dogodila!)
Njihov zvuk i sirov je i suptilan, prizemljen a ipak otvoren prema nevidljivom, u službi rituala bez očekivanih rekvizita. The Metz Session možda je najbolje što sam dosad čula od ovog benda jer savršeno ističe snagu i slojevitost svakog instrumenta, povezujući glazbala s njihovim primitivnim rođacima na način koji zahtijeva i umijeće i predanje.
Mogu zamisliti suradnju veteranke Dunje Knebl i Dima, iako nisam sigurna bi li jedni drugima bili skloni. Naime, premda oboje njeguju zvuk koji priziva davnine, vremena kad su zmajevi živjeli među ljudima, Dim, za razliku od Knebl, nije navezan na riječi. Trio se slobodno kreće tim začudnim krajolikom — nema likova, nema moralnih lekcija, samo koraci i promjene – dok Dunja na svaki šum zastane da bi ga nježno pospremila u svoju vreću bez dna.
Zagušljivi dim češće se nađe na listama najboljih izdanja u inozemstvu nego kod kuće, iako njihova glazba predstavlja pravu poslasticu za sve koji vole instrumentalnu glazbu i šamanski rock’n’roll. Prošlogodišnje izdanje Durchfall der Lebensmaschine i dalje je u optjecaju, a live session možete poslušati i na YouTubeu.
KALEIDO, Čiji je ovo pas?
Dugoočekivani prvijenac zagrebačkog indie-emo sastava Kaleido vraća nas na poznati teren – neko nasumično srednjoškolsko igralište, gdje je sva mitologija spakirana u pop kulturu i svakodnevne pojave. “Ako volite alternativnu glazbu koju su devedesetih i ranih dvijetisućitih na američkom srednjem zapadu slušali povučeni, senzibilni tinejdžeri oslobođeni od nastave tjelesno-zdravstvene kulture, velike su šanse da će vam Čiji je ovo pas? biti SKROZ OKEJ”, piše u opisu albuma na njihovom Bandcampu.
Kaleido, u duhu melankolične indie heroine Phoebe Bridgers, na svom debitantskom izdanju isporučuje zdravu dozu sanjivog rocka, zapakiranu u osam pjesama o nedovršenim mislima i neizraženi osjećajima. Pola sata, koliko će vam album uzeti ako ga poslušate u jednom dahu (i jednom), djeluje kao sažetak kišnog dana provedenog u gradu – u tramvaju, trgovini, MUP-u, gdje god već treba ići – jednog od onih dana u kojima se nekako brže stari. Ili barem dovoljno da se napiše (i ne dovrši) stih: “kad guglam nove bendove i shvatim da su mlađi od–”.
No glavna tema albuma Čiji je ovo pas? je opet ljubav, pa ma kakva ona bila, a jedan od njegovih tihih aduta je inzistiranje na neozbiljnom pristupu nečemu što očito čezne da bude shvaćeno ozbiljno, bez sarkazma i cinizma.
Album je dostupan za besplatan download, ali tko želi podržati bend, može to učiniti kupnjom jednog od singlova. Promocija albuma bit će 15. svibnja u klubu AKC Attack, gdje će uz peteročlani Kaleido nastupiti ljubljanski shoegazeri Haiku Garden te karlovački Drown.