20
svi
2025
Izvještaj

JazzHR Festival 2025. – Spring edition

Glazbeni dijalozi kreativnih snaga jazz glazbenica

Foto: Matej Grgić

share

JazzHR festival, koji se od 14. do 16. svibnja 2025. održavao u zagrebačkoj Tvornici Kulture, obilježio je svoje 35. izdanje snažnim fokusom na žensko stvaralaštvo u jazzu. Spletom niza sretnih okolnosti ova je edicija festivala predstavila bend liderice, ukazujući na važnost i utjecaj žena na suvremenoj jazz sceni.

JazzHR projekt je Hrvatskog društva skladatelja koji od 1991. kontinuirano promiče jazz u Hrvatskoj. Tijekom godina mijenjao je nazive i lokacije, ali je uvijek ostao posvećen okupljanju i promociji jazz glazbenika. Od 2021. godine, pod umjetničkim vodstvom Lane Janjanin, zagrebačke skladateljice, pijanistice i pjevačice, uložen je dodatni trud kako bi festival postao platforma za snažnije povezivanje domaćih glazbenika s onima iz regije te otvaranje novih mogućnosti za njihove buduće projekte. Kako je Lana Janjanin istaknula, ovogodišnji se ženski line-up dogodio spontano, bez nametanja kvota, što svjedoči o plodnom razdoblju za glazbenice: ne samo vokalistice, već i skladateljice, instrumentalistice, liderice i producentice koje su nedavno izdale ili će uskoro izdati svoja nova izdanja. 

Foto: Matej Grgić

Programski fokus

Programski koncipiran s fokusom na autorske projekte i međunarodne suradnje, JazzHR je ove godine istaknuo generaciju glazbenika koja oblikuje regionalnu scenu – mobilnu, školovanu, otvorenu za žanrovske hibridizacije, ali i duboko ukorijenjenu u lokalni kontekst.

Tijekom triju koncertnih večeri predstavljeni su projekti koji nadilaze čisto glazbeni doživljaj: od dua Lada Obradović – David Tixier, Nine Strnad, preko vokalno-eksperimentalne vizije Maje Rivić i transatlantskog angažmana Thane Alexe, do sasvim suvremene europske estetike Mirne Bogdanović ili Štěpánke Balcarove. Osim toga, uz jedini muški austrijski Niklouds 4tet, ovogodišnje Nove nade jazza predstavljali su mladi mađarski glazbenici u sastavu Tilia s vodstvom mlade glazbenice Róze Hárs,  izvan uobičajene prakse programa koji je rezerviran za domaće neafirmirane glazbenike.

Obradović – Tixier Duo

Festival je otvorio upućenoj zagrebačkoj publici već poznati hrvatsko-francuski Obradović – Tixier Duo. Uz kratki presjek starijih skladbi, Lada i David predstavili su svoj šesti album pod nazivom Jiggled Juggler koji tematizira njima zanimljive društvene fenomene. Oni svoj društveno angažirani konceptualizam donose kroz kompleksne ritmove, elektroničke efekte i introspektivne melodije usput otkrivajući vrlo zanimljiv vlastiti međuodnos.

Slobodno se igraju vlastitim ulogama i mijenjaju ih

Foto: Samir Cerić Kovačević

I Lada kao udaraljkašica i David kao pijanist imaju vrlo široku paletu zvukova, slobodno se igraju vlastitim ulogama i mijenjaju ih, David svojim samplovima ulazi u Ladinu ritmiku pa zajedno istražuju zvukove različitih kultura, uvijek sa značenjem i naglaskom na društvenu kritiku.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Mirna Bogdanović Group

Drugi koncert večeri bio je sastav bosansko-slovenske vokalistice Mirne Bogdanović s njezinim berlinskim sastavom na kojem je predstavila svoj posljednji album Awake, a s kojim je osvojila Deutscher Jazzpreis i koji je proglašen njemačkim albumom godine.

Glazbu koristi kao sredstvo introspekcije i iskrenog emocionalnog izražavanja

Foto: Samir Cerić Kovačević

Njezina glazba kombinira nježan vokal sa sofisticiranim aranžmanima, stvarajući intimnu atmosferu koja podsjeća na radove Norah Jones i Gretchen Parlato ili pak Lucie Cadotch kroz prizmu berlinske suvremene jazz scene. Ona glazbu koristi kao sredstvo introspekcije i iskrenog emocionalnog izražavanja, a osim emotivne dubine zanimljiva je i kombinacija različitih glazbenih utjecaja koji tvore vrlo koherentnu cjelinu.

Foto: Samir Cerić Kovačević

No, Mirna Bogdanović je oko sebe okupila i impresivan ansambl glazbenika koji doprinose bogatstvu zvuka. Među njima su Povel Widestrand (klavijature), Peter Meyer (gitara), Phil Donkin (bas) i Philip Dornbusch (bubnjevi). Švedski pijanist Povel poznat je po svojem radu u suvremenom jazzu, što se na koncertu dalo naslutiti u slojevitim harmonijama i atmosferičnim teksturama, dok je njemački gitarist Peter Meyer svojim više eksperimentalnim pristupom i izražajnim solima davao na dinamičnosti cjelokupnoj tonskoj slici. Večer su u Malom pogonu završili mladi mađarski sastav Tilia s autorskim skladbama pjevačice Róze Hárs u programu Nove nade jazza.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Štěpánka Balcarová Quartet

Drugu festivalsku večer otvorio je za ovu priliku složen međunarodni kvartet češke trubačice i skladateljice Štěpánke Balcarove. Uz Mađara Lajosa Tótha (klavir), domaćeg Zvonimira Šestaka (kontrabas) i Slovenca Žigu Smrdela (bubnjevi), Štěpánka Balcarová je predstavila album Emotions, konceptualno djelo koje istražuje osam temeljnih ljudskih emocija: radost (Joy), povjerenje (Trust), strah (Fear), iznenađenje (Surprise), tugu (Sadness), gađenje (Disgust), ljutnju (Anger) i iščekivanje (Anticipation). Pa iako je inspiraciju za ovaj album pronašla u vlastitom iskustvu majčinstva, temu je dodatno istražila kroz teoriju osnovnih emocija američkog psihologa Roberta Plutchika, da bi svaku od ovih emocija pretočila u zasebnu skladbu, istražujući njihovu glazbenu interpretaciju i izražajnost, stvarajući na taj način duboku povezanost između znanstvene teorije i umjetničkog izraza.

Zaista je bilo osvježenje čuti trubačicu koja umjesto tehničke spektakularnosti bira intimni izraz i upečatljivi vlastiti skladateljski rukopis

Foto: Matej Grgić

Štěpánka  Balcarová se na koncertu nije nametnula kao virtuozna „show-off“ trubačica, već kao autentična autorica emocionalno rezonantne glazbe, što je možda više čini nasljednicom poetskog trubačkog izraza poput onoga Kennyja Wheelera (zbog fokusa na atmosferi te emocije umjesto tehničke demonstracije) ili zbog melankoličnog i filmskog tona Mathiasa Eicka. Zaista je bilo osvježenje čuti trubačicu koja umjesto tehničke spektakularnosti bira intimni izraz i upečatljivi vlastiti skladateljski rukopis, a aranžmanskim pristupom daje jednaku važnost svim članovima ansambla. Zanimljivo je i da je sudjelovala kao aranžerka na debitantskom autorskom albumu Candide našeg saksofonista Marija Bočića koji je ostvario s matičnim Jazz orkestrom HRT-a, a imala je i značajnu suradnju s Big Bandom RTV Slovenija s kojim je nedavno predstavila svoju autorsku glazbu.

Foto: Matej Grgić

Maja Rivić Quintet

Drugi dio večeri pripao je domaćem Maja Rivić Quintetu i koncertnoj promociji dugo očekivanog albuma i autorskog prvijenca Maje Rivić Drugo sunce. Maja je vokalistica s bogatim iskustvom u različitim glazbenim projektima, a koja često koristi proširene vokalne tehnike, koristeći glas kao instrument za izražavanje unutarnjih stanja.

Očekivano zreli postžanrovski materijal koji je donijela na razmeđi je između vokalne improvizacije, poetske glazbe i jazza

Foto: Matej Grgić

Uz provjerene prijatelje i iskusne glazbenike kao što su Mak Murtić (tenor saksofon), Hrvoje Galler (klavir), Hrvoje Kralj (kontrabas) ili Borko Rupena (bubnjevi), njezin glas bio je središnji element glazbe, često u dijalogu s ostalim instrumentima, stvarajući bogate teksture i jedinstvenu zvučnu kupku. Očekivano zreli postžanrovski materijal koji je donijela na razmeđi je između vokalne improvizacije, poetske glazbe i jazza, srodno autoricama koje razvijaju osobne vokalne svjetove s dubokom unutarnjom logikom poput one Meredith Monk ili Melanie de Biasio. Maja Rivić je uspjela spojiti sve svoje svjetove i inkarnacije, pa ih još i obasjati novim sjajem. Prateći logiku i dramaturgiju samog albuma, za kraj su odsvirali naslovnu skladbu Drugo sunce uz gošću pjevačicu Nikolinu Kovačević.

Foto: Matej Grgić

Nina Strnad Jazz Band

Treću večer festivala otvorio je slovenski Nina Strnad Jazz Band. Istaknuta slovenska jazz vokalistica zagrebačkoj je publici predstavila svoj najnoviji autorski projekt Hurt, koji je rezultat dugogodišnje suradnje s Big Bandom RTV Slovenije. Jazz koji izvodi Nina Strnad i njezin ansambl može se opisati kao suvremeni vokalni jazz s klasičnim temeljima – riječ je o stilu koji crpi iz tradicije (Great American Songbook, swing, balada), ali ga interpretira na osoban, emocionalno bogat i estetski sofisticiran način kroz pjevne melodije i bogate aranžmane.

Foto: Matej Grgić

Autorske skladbe koje pjeva na engleskom i slovenskom jeziku pokušaj su spajanja različitih glazbenih tradicija SAD-a i Slovenije, elegantno i bez potrebe da impresionira, bez forsiranja i uz jaki oslonac na toplinu te preciznost.

Thana Alexa

Vrhunac festivala predstavljala je koncertna retrospektiva albuma ONA i premijera novog materijala Thane Alexe, američke jazz vokalistice, skladateljice i producentice hrvatskog podrijetla koja je posljednji put na ovom festivalu nastupila prije osam godina. Thana je sada nastupila uz lokalne glazbenike posebno okupljene za ovu priliku, ali s kojima ima neku posebnu vezu: od gitarista Elvisa Penave s kojim je prvi put nastupila u Čakovcu još kada je imala 18 godina uz patronat Boška Petrovića, izvrsnog slovenskog pijanista Marka Črnčeca kojeg je upoznala u njujorškom klubu pa opet u Grožnjanu, Janka Novoselića s kojim je posljednji put nastupala uz Jazz orkestar HRT-a ili mladog i perspektivnog slovenskog basista Jošta Lampreta kojeg je upoznala na masterclass radionicama na vlastitom Ponta Lopud Jazz festivalu.

Nova je verzija iste priče bila sasvim u skladu s jazzom kao živom formom

Foto: Matej Grgić

Na albumu ONA – koji kombinira jazz s elementima soula, world glazbe i elektronike – sudjeluje niz renomiranih glazbenika, uključujući bubnjara i supruga Antonija Sancheza, basista Matta Brewera, pijanisticu Carmen Staaf i gitarista Jordana Petersa. Zamijeniti Antonija Sancheza, jednog od najvažnijih suvremenih jazz bubnjara, nije jednostavan zadatak. Janko Novoselić se nije išao u smjeru repliciranja Sanchezove kompleksnosti, nego je tražio balans između groovea i prozračnosti, dok je Jošt Lampret na mjestu Brewera dao novi puls pjesmama – možda manje melodijski razigran, ali ritmički jasniji. Tako je nova verzija iste priče bila sasvim u skladu s jazzom kao živom formom i s Thaninom filozofijom o ženskom glasu, promjeni i međusobnoj podršci.

Foto: Matej Grgić

Izvedba je bila snažna, s jasnom porukom potrage za identitetom, podrške i željom za povezivanjem, a dio novog materijala koji je predstavila dao nam je uvid u neka njena nova istraživanja odjeka zvuka, frekvencija i njihovog djelovanja na fiziološka i psihološka stanja čovjeka. Za bis je pripremljeno malo glazbeno iznenađenje jer su Thana Alexa, Lana Janjanin i Nina Strnad zajedno izvele skladbu Where Ya Gonna Go? koja je dio repertoara Thaninog vokalnog trija SONICA, s Nicole Zuraitis i Juliom Adamy. Time je i konceptualno nekako zatvoren krug koji je programski zamišljen na festivalu.

Foto: Matej Grgić

Završetci i promjene

Večer je u Malom pogonu završio izvrsni austrijski kvartet Niklouds 4tet za koji većina publike, nažalost, nije više imala koncentracije.

Foto: Matej Grgić

Lana Janjanin se tom prilikom oprostila od publike u svojstvu umjetničke voditeljice uz zahvalu svojoj produkcijskoj ekipi te na svoj trideset i peti rođendan zatvorila ovo uspješno 35. izdanje festivala, najavljujući novog umjetničkog ravnatelja Bornu Šercara.

Foto: Matej Grgić

JazzHR svojim je programom pokazao kako ova generacija glazbenica i glazbenika sve češće razmišlja o kontekstu i konceptu, vlastitoj autorskoj izjavi gdje liderstvo nije pitanje dominacije nego otvaranja prostora za druge, poligon za suradnju, kolektivno stvaranje, uzajamno slušanje i zajedničko oblikovanje glazbenih svjetova. U tom smislu, stekao se dojam da JazzHR nije tek niz koncerata, nego živa platforma za dijalog, otvaranje prostora i preispitivanje identiteta jazz glazbe danas.

Foto: Matej Grgić

Naručio i uredio: Odjel za komunikacije HDS-a

Moglo bi Vas zanimati