09
ruj
2025
Recenzija

REIZDANJE

Igor Savin i orkestar Stanka Selaka - Yu Disco Expres

Igor Savin

Yu Disco Expres: od flopa do topa

share

Kombinacija balkanskih etno-motiva, elektronske glazbe, jazza, pa i Savinova  viđenja disca tvori album koji priziva neka bivša vremena, ali zanimljivije zvuči danas nego u vrijeme originalnog izdavanja

Igor Savin

Igor Savin

Reizdanje albuma Igora Savina i orkestra Stanka Selaka YU Disco Expres, originalno objavljenoga 1979. za Jugoton, svjedoči o diskografskoj priči koja bi se mogla nazvati – od flopa do topa. Objavljen je u eri disca kad su se na jugoslavenskom tržištu sporadično pojavljivale skladbe tog žanra, a koje su postajale slučajni hitovi (Mirzino jato: “Apsolutno tvoj”), zaživjele uz standardni repertoar nekoga zabavnoglazbenog izvođača (Zdravko Čolić: “Pusti pusti modu”, Milka Čakarun Lenac: “Ponoćni express…”) ili se probile na albumima koji su odskakali od klasičnoga sounda kraja sedamdesetih/početka osamdesetih (Boban Petrović: “Žur”, Oliver Mandić: “Probaj me”, Arian: “Arian”…). Izvrstan presjek disco produkcije tog doba nudi dvostruka kompilacija Socialist Disco. Album zatvara “I’m Gonna Get Your Love”, koju izvodi Roman Butina. Butina je bio poznati klavijaturist i majstor syntha, koji je realizirao mnoštvo koktel-albuma, pa se malo poigrao i s discom.

Kao i Butina, i Savin je disco doseljenik. Istaknuti pijanist, klavijaturist, vibrafonist, skladatelj, aranžer i producent imao je jazz kao primarnu orijentaciju, ali je skladao i svirao u mnogim big bendovima širom svijeta, što mu je otvorilo vrata i da komponira za brojne filmove, balete, zborove i simfonijske orkestre. S orkestrom Stanka Selaka odlučio je predočiti vlastitu varijantu disca. Odnosno, kako bi se današnjom terminologijom reklo, da pokaže kako kužeri doživljavaju i interpretiraju disco. U orkestru Stanka Selaka među ostalima svirali su Miroslav Sedak-Benčić, Ante Mažuran, Petar Pecej-Peco i drugi,  a producent je bio Vanja Lisak.

Uz pet originalnih skladbi, Savin je odlučio napraviti i tri disco obrade narodnih pjesama – “Pod prozorom”, “U mukama rođena” i “Lulaš”. Sound tih pjesama ne odudara bitno od ostatka albuma, jer se i na drugim skladbama osjeća taj nostalgični etno štih pomiješan s odjecima uradaka Jean-Michaela Jarrea i skupine Space. Izvrsno odsviran, vrlo dobro produciran i fino posoljen jazz aromom, album je na tržištu prošao nezapaženo. Bez vokala, bez hita, bez naglašenih funk-ritmova, utopio se u ponudi bezličnih covera namijenjenih ponajprije kasetnoj produkciji.

Igor Savin

Možda zbog narodnih pjesama koje su se u drugim aranžmanima izvodile na društveno-političkim skupovima bivše države, album su kao poklon svojim partnerima darovali razni komiteti, pa je zapravo to bilo glavno tržište, a ne poklonici disca.

Ostao je njegov renome prije svega zbog ekipe koja ga je stvarala i zbog autentičnoga pristupa disco glazbi, u mnogo većoj mjeri nego što je Savinovo autorstvo na ovom albumu. U tom smislu, album je imao avangardne naznake čime je kreiran mit koji je godinama rastao, s obzirom na njegovu nedostupnost, slično kao i u slučaju Ariana. Remasteriran s originalnih vrpca, objavljen je u izdanju Everland Musica na radost diggera.

Igor Savin, nažalost, nije dočekao reizdanje, preminuo je prošle godine, no zacijelo bi bio zadovoljan obnovljenim albumom. Kombinacija balkanskih etno-motiva, elektronske glazbe, jazza, pa i njegova viđenja disca tvori album koji priziva neka bivša vremena, ali zanimljivije zvuči danas nego u vrijeme originalnog izdavanja. Briljantan orkestar Stanka Selaka smjelo slijedi njegove ideje i sigurno je kako bi pjesme pojedinačno, ali i cijeli album mogao vrlo dobro zvučati i kao soundtrack nekoga filma.

Singlovi: –

Format: vinil, online

Izdavač: Everland Music

Moglo bi Vas zanimati