Pasionska baština - Muka u fokusu snažne interpretacije
Petnaesti dan od početka ovogodišnje Pasionske baštine, taj je festival svoju vjernu publiku preselio u crkvu sv. Blaža. Iskoristivši koncert kao priliku za doživjeti pretposljednji dan zagrebačkog Festivala svjetla i uživati u relativno toploj večeri, zagrebačka je publika crkvene klupe popunila do zadnjeg mjesta, no to nije spriječilo zamjetan broj prisutnih da poslušaju cijeli koncert stojeći.
Tako velikom odazivu na subotnji koncert zasigurno nije doprinijelo samo zvučno ime 31. korizmenog glazbenog festivala, već i najavljeni izvođači, među kojima se, uz ustaljenu Moniku Cerovčec i Oratorijski zbor crkve sv. Marka, javilo i ime naše velike Monike Leskovar. Kako tu vrhunsku violončelisticu odviše rijetko viđamo ne samo na zagrebačkim, već hrvatskim pozornicama općenito, ovo je gostovanje njezinim obožavateljima bilo jedno ugodno i dugo iščekivano iznenađenje.
Pietà
Koncert pod nazivom Pietà inspiriran je jednim od najpoznatijih i najpotresnijih prikaza u kršćanskoj ikonografiji, na kojem Blažena Djevica Marija u krilu drži izranjavano, mrtvo Isusovo tijelo. Prikaz u kojem Bogorodica oplakuje svoga sina osmišljen je s namjerom da u vjernicima izazove sućut i sažaljenje radi postizanja uskrsne katarze. Shodno tome, djela na programu subotnjeg koncerta u fokus su stavila upravo majčinu muku, pokušavši glazbeno dočarati jecaj ranjenog majčinog srca.
Već letimičan pogled na koncertni program od ukupno pet djela ukazuje na vješto preplitanje samo tri skladatelja, od kojih su dva predstavnici suvremenog zborskog izričaja, s posebnim naglaskom na religiozni sadržaj. Prvi je od njih Knut Nystedt, Norvežanin čiji je zborski opus inspiriran gregorijanskim koralima i prožet religioznim tekstovima.
Kontemplativna atmosfera
Stoga ne iznenađuje da je za jedno od djela posudio Bachov koral Komm, süßer Tod, komm selge Ruh i rastočio ga na pojedinačne zborske dionice, koje smo te večeri slušali u crkvi sv. Blaža. Drugi je suvremeni zborski skladatelj s programa Englez John Tavener, koji se na sličan način istaknuo pišući prvenstveno meditativna zborska djela sakralnog karaktera pod utjecajem minimalizma i gregorijanskog korala.
Imajući na umu Nystedtovu uputu o izvođenju spomenutog Bachova korala, za prvo je djelo na programu Jurica Petar Petrač, dirigent Oratorijskog zbora crkve sv. Marka, vješto posložio zbor iza leđa publike, kako bi kratkim i nježnim Bachovim koralom Pred tobom padam nice otpočeo koncert i oblikovao kontemplativnu atmosferu. Siguran početak, razgovijetan tekst i čista intonacija promptno su navijestili uspješan koncert.
Za Nystedtovu obradu Bachova korala, zbor se iz jedne zbijene cjeline raspršio duž crkve, uranjajući prisutne u valove harmonija s disonantnim preklapanjima, što su namjeravali postići učinak umjetno stvorene jeke. Tijekom posljednjih taktova Nystedtova djela, pomalo jeziva posmrtna procesija zbora do svog konačnog odredišta ispred oltara postigla je željeni efekt i pridobila svu pozornost i emocije slušatelja.
Dijalog instrumenta i cijele palete zborskoga zvuka
Korali su se uskoro razriješili prvim tonovima violončela Monike Leskovar, koje je suptilno najavilo njezino prisustvo i kontrastnu ulogu na tom vokalima prožetom koncertu. Na redu je bilo Tavenerovo djelo Svyati u kojem skladatelj zanimljivo kombinira dijalog instrumenta i cijele palete zborskoga zvuka, izmjenjujući glavnu riječ s bordunom – čas u zborskim dionicama, čas u violončelu.
Moniku Leskovar na pozornici je potom zamijenila njezina imenjakinja, sopranistica Monika Cerovčec, interpretirajući drugo Tavenerovo djelo sa subotnjeg programa. Riječ je o tužaljci Majke Božje s naslovom The Lament of the Mother of God u kojem taj engleski skladatelj perfektno dočarava jecaj i bol majke za izranjavanim sinom, postepeno podižući zaziv soprana te time održavajući napetost ove poprilično introspektivne i snažno dirljive skladbe.
Apstraktne glazbene fraze, nabijene snažnom emocijom
Program koncerta zatvorila je Nystedtova Stabat Mater u kojoj ulogu Bogorodice preuzima violončelo. Gotovo improvizirane i apstraktne glazbene fraze, nabijene snažnom emocijom, specijalnost su dosadašnjeg Leskovaričina izvedbena izričaja koji već godinama uspješno njeguje, što je uvelike pridonijelo visokoj razini zagrebačke interpretacije Nystedtova djela.
Uspjeh koncerta publika je nagradila dugim pljeskom, na što je zbor odgovorio glazbenim dodatkom, odabirući kratki i efektni Stabat Mater hrvatskog skladatelja Vladana Vuletina. Konačno, na cjelokupni pozitivni dojam koncerta snažno je utjecao ne samo izvrstan i skladan odabir djela, već i uvježbanost članova zbora Cantores sancti Marci i njihova fokusiranost na svog voditelja.