Reinterpretacija hrvatske filmske glazbe
Hrvatska filmska glazba u novom ruhu
U petak, 17.10. 2025, u off-programu Glazbene tribine u Osijeku, održan je u kasnim večernjim satima koncert Hollywood Film Music Quarteta, koji je izveo djela hrvatskih filmskih skladatelja, ponovno oblikovana umijećem stranih i domaćih aranžera-skladatelja.

Foto: Dubravka Petrić
Riječ je o projektu Glazbeni razgovori – reinterpretacija hrvatske filmske glazbe koji je inicirao International Sound & Film Music Festival, a čiju je realizaciju poduprlo Hrvatsko društvo skladatelja kroz program Glazbene tribine. Projekt donosi jednostavnu, a jedinstvenu ideju: djela hrvatskih filmskih skladatelja starije i novije generacije – Arsena Dedića, Alfija Kabilja, Miljenka Prohaske, Ozrena K. Glasera, Dalibora Grubačevića i Damjana Mravunca – reinterpretirali su skladatelji iz različitih kulturno-umjetničkih sredina. Aranžeri su birani putem međunarodnog natječaja, tako da je, naposljetku, od dvadeset i sedam prijavljenih, izabrano šest skladatelja, kojima se dalo otvorene ruke da zadrže bit poznatih djela hrvatske filmsko-glazbene baštine, ali i da ujedno unesu dašak vlastitog izraza u svoje aranžmane.

Foto: Dubravka Petrić
Djela hrvatskih filmskih skladatelja starije i novije generacije reinterpretirali su skladatelji iz različitih kulturno-umjetničkih sredina
Tako je skladbe nedavno preminulog skladatelja i dirigenta, jednog od najizvođenijih hrvatskih autora, Alfija Kabilja, vjerno aranžirao gitarist, pedagog i nakladnik, Felix Spiller. On je orkestralne glazbene brojeve iz filmova Sky Bandits redatelja Zorana Perišića i Seljačka buna 1573 redatelja Vatroslava Mimice uobličio u zadanu formu za gudački kvartet, ističući kako je riječ o hommageu u pravom smislu riječi.

Foto: Dubravka Petrić
Dvije uvodne glazbe za dva filma – Donator redatelja Veljka Bulajića i Glembajevi redatelja Antuna Vrdoljaka – Arsena Dedića preradila je japanska skladateljica, dirigentica i pijanistica Reiko Nomura, koja se ovom prilikom svjesno odrekla tipičnih azijskih glazbenih elemenata kojima se inače koristi da bi blago osuvremenila Dedićev filmsko-orkestralni izraz, a pri tom zadržala prepoznatljivost autorovih tema.

Foto: Dubravka Petrić
Njemačka skladateljica izraelskog podrijetla Shir-Ran Yinon, u svijetu prepoznata autorica i multiinstrumentalistica, okušala se u preradi djela suvremenog hrvatskog filmskog skladatelja Dalibora Grubačevića, koji je za potrebe projekta Glazbeni razgovori – reinterpretacija hrvatske filmske glazbe, uz dvije filmske skladbe – iz filmova The Conversation redatelja Dominika Sedlara i Duh u močvari redatelja Branka Ištvančića – ponudio i dva stavka iz svoje autorske skladbe Ricordi del Passato.

Foto: Dubravka Petrić
Posebno je zahtjevan posao dopao talijansko-njemačkog skladatelja Philipa Domenica Calista, koji je za ovaj projekt donio vlastito, sasvim novo i drukčije viđenje moćne glazbe Damjana Mravunca za franšizu video-igara Serious Sam.
Projekt je publici ponudio poznate teme iz domaće filmske i medijske produkcije, odjevene u novo, svježe ruho međunarodnih aranžera
Poput Dalibora Grubačevića, skladatelj Ozren K. Glaser za potrebe je projekta dao dvije filmske teme: Hanninu temu skladanu za film Žena kojoj sam čitao redatelja Stephena Daldryja i Horizons za dokumentarni film Modri kavez redateljice Brune Bajić; a uz njih i dvije autorske skladbe The Seed of an Idea i Život je more. Sve je četiri kompozicije u cjelinu objedinio mladi slovensko-hrvatski pijanist i skladatelj Fabijan Košćak.

Foto: Dubravka Petrić
Naposljetku, švedski skladatelj, aranžer i orkestrator Isak Lundberg preoblikovao je glazbu Miljenka Prohaske iz nekoliko različitih epizoda televizijske serije Kuda idu divlje svinje. Lundbergovo je glazbeno viđenje bilo vrlo blisko originalu, te je donijelo zanimljivu kombinaciju glazbenih elemenata, koji u tipičnom Prohaskinom duhu povezuju klasičnu glazbu, filmsku glazbu i jazz.

Foto: Dubravka Petrić
Projekt Glazbeni razgovori – reinterpretacija hrvatske filmske glazbe ponudio je publici poznate teme iz domaće filmske i medijske produkcije, odjevene u novo, svježe ruho međunarodnih aranžera. Na taj je način hrvatska glazbena baština stavljena u globalni kontekst te se otvorila prema novim generacijama slušatelja na nov i jedinstven način, koji su zajednički ostvarili produkcijski tim kuće Dreamaker Productions (na čelu s autoricom koncepta i izvršnom producenticom Marijanom Glaser) i Glazbena tribina Hrvatskog društva skladatelja (na čelu s umjetničkim ravnateljem Tribine, Tiborom Sziroviczom). Hrvatsko društvo skladatelja je, kao još jedna platforma, pridonijela izgrađivanju ove kreativne poveznice između hrvatske kulturne baštine i svjetske umjetničke scene.

Foto: Dubravka Petrić
Naručio i uredio: Odjel za komunkacije HDS-a