02
stu
2025
Izvještaj

New Boilers Quartet: Tribute to Matija Dedić & Mladen Lima Baraković

Glazba ne staje: nasljeđe Dedića i Barakovića živi u novim Boilersima

New Boilers Quartet

New Boilers Quartet

share

Ciklus Novi hrvatski jazz, koji se u zagrebačkom Saxu tradicionalno održava srijedom, nastavio se sinoć koncertom sastava New Boilers Quartet pod naslovom Tribute to Matija Dedić & Mladen Lima Baraković.
New Boilers Quartet: Tribute to Matija Dedić & Mladen Lima Baraković

Foto: Sax Klub Hrvatskih Glazbenika

Kratak, ali sadržajan uvod održao je Davor Hrvoj, koji je publici približio povijest legendarnog originalnog Boilers Quarteta, osnovanog početkom 1990-ih na inicijativu bubnjara Krune Levačića, trubača Davora Križića i pokojnog basista Mladena Barakovića. Kvartetu se ubrzo pridružio Matija Dedić, a sastav je bio poznat po energičnom i modernom izričaju, izvodeći kako jazz standarde tako i autorske skladbe članova kvarteta. Prema mnogima, to je bio naš najbolji jazz sastav svih vremena, surađivali su s velikanima jazza poput Bennyja Golsona, Kennyja Burrella i Roya Haynesa te su nastupali i u inozemstvu, uključujući važan koncert u londonskom klubu Vortex, o kojem je pisao čak i The Times.

Hrvoj je pritom istaknuo kako je pokojni Matija Dedić neke od svojih najboljih interpretacija ostvario upravo s Boilersima.

New Boilers Quartet

Foto: Sax Klub Hrvatskih Glazbenika

U novoj postavi, uz stare članove Levačića i Križića, sviraju iznimni, a često nedovoljno eksponirani glazbenici — Hrvoje Galler na klavijaturama te Zvonimir Šestak na basu. Ovaj je koncert pokazao da po virtuoznosti, koheziji i sviračkoj strasti ovaj kvartet nimalo ne zaostaje za originalnom postavom.

Koncert je otvorio Gallerov introspektivni solo koji nas je uveo u Monkovu skladbu Reflections, a odmah potom uslijedila je sjajna izvedba Ellingtonovog Caravana, s ritmički intrigantnim uvodom koji je osmislio Levačić. Čuli smo i neke originale članova benda, kao što su Some Blues Davora Križića — u kojoj je Levačić pružio pravi tour de force na bubnjevima— te Believin’, skladbu koju je Levačić predstavio kao „trajni proces u kojem se svi nalazimo“.

Između izvedbi Levačić je, u svom prepoznatljivom vicmaherskom stilu, zabavljao publiku improviziranim dosjetkama, stvarajući opuštenu atmosferu. Od standarda se posebno istaknula meditativna izvedba prekrasne balade Autumn in New York, a za bis je kvartet odabrao Nardis – koja se nekako najviše povezuje s Billom Evansom koji ju je često izvodio i snimao, toliko da je čak postala simbol evansovske lirike, no skladbu je izvorno napisao Miles Davis 1958. godine i to za saksofonista Cannonballa Adderleyja.

Boilersi su je obradili još 1999. na albumu Abstract Lights, a Levačić je njezinu sinoćnju izvedbu opisao kao neku vrstu kondenzata svih stilova glazbe. Bio je to sjajan zaključak koncerta: kultna skladba misterioznog naziva, građena na modalnom okviru koji joj daje orijentalni ton, pružila je glazbenicima širok prostor za improvizaciju, gdje je svaki glazbenik briljirao u svom solo trenutku, ali i u suptilnoj međusobnoj komunikaciji.

New Boilers Quartet

Foto: Sax Klub Hrvatskih Glazbenika

Poput „starih“ Boilersa i novi Boilersi odišu iznimnom sviračkom povezanošću – glazbenici se međusobno osluškuju, reagiraju i s lakoćom si„dobacuju“ glazbenu loptu, koja otkriva istinsku sviračku kemiju. Njihov se izričaj stilski pozicionira između europske introspektivne melodičnosti i američkog ritmičkog intenziteta, stvarajući most između dviju jazz tradicija.

U razdoblju kad zagrebačka jazz scena prolazi kroz velike promjene i nestanak brojnih prostora, Sax ostaje jedna od rijetkih stabilnih jazz pozornica u gradu – i to ne samo po kontinuitetu, već i po atmosferi. Prostor odiše intimnošću i izvrsnom akustikom, a redoviti program domaćeg jazza (uz besplatan ulaz) okuplja stalnu publiku koja dolazi unatoč kasnom početku koncerata usred radnog tjedna (sinoćnja svirka počela je oko 21:30).

Prostor je bio popunjen, a među posjetiteljima je bilo i mnogo glazbenika – što je uvijek najbolji kompliment izvođačima. Levačić je u jednom od zafrkantskih komentara pred kraj rekao publici: „Bili ste relativno pristojni.“ I bio je u pravu: dok se na jazz festivalima često ljudi često dolaze pokazati, na koncertima domaćih majstora svjetske klase okupljaju se istinski entuzijasti, oni koji dolaze slušati.

Foto: Sax Klub Hrvatskih Glazbenika

Moglo bi Vas zanimati