Uspješno završen umjetnički INTERREG projekt CHOIR
Na Akademiji za umjetnost u kulturu u Osijeku, 22. travnja 2022. godine održana je završna konferencija na kojoj su javnosti predstavljeni rezultati umjetničkog projekta CHOIR Hungarian – Croatian Choir Workshops (Projekt ID: HUHR-1901-3.1.2-0040). Projekt je sufinanciran u sklopu Interreg V-A programa suradnje Mađarska-Hrvatska 2014. – 2020., a bio je usmjeren ka jačanju suradnje i umjetničkih veza između mladih glazbenika koji djeluju u dva sveučilišna pjevačka zbora – na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku i na Fakultetu za glazbenu i vizualnu umjetnost Sveučilišta u Pečuhu. U projektu su sudjelovali cijenjeni zborski dirigenti i vokalni umjetnici obaju Sveučilišta. Voditelj projekta sa Sveučilišta u Pečuhu bio je prof. dr. Tamás Lakner, a sa Sveučilišta u Osijeku izv. prof. art. dr. sc. Antoaneta Radočaj-Jerković i izv. prof. art. dr. sc. Berislav Jerković. U projektu je aktivno sudjelovalo oko 150 studenata i desetak profesora.
Pod motom Mađarska i Hrvatska ujedinjene glasovima, hrvatski i mađarski studenti glazbe i njihovi profesori u osamnaest su se projektnih mjeseci od 1. rujna 2020. do 30. travnja 2022. upoznali sa zborskom umjetnošću partnera. Ostvareno je to kroz brojna predavanja, majstorske radionice, zajedničke pokuse te pripremajući i izvodeći koncerte u objema zemljama, u gradovima Osijeku, Villányu, Pečuhu i Slavonskom Brodu.
U sklopu majstorskih radionica koje su se periodično odvijale u Hrvatskoj i Mađarskoj, obrađene su skladbe Zoltána Kodálya , Lajosa Bárdosa, Györgyja Deák-Bárdosa, Györgyja Orbána, Pétera Nógrádia te Ivana Lukačića, Ivana pl. Zajca, Blagoje Berse, Krste Odaka, Josipa Štolcera Slavenskog, Franje Dugana i Emila Cossetta. Održano je i nekoliko vrlo zanimljivih izlaganja koja su otvorila mogućnosti i planove za buduća istraživanja i suradnje. Dr. Balatoni Sándor, orguljaš i skladatelj, održao je predavanje na temu suvremenih mađarskih zborskih skladatelja kojim je predstavio njihov opus i utjecaje pod kojima danas nastaje suvremena mađarska zborska literatura.
Također, dr. Balatoni održao je i predavanje o razvoju mađarske sakralne zborske umjetnosti što je pružilo dobar uvid u zajedničku glazbenu prošlost oba naroda. Dr. Radočaj-Jerković, dirigentica i pjevačica, održala je dva zanimljiva interaktivna predavanja na temu razvoja hrvatske zborske glazbe od renesanse do suvremenosti te predavanje na temu vokalnih tradicija Republike Hrvatske koje se nalaze na UNESCO-vu popisu nematerijalne kulturne baštine, a koje su utjecale na oblikovanje obrađenih umjetničkih skladbi i na karakterističan vokalni izraz koji može biti koristan za autentično izvođenje skladbi inspiriranih hrvatskim vokalnim tradicijama. Predavanja, prezentirani primjeri iz literature te audio i video zapisi izazvali su velik interes među studentima i profesorima.
Središnji glazbeni program projekta koji nije imao nacionalni, hrvatski ili mađarski predznak bila je priprema kantate Carla Orffa: Carmina Burana za soliste, zbor, dva klavira i udaraljkaški ansambl, a zajednički je izvedena čak četiri puta. Carmina Burana se, kao zajedničko djelo, prigodno nametnula s obzirom na studentski izvođački sastav te se zbog svoje kompaktnosti i atraktivnosti pokazala idealnom za realizaciju u sklopu jednoga ovakvog projekta. U izvedbama su sudjelovali afirmirani solisti: sopranistica Anja Papa, tenor Stevan Karanac, bariton Berislav Jerković (na koncertima u Villányu, Pečuhu i Slavonskom Brodu), bariton Szabolcs Bognár (na koncertu u Osijeku), klaviristi Szabolcs Balásy i Krisztián Horváth, Pjevački zbor Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku (zborovođa: dr. Antoaneta Radočaj-Jerković), Pjevački zbor Sveučilišta u Pečuhu (zborovođa: dr. Tamás Lakner) te Udaraljkaški ansambl Panonske Filharmonije. Izvedbama je ravnao dirigent dr. Tamás Lakner, dobitnik prestižne mađarske Liszt nagrade za postignuća u kulturi i umjetnosti.
Prva izvedba održala se u Osijeku, 23. rujna 2021. u prostoru Stare pekare u Tvrđi koja je za tu prigodu bila posebno osvijetljena kaleidoskopskim instalacijama mađarskih umjetnika svjetla iz Pečuha. Druga je izvedba održana u Villányu u Mađarskoj u petak, 24. rujna 2021. u okviru 25. International Wine Song Festivala na pozornici na Rendezvenyteru dok je treća, svakako najsvečanija, održana u subotu, 25. rujna 2021. u koncertnoj dvorani Kodály Centar u Pečuhu (Mađarska). Za razliku od prve dvije izvedbe koje su zbog situacije s pandemijom Covid-19 održane na otvorenom, treća je posebno oduševila izvođače s obzirom na to da je riječ o impozantnoj pozornici i dvorani koja pruža sve uvjete za izvrstan nastup što je ansambl i iskoristio, a publika prepoznala i nagradila dugotrajnim pljeskom i stajaćim ovacijama.
Četvrta je izvedba ponovno održana u Hrvatskoj s odmakom od šest mjeseci u četvrtak, 31. ožujka 2022. godine u Kazališno-koncertnoj dvorani Ivana Brlić-Mažuranić u Slavonskom Brodu. Budući da je, osim Carmine Burane, sadržavala i hrvatski i mađarski program koji je uvježban tijekom projekta, ova se izvedba nešto razlikovala od prethodnih. U prvom dijelu koncerta nastupili su zborovi osječke i pečuške Akademije u a cappella izdanju te su izveli neka od antologijskih djela hrvatske i mađarske zborske literature. Tako je izv. prof. art. dr. sc. Antoaneta Radočaj-Jerković dirigirala mađarskim zborom djela hrvatskih skladatelja, a prof. dr. Tamás Lakner i dr. Balatoni Sándor vodili su hrvatski zbor u izvedbi mađarskih djela. Oba su zbora pokazala sjajnu uvježbanost, interpretativnu uvjerljivost i ovladanost glazbenim jezikom susjedne kulture. U drugom je dijelu koncerta uslijedila izvedba kantate Carmina Burana.
Sve su izvedbe bile odlično prihvaćene od strane publike koja se broji u tisućama, a projekt je imao i sjajnu recepciju u hrvatskim i mađarskim medijima koji su, svi redom, istaknuli vrijednost i uspješnost umjetničkih kreacija solista i zborova.
Putem upoznavanja s glazbenom kulturom Mađarske i Hrvatske, studenti su glazbe osječkog i pečuškog Sveučilišta stekli korisna iskustva nužna za studij i budući profesionalni život.
Projekt je unaprijedio profesionalni razvoj studenata, ali i utjecao na kvalitetu suživota dviju susjednih zemalja preko održavanja prijateljskih i suradničkih odnosa temeljenih na kulturnoj produkciji i razmjeni. U potpunosti je ostvaren cilj projekta: osnaživanje postojeće dugogodišnje mađarsko-hrvatske suradnje, kao i suradnje između ove dvije umjetničke, visokoškolske institucije.
Kako je duša svakog ansambla – voditelj – tako je i ovdje potrebno posebno istaknuti ulogu dirigenata oba sveučilišna zbora, a ujedno i voditelja cijelog projekta, a to su prof. Lakner i prof. Radočaj-Jerković koji su, zahvaljujući kontinuiranom kvalitetnom radu sa svojim ansamblima, bili u prilici osmisliti, dobiti financiranje i preuzeti odgovornost za jedan ovakav visokovrijedan projekt. Uz izuzetan su umjetnički angažman, uspješnosti projekta uvelike doprinijeli i svojim kreativnim organizacijskim rješenjima.
Za kraj dodajmo da se ovaj projekt, s obzirom na činjenicu da je u potpunosti realiziran u vrijeme pandemije Covid-19, u jednom trenutku činio neostvarivim zbog raznih ograničenja s kojima su zborovi kao ‘ansambli rizične skupine’ bili posebno suočeni. Ipak, zahvaljujući naporima sudionika, pokazao se idealnim za ukazivanje na važnost međunarodnih suradnji za obrazovanje i sazrijevanje mladih umjetnika budući da su i studenti i njihovi profesori bili unisoni u težnji da ustraju i realiziraju sve planirane aktivnosti. To je ponekad značilo vježbanje u skupinama od samo četiri, pet pjevača, redovite pokuse pod maskama i na otvorenom bez obzira na godišnje doba, višestruka testiranja, ali je značilo i unutarnje pružanje otpora nametnutoj izvođačkoj apstinenciji putem ulaganja dodatnog truda i vremena u aktivnosti u koje se vjeruje, a to je svakako dobar nagovještaj optimističnije budućnosti.