Mladi skladatelj Martin Raguž predstavio Pet pjesama
U subotu 22. listopada 2022. u okviru PUnKt-a, intermedijalnog festivala književnosti u Osijeku, mladi autor Martin Raguž je sa svojim komornim sastavom i solističkim vokalom izveo uglazbljeni ciklus Pet pjesama.
Pet pjesama je ciklus iz zbirke Mehanika peluda prema poeziji Martine Vidaić. Ona je po zvanju profesorica hrvatskog jezika i književnosti koja niže brojne uspjehe u području poezije od 2011. godine. Za zbirku pjesama Mehanika peluda 2019. godine dodijeljena joj je Nagrada Ivan Goran Kovačić za najbolju pjesničku knjigu. Ovaj se festival, kako mu i ime samo kaže, bavi povezivanjem svih umjetnosti. Tijekom festivala imali smo priliku vidjeti spajanje književnosti s likovnom, dramskom i glazbenom umjetnosti.
Martin Raguž student je druge godine studija na Akademiji za umjetnost i kulturu te i sâm priznaje da mu je ovo do sada bio najveći podvig. U subotu smo imali priliku čuti praizvedbu skladbe Pet crvenih makova u izvedbi solo soprana, šest saksofona, dva trombona, tube i udaraljki. Na početku samog koncerta skladatelj je najavio da će biti glasno i da se nada da će se skladba i način na koji je on vidio napisanu poeziju svidjeti spisateljici, ali i publici.
Ciklus karakterizira silovita gesta i dinamizam glazbenih situacija koje u velikoj brzini smjenjuju jedna drugu, stvarajući stalno zasićenu fakturu zvučanja
Virtuozno i nadahnuto. Tim dvjema riječima možemo opisati koncert koji samo čuli, a trajao je svega petnaest minuta. Ciklus karakterizira silovita gesta i dinamizam glazbenih situacija koje u velikoj brzini smjenjuju jedna drugu, stvarajući stalno zasićenu fakturu zvučanja. Vokalna solistica Katarina Šarić fluidno je i osjećajno iznijela melodiju i tekst. Komorni sastav je zvučao uigrano i poletno s velikom fokusiranošću na dirigenta. U tutti dijelovima su zvučali moćno te su zvukom ispunili cijeli prostor Galerije Kazamat u Osijeku.
Kao što se da zaključiti iz naziva, ciklus je pisan kao solo pjesma, trodijelnog oblika. Iako u skladbi većim dijelom dominiraju disonantna i kromatska zvučanja, mogli smo uočiti i klasične elemente solo pjesme poput lajtmotiva koji su se protezali od jednog do drugog instrumenta pa na kraju i do vokala. Najznačajniji takav motiv bio je u petom i trećem stavku u obliku glasnih akorada koji su bili motiv čvrste žene. Udaraljke su imale posebnu funkciju, kreirajući gotovo mističan zvuk kroz cijeli ciklus te time stvarajući napetost u glazbi.
Teško je bilo koga istaknuti, svatko je bio izvrstan na svoj način. Valja naglasiti da se veći dio izvođača glazbom bavi amaterski te da su uz guste rasporede uspjeli odvojiti vremena za pokuse. Sâm skladatelj i dirigent na kraju koncerta je opisao cijeli proces od skladanja do organiziranja ansambla i pokusa, otkrivši kako je to prvi projekt u kojemu se morao pobrinuti za sve, zahvalivši se ipak prof. Bobiću i drugima na potpori.
Ako je cilj glazbe protresti slušatelja, izazvati misao, probuditi emocije i ispuniti dan lijepim, onda je ovaj koncert to svakako uspio. Veselimo se pratiti daljnji rad kolege, skladatelja i dirigenta Martina Raguža.