Enrico Dindo i Pascal Rophé zajedno uz Simfonijski orkestar HRT-a
Majstori u Majstorskom
Simfonijski orkestar HRT-a sinoć je, 15. prosinca 2022., imao posebnu koncertnu večer: udružili su se sadašnji šef dirigent, maestro Pascal Rophé i donedavni, Enrico Dindo, koji je ovaj put nastupio kao solist na violončelu. U njegovoj smo izvedbi čuli Koncert za violončelo i orkestar u e-molu, op. 35 Edwarda Elgara. Drugi dio sinoćnjeg, četvrtog po redu ovosezonskog koncerta u Majstorskom ciklusu, ispunila je Faust-simfonija Franza Liszta u kojoj su se Simfonijskom orkestru HRT-a i maestru Rophéu na pozornici Dvorane Lisinski pridružili tenor Maximilian Vogler i muški dio Zbora HRT-a.
„Jako sam počašćen da mogu raditi s maestrom Dindom. Profitirao sam time što sam njegov nasljednik i što mogu s orkestrom krenuti novim putom. Jako cijenim ono što je on odradio prije mene, lijepo je s njim raditi, izvanredan je violončelist i sjajan glazbenik, nemamo problema s egom, ali kao glazbenici raspravljamo među sobom. Pozicija šefa dirigenta nije pozicija autoriteta. Autoritet je tu jedino glazba“, rekao je Pascal Rophé o suradnji s Enricom Dindom koji je šest godina, do 2021., bio šef dirigent Simfonijskog orkestra HRT-a. Uoči ponovnog nastupa s orkestrom podijelio je svoje emocije:
„Jako se lijepo vratiti se i muzicirati u ovoj dvorani gdje sam ostvario toliko koncerata, i muzicirati s toliko prijatelja, toliko glazbenika u kojima prepoznajem radost, osmjehe – nalazim tu obitelj. Stoga sam jako zadovoljan. Posebna je emocija dijeliti podij s novim šefom dirigentom – užitak je velik. To je specifična situacija, ne događa se često. Osjećam da je atmosfera puna radosti i emocija. To je dobro za glazbu i za zajedničko muziciranje“.
Njegov oproštajni nastup od mjesta šefa dirigenta Simfonijskog orkestra HRT-a upriličen je na kraju sezone 2020/2021 Majstorskog ciklusa, kada je kao dirigent predvodio izvedbu Elgarovog Koncerta za violončelo i orkestar sa solistom Asierom Poloom. Sada se predstavio i kao solist u tom glasovitom djelu koje je 1960-ih, čak četrdesetak godina nakon nastanka, proslavila violončelistica Jacqueline du Pré, te je od tada dio najtraženijeg violončelističkog repertoara.
„Htio sam ga izvesti baš zato što je osjećaj kada radite djelo kao dirigent i onda kao solist doista poseban. Također, to je Koncert s kojim sam se pomalo kasno zbližio, nije poput onih koncerata koje sam češće svirao, naprotiv, rjeđe sam ga svirao“, rekao je. Svoj je nastup ‘začinio’ dodatkom – Preludijem iz Prve suite za solo violončelo J. S. Bacha, uz dugotrajno odobravanje publike.
„Djelo je jako lijepo strukturirano, nije to klasični solistički koncert, cijelo vrijeme je to dijalog solista i orkestra, vrlo ljudski koncert“, dojmovi su maestra Rophéa o Elgarovom Koncertu. Za drugi dio sinoćnjeg susreta, maestro Rophé izabrao je djelo kojim nastavlja put odabran na početku ove, njegove prve sezone, sa Simfonijskim orkestrom HRT-a – opsežnu Faust-simfoniju, koju je sam autor, Franz Liszt opisao kao „uzvišeni dramatski ep“.
„Lisztova Faust-simfonija je u nepravedno zanemareno djelo, nedovoljno je poznato. Nedugo prije nje nastale su Beethovenova Deveta simfonije i Berliozova Fantastična simfonija, a poslije nastaje Mahlerova Prva simfonija. To je vrijeme kada se simfonija proširuje, postaje dulja, veća, ima veću formu. Kao i u slučaju Berlioza na počeku sezone, ovo je dijalog sa književnošću, sa Goetheom.
To je priča o Faustu koji je nadahnuo tolike skladatelje kroz povijest. Zbor se pridružuje na samome kraju, to je moment koji je Liszt naknadno dopisao i smatrao ga nužnim. Kao i Mahler na kraju svoje Druge simfonije ili Berlioz u Faustovom prokletstvu, imamo trenutke u kojima skladatelj traži dodatni, ljudski element“, pojasnio je maestro Rophé u razgovoru s voditeljicom Janom Haluzom, tijekom snimanja za skorašnje emitiranje koncerta na Trećem programu Hrvatske televizije.
Bio je to poseban trenutak na kraju koncerta, kada su se velikom sastavu Simfonijskog orkestra HRT-a pridružili njemački tenor Maximilian Vogler i muški dio Zbora HRT-a te u završnici izveli Chorus mysticus – Lisztovo uglazbljenje stihova iz Goetheova Fausta.
Koncert se mogao pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija. Snimka je dostupna na platformi HRTi i u Slušaonici Hrvatskoga radija.
– Glazba HRT-a