40 godina novog vala: uskrsnuće
Sjećanje na novi val ove se godine dokumentira nizom vinilnih reizdanja, CD kompilacijama, dokumentarnim filmom, videozapisima sa stihovima i drugim artističkim radnim akcijama
Pogled u bolju prošlost na ovim glazbenim meridijanima vjerojatno će se najdulje zadržati na razdoblju novog vala koji je sasvim promijenio glazbeni profil regije. Od kraja sedamdesetih, pa sve do kraja osamdesetih na nekim područjima, novi val je definirao popularnu glazbu i omogućio pojedincima i ekipama s idejama da izađu na pozornicu bez bojazni da će im njihova sviračka skromnost biti prepreka. Ako je pjesma dobra, naći će svoj put do publike, bez obzira na načine njezine instrumentalne ili vokalne konstrukcije.
Vinilna reizdanja
U skladu s diskografskim običajima na Zapadu, i ovdje je prepoznato tržište koje će valorizirati osvježena izdanja, osobito na vinilu. Tako je lani ZKP RTV Slovenija iz Ljubljane objavila remasterirano reizdanje drugoga punkerskog albuma koji je objavljen na ovim prostorima prije 40 godina – „Dolgcajt“ Pankrta (prvi je bio nastupni album Prljavog kazališta). Šareni dućan i Blind Dog Records objavili su na vinilu reizdanje jedinog albuma grupe Luna „Nestvarne stvari“ koji je originalno objavio Helidon. Isti izdavači su na dvostrukom vinilu publicirali live-album Haustora „Ulje je na vodi“, koji je bio objavljen samo na CD-u. U povodu 35. godišnjice izvornog publiciranja Dallas Records reizdao je treći album Parafa „Zastave“, a u povodu 40. obljetnice originalne objave lani je objavljen prvijenac „A dan je tako lijepo počeo“ s četiri bonus pjesme dok uskoro, također u povodu 40. obljetnice izlazi reizdanje njihovog drugog albuma „Izleti“ s dvije svoje bonus-pjesme.
Upravo je razdoblje od 40 godina onaj zamašnjak koji je Croatia Records nagnao na široku akciju revaloriziranja tog razdoblja. Tako su 22. siječnja objavljena četiri luksuzna vinilna reizdanja: kompilacija „Paket aranžman“ sa snimkama Idola, Električnog orgazma i Šarla akrobate, prvijenci dva od ta tri izvođača: „Bistriji ili tuplji čovek biva kad…“ Šarla akrobate i eponimni album Električnog orgazma te nastupni, istoimeni album Haustora.
Sva izdanja sadrže nikad dosad objavljene fotografije, razgovore sa živim svjedocima toga vremena, nekim od članova spomenutih bendova, tekstove glazbenih kritičara i novinara, skenirane dokumente iz bogate arhive Jugotona/Croatia Recordsa te remasterirane snimke s originalnih magnetofonskih vrpci koje je radio Goran Martinac iz Croatia Records Studija. Vinili u različitim bojama popraćeni su download kodom za preuzimanje mp3 verzija pjesama.
Urednik svih reizdanja je Nikola Knežević iz Croatia Recordsa koji o tome pothvatu kaže:
„Proslavom 40 godina novog vala htjeli smo uz hrvatske izvođače zastupiti i predstavnike tzv. BAS-a (Beogradske alternativne scene). ‘Paket aranžman’ je odabran sasvim logično kao izdanje kojim je službeno započeo novi val iako ovaj glazbeni pokret i kasnije svojevrsni žanr svoje korijene ima i u sedamdesetima. Uz ‘Paket aranžman’ odlučili smo se posvetiti i sastavu Šarlo akrobata koji je objavio samo jedan album, ali koji i danas, 40 godina nakon objavljivanja mnogi svrstavaju među tri ili pet najznačajnijih novovalnih i općenito rock-izdanja bivše Jugoslavije.
Prirodno, uz njega stiže i reizdanje prvog albuma Električnog orgazma, po mnogima njihovog najboljeg albuma, a upravo je zbog tog izdanja kultni magazin NME svrstao Električni orgazam među najbolje bendove Europe. Što se tiče hrvatskih predstavnika, odabrali smo Haustor i njihov prvi album jer su bili drukčiji od svih spomenutih bendova, a i do danas nitko ih nije uspio niti ih se usudio kopirati. Njihov artistički pristup glazbi i scenskim nastupima bio je i ostao jedinstven.
Velika potražnja
Reizdanja smo pripremali nekoliko mjeseci i razlikuju se od originala po tome što imaju luksuzne sadržaje. Išli smo na to da vanjski omoti budu identična kopija, ali zahvaljujući sjajnom grafičkom dizajneru Darku Kujundžiću sva izdanja su u potpunosti restaurirana, odnosno izgledaju kao da su danas dizajnirana, toliko svježe da se mogu čak usuditi reći da izgledaju bolje od originala. Reizdanja su dostupna isključivo na vinilima i to u boji, ‘Paket’ na crvenom, Orgazam na žutom, Šarlo na bijelom, a Haustor na prozirnom vinilu. Sve su gatefoldi koji sadrže u unutrašnjem dijelu veliku fotografiju bendova, a ubačene su i knjižice gdje se nalaze tekstovi živućih glazbenika, producenata i tonskih snimatelja koji su sudjelovali u snimanjima ovih albuma, kao i tadašnjih urednika, odnosno predstavnika Jugotona, tekstove glazbenih kritičara i novinara, menadžera, fotografa i dizajnera.”
Svi albumi bili su rasprodani u rekordnom roku, pa ne čudi druga i treća naklada. Jer, glazbena i diskografska vrijednost ta četiri izdanja je nesumnjiva. Premda su u doba izdavanja sva četiri albuma imala snažnu medijsku podršku, njihovi komercijalni dosezi bili su skromni. Nikola Knežević podsjeća:
„Opće je poznato da su tiraže bile za to vrijeme vrlo male. Tako je primjerice ‘Paket aranžman’ tiskan u 10 tisuća primjeraka, kao i većina ostalih izdanja. Neki nisu nikada doživjeli reizdanje, osim na CD-u a danas se, primjerice, vinili Haustora upravo zbog te činjenice da ih nema, na Discogsu prodaju i za nekoliko stotina kuna pa čak i eura. Ova izdanja su te, 1981. godine bila itekako važna za daljnji razvoj glazbene i rock scene, dobivala su veliku podršku novinara i struke, ali su slavu stekla tek kasnije. Nešto slično sam napisao i u uvodnom tekstu za ‘Paket aranžman’: Zlatni aranžman prošlosti čiji je puni sjaj masovno otkriven tek u budućnosti.”
Paralelno s tim reizdanjima objavljena je peterostruka kompilacija „100 originalnih pjesama – Novi talas/val“ autorice Olge Kepčije, dugogodišnje radijske voditeljice, poznate po kultnoj emisiji „Hit 202“ koju Radio Beograd 202 emitira od 1979.
„Kada se spomene novi val, vjerujem da većina pomisli na kultni album Paket aranžman i na veliku trojku koja se ovim albumom predstavila – Idole, Orgazam i Šarla”, kaže Olga Kepčija i nastavlja: „Mi smo ovom kompilacijom odlučili prikazati širu sliku, zapravo dočarati muzičku atmosferu prije, za vrijeme i poslije novog vala. Zbog toga su na kompilaciji zastupljeni rock i punk bendovi koji su stvarali na samom kraju sedamdesetih, ali i bendovi koji su pod utjecajem novog vala radili u prvoj polovici osamdesetih godina. Tako su svoje mjesto na kompilaciji osim tih izvođača našli i Pekinška patka, Metak, Haustor, Film, Prljavo kazalište, Azra ali i bendovi drugog vala zastupljeni na, nažalost, podcijenjenoj kompilaciji ‘Artistička radna akcija’ (Via talas, Defektno efektni, Urbana gerila..)
S obzirom da smo odlučili napraviti kompilaciju sa čak sto pjesama, imali smo dovoljno prostora i za izvođače koji su radili u prvoj polovici osamdesetih godina tako da će slušatelji imati prilike čuti i Bijelo dugme (album ‘Doživjeti stotu’ je nastao pod direktnim utjecajem novog vala), Stidljivu ljubičicu, Dorian Gray, grupu Xenia, ali i Zabranjeno pušenje (pokret New primitives je bio sarajevski odgovor na punk i novi val). Kako je rekao jedan od naših sugovornika: ‘Yu scena se dijeli na razdoblje prije i poslije novog vala.’ Mi smo ovom kompilacijom upravo to pokušali dočarati. Utoliko se ovaj projekt, nadam se da sam u pravu, razlikuje od svih prethodnih.”
Digitalizacija
Ekipa odjela CroRec Digital napravila je i s veliku kampanju izrade lyric videa svih pjesama koje se nalaze na vinilnim reizdanjima koji se nalaze na YouTube kanalu Croatia Recordsa a usporedno se objavljuju i na kanalu Jugoton Musica.
Početkom godine napravljen je i izvrstan dokumentarni filmu Novi val – 40 godina nakon u dva dijela u produkciji CMC-ja i Croatije Records. Autor filma Nikola Knežević priča o nastanku filma koji je nastao u složenim uvjetima uzrokovanih pandemijom:
„Ne bih htio sebe isključivo isticati kao autora. Bez Siniše Škarice ovo sve ne bi imalo smisla jer nam je uvijek bio dostupan za savjete i dodatna usmjerenja. Radili smo intervjue s glazbenicima, kritičarima, novinarima i drugim umjetnicima, svjedocima toga vremena i to u Zagrebu i Beogradu, ali i drugdje. Osim intervjua, prokopali smo i arhivu Jugotona, odnosno Croatia Recordsa te podsjetili na audio i videozapise te obuhvatili neku vremensku crtu koja je započela krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina, a traje sve do danas. Puno je već toga rečeno i nema smisla ponavljati sve, ali proći kroz anegdote i možda neku još neispričanu priču bio je poseban izazov.”
Za nove generacije
Autor vinilnih reizdanja i dokumentarnog filma ističe važnost novog vala i u kontekstu Jugotona koji je objavio i najveći broj singlova i albuma koji pripadaju tom žanru:
„Novi val je bitan prije svega zato što je drukčiji, zato što je stigao u vrijeme kad je tadašnja Jugoslavija bila na koljenima, pogotovo zbog smrti Josipa Broza Tita. Bilo je to kreativno vrijeme za glazbenike koji su htjeli na primjeru svjetskih novovalnih scena biti drukčiji, biti posebni, da parafraziram veliki hit Partibrejkersa. Nevjerojatna je činjenica da je skoro cijela novovalna scena tada objavljivala za Jugoton, iako im je prirodno bilo da objavljuju u svojim središtima. Siniša Škarica je tada kao urednik prepoznao potencijal ‘Paket aranžmana’ i Enca Lesića kao vlasnika studija Druga maca u Beogradu gdje su snimane pjesme s izdanja. Jugoton je prigrlio novi val i doslovno ga gurnuo u svijet. A ako gledamo kroz povijest, Jugoton je uvijek imao širok spektar izvođača u svome katalogu, da ne govorim o licenciranim izdanjima stranih labelova za naše tržište.
Shodno tome, nekako je bilo u konačnici jasno i razumljivo zašto su svi ovi bendovi učinili dobar potez objavivši materijale za Jugoton. Croatia Records kao nasljednik cijele ostavštine Jugotona stoga svako malo prokopa svoju arhivu i često reizdaje kultne albume, pogotovo na njihove obljetnice i tako evocira uspomene na zlatne trenutke jugoslavenske diskografije. Time ne samo da podsjećamo na određeno razdoblje nego i neprestano stvaramo neku novu publiku među kojima sigurno može biti i budućih glazbenika.”
“Činjenica je da se zanimanje publike promijenilo, naročito posljednjih 10-15 godina i to u pravcu glazbe koja nema dodirne točke ni s rockom, a kamoli s novim valom. No bez obzira na to ipak još uvijek postoji kritična masa zahvaljujući kojoj značajan broj bendova uspijeva opstati. Izuzetno je važno što određen broj autora iz tog razdoblja radi i danas (Električni orgazam, Darko Rundek, Prljavo kazalište, Nele Karajlić…) tako da su nove generacije u prilici da makar u novim aranžmanima čuju pojedine novovalne pjesme. S druge strane, stigla je i nova generacija bendova (Repetitor, Ničim izazvan, Artan Lili…) u čijoj se glazbi može čuti utjecaj glazbe osamdesetih, prije svega novog vala”, nadovezuje se Olga Kepčija.
Obilježavanju 40 godina novog vala pridonosi i reizdanje box-seta Riječki novi val sa snimkama 35 riječkih izvođača iz doba novog vala (Paraf, Xenia, Denis’n’Denis, Fit, Laufer, Let 3…) te best of kolekcija grupe Grad, a uskoro će se na tržištu pojaviti i nanovo snimljeni nastupni album grupe Zvijezde Imitacija života pod imenom Reimitacija života, albumi grupa Fit i Roderick, kao i dugoočekivana kompilacija sa snimkama bandova koji su svirali u Kulušiću Club Collection: Kulušić. Također, na vinilu bi se sljedeće godine trebali naći remasterirani albumi Idola, Otroka socijalizma, Termita i drugih izvođača koji su obilježili razdoblje punka i novog vala.
I za kraj – u tijeku su ozbiljne pripreme za osnivanje Muzeja novog vala u Zagrebu, što bi bila još jedna valorizacija toga glazbenog i društvenog razdoblja na ovim prostorima.