16
kol
2023
Čitaj

Legendarni autor o umjetnoj inteligenciji u glazbi

Björn Ulvaeus (ABBA): "Umjetna inteligencija može biti fantastičan suradnik"

Björn Ulvaeus (screenshot)

share

“Nedavno me jedna velika tech kompanija pozvala na predstavljanje AI modela. Ostao sam zatečen potencijalom umjetne inteligencije. Ono što su mi pokazali bilo je zaista zapanjujuće!”

Gostujući u popularnom video podcastu Ricka Beatoa, legendarni autor i osnivač ABBA-e, Björn Ulvaeus, otkrio je svoja iskustva i razmišljanja o umjetnoj inteligenciji u glazbi. Kao predsjednik međunarodnog krovnog autorskog udruženja CISAC, čiji je član i HDS ZAMP, Ulvaeus je posebno osjetljiv na autore i njihova prava u digitalnom okruženju.

Prema umjetnoj inteligenciji moramo se istovremeno postaviti i ofenzivno i defenzivno. To je fantastičan alat za stvaranje, autori će u umjetnoj inteligenciji dobiti sjajnog suradnika. S druge strane, svi ti AI modeli “trenirani” su na već postojećoj glazbi, glazbi koja je već snimljena i nastala. Ne znam je li već prekasno, ali moramo se izboriti kako bi autori te glazbe dobili svojevrsnu naknadu, na ovaj ili onaj način“, ističe Ulvaeus.

Sve što ‘izlazi’ iz AI sustava počiva na već postojećim, zaštićenim djelima – stroj analizira ogroman uzorak postojećih djela kako bi u konačnici mogao isporučiti neku “novu” pjesmu. Tu se javlja samo jedan od niza etičkih problema umjetne inteligencije u glazbi…

Dobri i loši dečki

Još uvijek ne znamo kako regulirati dopuštenja autora žele li da umjetna inteligencija “trenira” na njihovim pjesmama i njihovom stvaralaštvu. Bit će jako teško dokazati koje su sve pjesme sudjelovale kao sirovina tog strojnog učenja. Konkretno, ukoliko umjetnoj inteligenciji naredite da isporuči pjesmu s melodijom koja podsjeća na ABBA-u, jako je teško sa sigurnošću znati da je sve u toj pjesmi krenulo od Bennyja i mene. No, nadam se da će big tech kompanije biti “good guys” i svrstati se na stranu nas, autora“, optimističan je Šveđanin koji ipak prepoznaje određene prednosti korištenja nove tehnologije:

Recimo da mi za pisanje mjuzikla treba nekakav tango, pitat ću AI model da mi predloži neko rješenje bazirano na najboljim tango melodijama. Taj prijedlog onda mogu malo izmijeniti ili ukrasiti i mislim da bi se to moglo pokazati fantastičnim alatom za pisanje. Kao autoru, to mi je jako uzbudljivo!“.

Upotreba ChatGPT-ja već je poprilično raširena pojava pri pisanju glazbe o kojoj se, pak, Nick Cave nedavno izrazito negativno izjasnio. No, korištenje tog alata sa sobom povlači mnogo ozbiljnije pitanje obeštećenja autora: “Upotreba ChatGPT-ja treba biti transparentna, kao i eventualne naredbe poput “napiši stihove u stilu tog i tog…” kako bi onda i ti izvorni autori dobili nekakvu odštetu. U protivnom, rješenje za plaćanje autora vidim u tzv. općoj licenci (“blanket license”) temeljem koje bi autorska društva, izdavači i nakladnici dali streaming servisu ili AI modelu dozvolu za sve autore koje zastupaju za nekakav paušalni iznos. To je kompleksno pitanje o kojem se još uvijek intenzivno razmišlja i razgovara“.

Glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec, i Bjorn Ulvaeus na generalnoj skupštini CISAC-a u Meksiku, u lipnju 2023.

Govoreći o nastanku nekih od najvećih ABBA-inih hitova, Ulvaeus je ljudski um usporedio s AI modelom: “Ne mogu reći i da ljudski um ne funkcionira pomalo kao umjetna inteligencija. Cijelog života, a pogotovo odrastajući, slušamo glazbu i u mozgu prikupljamo ideje koje koristimo kao kreativne impulse ili inspiraciju. Na primjer, “Dancing Queen” je inspirirana velikim američkim hitom “Rock your baby”. Te dvije pjesme, naravno, nemaju ništa zajedničko, ali kad sam čuo taj spori disko groove, pomislio sam “hm, ovo je interesantno”. U tome nema ništa loše, to je način na koji pop glazba evoluira”.

Pjesma – jezgra glazbene industrije

Podsjetimo, Ulvaeus je bio gost virtualnog pandemijskog izdanja Međunarodne autorske kreativne konferencije MAKK kada je istaknuo kako je “jezgra glazbene industrije – pjesma”. Govoreći o glazbenoj industriji tri godine kasnije, ističe niz uzbudljivih izazova, ali i opipljivih problema poput iznosa autorskih honorara sa streaming servisa: “Veliki problem glazbene industrije je ogroman broj pjesama koje se dnevno uploadaju na servise poput Spotifyja i drugih, a sve veći dio čine upravo AI pjesme. Servisi ili njihovi agregatori bi trebali postaviti filtere kako milijuni tih AI pjesama ne bi “razvodnili” tantijeme koje servisi isplaćuju autorima. Jedno od rješenja je tzv. “user-centric” sustav naplate po kojem bi iznos streaming pretplate odlazio direktno onim glazbenicima koje slušate“.

Cijeli podcast pogledajte na linku.

 

 

Moglo bi Vas zanimati