20
ruj
2023
Vijesti

edicija Šefovi dirigenti Simfonijskog orkestra HRT-a

Predstavljen album maestra Uroša Lajovica i Simfonijskog orkestra HRT-a

Uros Lajović i Simfonijski orkestar HRT-a

share

Hrvatska radiotelevizija i Fond Lovro i Lilly Matačić predstavili su album posvećen maestru Urošu Lajovicu i Simfonijskom orkestru HRT-a sa snimkama iz vremena kada je on bio šef dirigent toga orkestra (tada Zagrebačkih simfoničara RTZ-a).

U razdoblju od 1979. do 1981. maestro Lajovic i Simfoničari su, osim niza koncertnih programa, ostvarili brojne vrijedne snimke – njih stotinjak – trajno zabilježenih i sačuvanih u fonoteci HRT-a. Dio njih sada su postale dostupne široj javnosti putem CD-a u izdanju HRT-a, koje se nastavlja na vrijednu dugogodišnju ediciju Šefovi dirigenti Simfonijskog orkestra HRT-a.

Uros Lajović i Simfonijski orkestar HRT-a

Izdanje donosi sažetak, ono najreprezentativnije iz dviju sezona koje je maestro proveo uz Simfoničare – djela Antonija Vivaldija, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Antona Lajovica Janeza Krstnika Dolara – zabilježena u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog 1979. i 1981. Osim što pružaju dragocjen uvid u jedan povijesni trenutak, svjedoče i o širini repertoara maestra Uroša Lajovica, kao i o suradnjama s brojnim glazbenicima čija reputacija i danas odjekuje europskim glazbenim prostorom.

 Pred biranom publikom u predvorju velike Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, izdanje su predstavili maestro Uroš Lajovic, urednica izdanja Jana Haluza te solistica u jednome od djela na albumu, sopranistica Vlatka Oršanić.

„Maestro Uroš Lajovic je doista dirigent svjetskoga glasa i ugleda, i kao dirigent i kao dirigentski pedagog. Od početka je vezan uz naše glazbene prostore, uz našu scenu, tako da ga, iako je Slovenac, smatramo našim“, najavila je urednica Jana Haluza, a maestro Lajovic potvrdio da gleda na Zagreb kao na svoj drugi dom: „Uvijek sam bio između Zagreba i Ljubljane, i to su bila dva grada u kojima sam se ja osjećao doma.“

Prvi nastup maestra Lajovica u Zagrebu bilo je ravnanje diplomskim koncertom danas akademika Frane Paraća u Hrvatskom glazbenom davne 1976., a kako se prisjetio, prva suradnja sa Simfonijskim orkestrom HRT-a bio je angažman na turneji po Istočnoj Njemačkoj, nakon čega je dobio poziv i za šefa dirigenta 1979.

Dvije sezone, koliko je bio na toj poziciji, bile su ispunjene intenzivnim širenjem repertoara i u povijesnom i u suvremenom smjeru, s dosta praizvedbi i prvih izvedbi novootkrivenih djela. Upravo takav raspon pokriva i ovo izdanje – od baroka, preko bečke klasike do neoromantizma i novootkrivenih djela, u ovom slučaju slovenskih skladatelja, maestrovih sunarodnjaka.

Svoj interes za barok maestro Lajovic duguje suradnji s legendarnim Nikolausom Harnoncourtom kojemu je bio korepetitor, a suvremenu glazbu uvrštavao je na raspored zbog, kao je ustvrdio, nužnosti da se jedan radijski orkestar njome bavi kao otkrivač i promicatelj novoga.

Uros Lajović i Simfonijski orkestar HRT-a

Zahvaljujući glazbenim primjerima – ulomcima snimki s CD-a – prisjetili smo se i izvedbi solista s kojima je maestro Lajovic u to vrijeme surađivao: slovenskih trubača Stanka Arnolda i Antona Grčara u Vivaldijevu Koncertu za dvije trube, gudače i continuo u C-duru, RV 537 te sopranistice Vlatke Oršanić koja na albumu tumači ariju Konstanze Marten aller Arten iz Mozartova singspiela Otmica iz saraja.

„Prvo da se zahvalim što je maestro Lajovic baš moju snimku izabrao. Meni je uvijek bila velika čast i umjetnički izazov surađivati s njime. Uvijek je to bilo vrlo temperamentno, jako točno, uvijek u službi onoga što je napisano. Inače se poznajemo jako dugo, još iz Ljubljane budući da sam ja ljubljanski student, pa se znamo iz doba dok sam ja bila studentica, a maestro Lajovic mladi dirigent. Nekako dijelimo sličnu sudbinu u smislu nemo propheta in patria; ja sam naime bila puno poznatija u Ljubljani nego u Zagrebu i upravo zahvaljujući maestru Lajovicu sam kročila i na pozornice našega glavnog grada i tako se proširilo moje djelovanje“, prisjetila se Vlatka Oršanić koja je poslije nastanka ove snimke krenula u osvajanje njemačkih i austrijskih opernih pozornica, ostvarivši i pedagošku karijeru u Ljubljani i Zagrebu.

Maestro Lajovic je pak osim na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, velik je dio svoje pedagoške karijere proveo u Beču (gdje je i sam studirao i diplomirao kod Hansa Swarowkog, uz Ljubljanu i Salzburg) te odgojio više od 300 dirigenata, među kojima je i Kiriil Petrenko, današnji šef dirigent Berlinske filharmonije.

I danas, primjerice s Fondom Lovro i Lilly Matačić, rado surađuje kao mentor na majstorskim tečajevima za mlade dirigente, a na ovogodišnjem 8. Međunarodnom natjecanju mladih dirigenata Lovro von Matačić koje se održava od 16. do 22. rujna, je član žirija, dok Simfonijski orkestar HRT-a dodjeljuje posebnu nagradu – koncert u Majstorskom ciklusu u sezoni 2024./2025. Sve to mogli smo čuti na predstavljanju albuma čiji je drugi dio posvećen je dvama slovenskim skladateljima – Antonu Lajovicu i Janezu Krstniku Dolaru.

Uros Lajović i Simfonijski orkestar HRT-a

Anton Lajovic, stric maestra Uroša Lajovica,bio je pravnik po struci, ali i autor zanimljivog opusa oslonjenog na neoromantizam iz kojega je ovdje zastupljen Adagio za veliki orkestar. Anton Lajovic glazbeno se školovao također u Beču, a preminuo je kada je njegovu nećaku Urošu bilo 16 godina, saznali smo od maestra.

Janez Krstnik Dolar, aktivan u Beču u 17. stoljeću, autor je Bečke mise (Missa Viennensis) koju je maestro Lajovic transkribirao za potrebe izvedbe iz  1981., u kojoj je uz tadašnje članove Simfonijskog orkestra HRT-a sudjelovao i Zbor HRT-a sa čak 16 solista, od kojih je predstavljanju albuma nazočila  sopranistica Vesna Šestak koja se prisjetila „jako lijepih tadašnjih izvedbi“ te rekla kako je počašćena što je maestro Lajovic izabrao baš nju za jednu od solistica.

U realizaciji ovoga izdanja sudjelovali su još muzikologinja dr. sc. Zdenka Weber kao autorica teksta u pratećoj knjižici, producent Pero Mihojević i ton majstor Božidar Pandurić, prevoditeljica na engleski jezik Velda Babić, tim G. A. D. produkcije zaslužan za grafičko oblikovanje koje prati dosadašnji koncept edicije Šefovi dirigenti Simfonijskog orkestra HRT-a te suurednica Ana Vidić.

 

Album se može naručiti na web stranici HRT-a putem obrasca na linku ili na [email protected].

 

– Glazba  HRT-a

 

Moglo bi Vas zanimati