19
lis
2023
Izvještaj

Oscarovci i kremšnite

11. Međunarodni festival filmske glazbe i zvuka

Ovogodišnji dobitici nagrade Crystal Pine / Foto: Alen Bregeš

share

International Sound and Film Music Festival (ISFMF) zvučno je ime festivala koji spada među tri najveća i najvažnija festivala filmske glazbe na svijetu. Mjesto radnje je, međutim, nekima od uglednih sudionika do nedavno bilo sasvim nepoznato: mali, pitoreskni grad u Hrvatskoj, Samobor. Slika živopisnog gradića poznatog po kremšnitama gotovo je nespojiva s filmskim legendama i uglednicima koji su se, četiri dana tijekom listopada 2023., njime šetali i družili.

Međunarodni festival filmske glazbe i zvuka preobrazio je Samobor iz simpatičnog, pitoresknog gradića u važno europsko kulturno središte, sjecište različitih svjetskih iskustava te pogleda na filmsku glazbu i filmski zvuk

Pa ipak, to se doista dogodilo. Jer, gosti Festivala bili su, ni manje-ni više nego – Oscarovci: britanski filmski skladatelj Steven Price, irski filmski skladatelj Stephen Rennicks, britanski filmski skladatelj, aranžer i majstor snimanja Christopher Benstead te holivudski snimatelj zvuka i majstor tona Mark Ulano. Među elitnim gostima bila je i Patrushka Mierzwa, prva žena tehničarka za mikrofone (boom operator) iz Hollywooda, kao i švedski kantautor Daniel Norgren, poznat po glazbi za film The Eight Mountains.

Prisutan je bio i – sada već stalni gost festivala ISFMF– legendarni producent filmske glazbe Robert Townson. Zahvaljujući ovoj zvjezdanoj ekipi, Međunarodni festival filmske glazbe i zvuka preobrazio je Samobor iz simpatičnog, pitoresknog gradića u važno europsko kulturno središte, sjecište različitih svjetskih iskustava te pogleda na filmsku glazbu i filmski zvuk.

Gradonacelnica Samobora Petra Škrobot i skladatelj Ozren Glaser / Foto: Edin Tuzlak

Jedanaesto, ovogodišnje izdanje Međunarodnog festivala filmske glazbe i zvuka već je pompozno započelo puno ranije. Naime, 23. srpnja 2023. u Puli čuvenom je filmskom skladatelju Howardu Shoreu te snimatelju filmskog zvuka Michaelu Minkleru dodijeljena nagrada Crystal Pine za životno djelo. Samoborski dio festivala odvijao se, kao i svake godine do sada u listopadu, ove godine od dvanaestog do petnaestog listopada.

Tijekom tih nekoliko dana publika je mogla uživati u odabranim filmovima (od preko tisuću prijavljenih), čiji su sudionici, mahom iz dijela filmske ekipe zaduženog za zvuk i glazbu, bili nominirani za festivalsku nagradu Crystal Pine. U glavnom programu gledali su se filmovi Zabranjeno za pse i Talijane (No Dogs or Italians Allowed, 2022.) redatelja Alaina Ughetta za koji je glazbu skladao Nicola Piovani; Tiha djevojka (The Quiet Girl, 2022.) redatelja Colma Bairéada za koji je glazbu skladao Stephen Rennicks; Osam planina (The Eight Mountains, 2022.) redatelja Felixa Groeningena u kojem je korištena glazba Daniela Norgrena.

Prikazana su i dva starija filma: Ennio, iz 2021., film koji je redatelj Giusepepe Tornatore posvetio najvećem europskom filmskom skladatelju svih vremena, Enniu Morriconeu; film Gravitacija (Gravity) iz 2013. redatelja Alfonsa Cuaróna, za koji je glazbu skladao Oscarom i brojnim drugim nagradama ovjenčani Steven Price.

Osim filmova, publici su posebno zanimljivi bili masterclass programi i paneli, koji su predstavljali odličnu priliku da se dubinski dozna više o pojedinostima snimanja zvuka i glazbe u filmovima, da se saznaju interne zanimljivosti te poslušaju savjeti najvećih filmskih skladatelja, majstora tona i montažera zvuka na svijetu. Tako se na masterclass Marka Ulana i Patruskhe Mierzwe, para koji je surađivao s redateljima poput Jamesa Camerona, QuentinaTarantina, Martina Scorsesea, Jamesa Greya i drugih, doslovno tražilo mjesto više u malom pop up kinu na samoborskom autobusnom kolodvoru. A Mierzwa i Ulano bili su više nego voljni podijeliti s publikom tips & tricks za snimanje filmskog zvuka.

U nedjelju, 15. listopada, znatiželjnici i polaznici festivala slušali su dva jednako zanimljiva panela koji su se, ovaj put, odvijali u samoborskom kinu. Prvi panel, naslova „Kako se pripremiti za snimanje filmske glazbe?“ moderirala je mlada, ali već iskusna skladateljica filmske glazbe iz Beograda, Ana Krstajić. Njezini gosti bili su uglednici Robert Townson, Christopher Benstead, Stephen Rennicks, Daniel Norgren te umjetnički voditelj festivala, Ozren K. Glaser.

Bilo je doista zanimljivo slušati o iskustvima iz prve ruke, naročito se uživalo u onima koje je podijelio producent Townson „uvlačeći“ pritom publiku u svijet kultnih filmskih kompozitora poput Leonarda Bernsteina, Bernarda Herrmanna, Jerryja Goldsmitha, Alana Silvestrija i drugih s A liste američke filmske produkcije.

Robert Townson / Edin Tuzlak Photography

Drugi panel, naslova „Raditi s legendama: Alfonso Cuarón, Quentin Tarantino i Guy Ritchie“, bio je jednako uzbudljiv, a vodio ga je svjetski poznati novinar filmske glazbe, Gorka Oteiza. Oteiza se odmah na početku našalio da je u sastavu panelista, koji su bili Steven Price, Christopher Benstead i Mark Ulano – on jedini ne-Oscarovac pa da bi bilo dobro tu činjenicu u što skorije vrijeme ispraviti, tako da se i njemu dodijeli Oscar.

Oba panela odvijala su se jutro nakon dodjele nagrada Crystal Pine, čija je svečana ceremonija održana u subotu, 14. listopada 2023., u samoborskom kinu u Hrvatskom domu, koji je u 19:30 sati zablistao poput Graumanovog kineskog kazališta u Los Angelesu prilikom dodjele nagrada Oscar.

Žiri su činila svjetska imena filmske glazbe i zvuka: Doreen Ringer-Ross, Javier Navarrete, Matthijs Wouter Knol, Dalibor Grubačević, Randy Thom i Ozren K. Glaser. Nagrade su zajednički proglašavali i uručivali umjetnički direktor festivala Ozren K. Glaser te Mark Ulano, dobitnik Oscara za zvuk u filmu Titanic – koji je, zajedno s nezaboravnom glazbom Jamesa Hornera, tijekom ceremonije oživljen zahvaljujući izvedbi samog umjetničkog direktora te pjevačice Nine Kraljić.

Foto: Alen Bregeš

Nagradu Crystal Pine za najbolju originalnu partituru u igranom filmu tako je dobio Stephen Rennicks za glazbu u filmu The Quiet Girl; nagradu Crystal Pine za najbolju partituru u kratkom filmu dobio je Gabrijel Prusina iz Bosne i Hercegovine za film Hope; nagradu Crystal Pine za najbolju partituru u seriji dobio je Nicholas Britell, i to za glazbu u četvrtoj sezoni serije Succession; nagradu Crystal Pine za najbolju partituru u dokumentarnom filmu dobila su dva skladatelja: Denis Kozlica iz Hrvatske za glazbu u filmu Why Do I Hike 2: Hardships of a true Hike te Lorenzo Corte iz Španjolske za svoju debitantsku glazbu u filmu Zaragoza.

Nagradu Crystal Pine za najbolju originalnu pjesmu dobio je skladateljski tim iz Nizozemske: Rosanne Krijgsman, Michelle Linders i Thomas Linders za pjesmu Jazzy June.

Arut Tantasirin iz Tajlanda, dobitnik nagrade za najbolji videospot / Foto: Alen Bregeš

Nagradu Crystal Pine za najbolji glazbeni video dobila su dva skladatelja: Sanjin Stanić iz Hrvatske za spot Five Aunties te Arut Tantasirin iz Tajlanda za spot Shy. Za najbolju upotrebu glazbe u filmu, nagradu Crystal Pine dobio je Šveđanin Daniel Norgren, i to za glazbu koja je korištena u filmu The Eight Mountains.

Foto: Alen Bregeš

Kao najbolji film nagrađen je film Ennio Giuseppea Tornatorea, a za najbolji kratki film dodijeljene su dvije nagrade Crystal Pine – jedna za film Enfold Stevea Sockija, druga za film Je te ferai un film Amanija Jaafera. Za najbolju montažu zvuka nagradu Crystal Pine dobio je Wayne Pashley za film Elvis, a za najbolji miks zvuka Crystal Pine dobio je tim koji je radio na zvuku u filmu All Quiet on the Western Front, a koji su činili Viktor Prasl, Lars Ginzel i Stefan Korte.

Marijana Knezoci, izvršna producentica festivala te Ozren Glaser, umjetnički ravnatelj festivala / Edin Tuzlak Photography

Nagradu Horizon, u kojoj žiri ISFMF-a odabire filmove koji se ističu svojom tematikom, kao i povezanošću odabrane teme s glazbom, dobila je Adele Etheridge Woodson za glazbu u filmu Bird of Paradise. Specijalna nagrada Crystal Pine za originalnu partituru dodijeljena je Volkeru Bertelmannu za glazbu u filmu All Quiet on the Western Front.

 

Moglo bi Vas zanimati