08
stu
2023
Izvještaj

Praizvedba Zorana Novačića

Važan doprinos oživotvorenju Tadijanovićeve riječi

Zoran Novačić, Slavonski Brod, Tadijine jeseni, Viktor Čižić

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

share

Možda je neobično, no Vesna Parun spojila je Zorana Novačića i Slavonski Brod. Godine 2022. na koncertu Stotinu stihova, stotinu melodija – koji je bio u znaku uglazbljenih stihova Dragutina Tadijanovića i Vesne Parun – učenici Glazbene škole Slavonski Brod izveli su nekoliko popijevaka na stihove Vesne Parun odabranih iz Novačićevih ciklusa Izlazak mjeseca i Kap po kap.

Bio je to motiv da se šest mjeseci kasnije skladatelj obrati Galeriji umjetnina grada Slavonskog Broda, programskom organizatoru književne manifestacije Tadijine jeseni, s prijedlogom za izvedbu njegova najnovijeg ciklusa solo pjesama nadahnutog stihovima Dragutina Tadijanovića. Dogovorena je suradnja koja je rezultirala praizvedbom ciklusa Dječak u sjeni vrbe 3. studenoga 2023. godine u večeri otvorenja petih po redu Tadijinih jeseni.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Jurica Jurasić Kapun i Viktor Čižić

Kao interprete svojega ciklusa Zoran Novačić odabrao je dvojicu vrsnih mladih umjetnika, Juricu Jurasića Kapuna i Viktora Čižića. I među njima postoje specifične poveznice. Naime, Jurasić Kapun i Čižić zajedno su izvodili Čižićevu skladbu za glas i klavir Prizori iz prigorske svadbe. Čižić je već surađivao sa skladateljem praizvevši njegov klavirski ciklus Životinje, kao i dva ciklusa na stihove Vesne Parun, prateći sopranisticu Dariju Auguštan. Osim toga, Jurasić Kapun je, kao i spomenuta sopranistica, bio Novačićev student i već dugo vremena skladatelj je razmišljao o obećanju koje je dao mladome glazbeniku – obećanju da će za njega napisati ciklus popijevaka.

Jurica Jurasić Kapun

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Jurica Jurasić Kapun profilirao se kao vrstan operni i koncertni solist s redovitim nastupima u hrvatskim kazalištima te s najvažnijim hrvatskim orkestrima, a već je zabilježio nastupe sa Stuttgartskom filharmonijom, na opernom festivalu u Savonlinni te u bečkom Musikvereinu. Ako spomenemo da su se u njegovu repertoaru do sada našle uloge u operama Mozarta, Purcella, Zajca, Berga, Menottija, Puccinija, Masseneta, Šipuša i Linde Uran, kao i da su već „nastudirani“ Mozartov Don Giovanni, Rossinijev Figaro, Straussov Dr. Falke, Verdijev Giorgio Germont, Gotovčev Mlinar Simo, Gounodov Valentin (da izdvojimo samo neke), pred mladim je baritonom obećavajuća karijera.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Viktor Čižić aktivno nastupa kao pijanist posebno se posvećujući izvođenju suvremene glazbe i surađujući s brojnim ansamblima i umjetnicima sličnih afiniteta, a osim toga bavi se skladanjem i aranžiranjem te ga posebno zanima improvizacija u suvremenom pijanizmu. Nedavno se Čižić vratio iz Amerike gdje je 26. listopada 2023. godine održao debitantski koncert, predstavivši publici u vašingtonskom Kennedy Centru odabir djela hrvatskih skladatelja, uz Rapsodiju u plavom američke ikone Georgea Gershwina, koji je ovo djelo skladao 1924. godine.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Koncert intimističkog sadržaja

Potreban je bio podulji uvod jer otkriva mnoge niti koje su ispreplele odnose među glavnim akterima ove glazbene priče te, posredno, ukazuje na tendenciju koja se provlači Tadijinim jesenima od njihova službenog početka 2019. godine. Manifestacija ima prefiks književna, no organizatorova je težnja puno šira: kontinuirano reinterpretirati Tadijanovićevu poeziju kroz prizmu ne samo književnosti, već i drugih umjetnosti čineći je živim organizmom te, u tom kontekstu, otvarati prostor mladim umjetnicima i novim idejama.

Koncert intimističkoga sadržaja i ozračja, naslovljen Dječak u sjeni vrbe – prema ciklusu čiju se praizvedbu očekivalo – upriličen je u Velikoj dvorani Glazbene škole Slavonski Brod. Kao da su imali na umu mjesto i kontekst u koji dolaze, umjetnici su koncertni program proželi odgojno-obrazovnom komponentom. Očekivanu praizvedbu upotpunili su dvjema solističkim instrumentalnim skladbama. Poput uvoda u koncertnu večer, Viktor Čižić izveo je trostavačnu Sonatu u A-duru Luke Sorkočevića. Zapravo, reinterpretaciju Sorkočevićeve Sinfonie iz pažljivog i znalačkog redaktorskog pera Ladislava Šabana.

No izvedba je otišla još korak dalje, budući da je Čižić ponudio vlastitu reinterpretaciju Šabanove redakcije Sorkočevića, približivši je artikulacijski i stilski čembalističkom zvuku i interpretacijskim manirima kakve je sasvim opravdano tražiti u pretklasicističkom Sorkočevićevu glazbenom tkivu.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Već s prvim taktovima iduće skladbe na repertoaru bilo je jasno da se otvara specifičan zvukovni svijet temeljen na skladateljskom izričaju za kojega je moguće upotrijebiti pridjev prepoznatljiv.

Bio je to ciklus Životinje Zorana Novačića, suita od šest programnih minijatura namijenjenih učeničkom uzrastu osnov­ne i srednje glazbene škole. Nastala je 2016. go­dine, pojedine stavke svirali su učenici zagrebačke Osnovne glazbene škole Ivan Zajc, a u travnju 2022. godine integralno ju je praizveo Viktor Čižić na koncertu u zagrebačkom KNAP-u.

Svakim stavkom (Dupin, Medo pleše, Koncert žaba, Tužni pačići, Zeko: hop! i Ribice u akvariju) Novačić na sugestivan način opisuje pojedinu životinju služeći se jednostavnim, ali upečatljivim glazbenim sredstvima, asocijacijama koje će u slušatelju pobuditi prisjećanje na izvanglazbeni motiv, poput figuracija rastavljenih akorada u brzome tempu koje dočaravaju valovitost i podsjećaju na plivanje dupina, isprekidanih melodijskih fragmenata u dubokom klavirskom registru koji podsjećaju na nezgrapne i teške korake medvjeda ili molskog ozračja koje sugerira tugu.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Vjerno donijeti pjesnikovu riječ

Glazbena asocijativnost te, još preciznije, tonsko slikanje Novačiću nije strano, i on voli koristiti prednosti takvih postupaka. Njima podcrtava asocijaciju koju želi pobuditi i potencira sadržajnost koju nalazi u tekstu, stoga su njegove i instrumentalne i vokalne minijature bogate ovim postupcima. Ocrtava se to i u vokalno-instrumentalnom ciklusu koji je praizveden na koncertnoj večeri u Slavonskom Brodu.

Pri uglazbljivanju dvanaest pjesama Dragutina Tadijanovića cilj Zorana Novačića bio je što vjernije donijeti pjesnikovu riječ i sliku. Pri ovome prvom susretu s Tadijanovićem, skladatelj je odabrao pjesme koje pripadaju ranijem književnikovu opusu – od prve službe­ne pjesme Lutanje, kojom otpočinje njegov pjesnički put, do antologijske Dugo u noć, u zimsku bijelu noć koja je svoje mjesto našla u književnikovoj prvoj samostalnoj pjesničkoj zbirci Lirika objavljenoj 1931. godine. Ipak, njome ne završava Novačićev ciklus, već Dječakom u sjeni vrbe, naslovnom pjesmom koja –  i u sadržajnom i u glazbenom pogledu – donosi čitavom ciklusu najoptimističnije ozračje.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Od protagonistove samoće, čežnje i razočaranja preko buđenja tragova optimizma i osjećaja bliskosti s prirodom do nostalgije za minulim danima i prebivanja u sjećanjima, sve su to ozračja koja se smjenjuju u nizu od dvanaest pjesama (Lutanje, Sam, Čekanje u drvoredu, Nikad više, Rastanak u jesen, Rano sunce u šumi, Pjesma o dunji i ptici, Dugo u noć, u zimsku bijelu noć, Noć bez jablana, Zemlja me zove, Nebo, Dječak u sjeni vrbe). Zbog snažne pjesnikove osobne prisutnosti među stihovima, s jedne strane, te zbog potrebe za širokim spektrom glazbene izražajnosti, s druge strane, sasvim je logično bilo pjesme uobličiti „glasovima“ baritona i klavira.

Od protagonistove samoće, čežnje i razočaranja preko buđenja tragova optimizma i osjećaja bliskosti s prirodom do nostalgije za minulim danima i prebivanja u sjećanjima, sve su to ozračja koja se smjenjuju u nizu od dvanaest pjesama

Zoran Novačić svaku je od pjesama odjenuo u ruho koje svoje uporište nalazi u romantičarskom izričaju, no njegova je posebnost prozračnost strukture i glazbenog tkiva, ogoljenje do razine simboličnosti kako bi pjesnička riječ i njezino značenje došli u prvi plan. Kao što Tadijanović riječima boji misli, tako Novačić nastoji bojiti glazbom stihove, i u tu svrhu služi se glazbenim sredstvima koja ga dovode u blizinu impresionizma. A onda već u sljedećem trenutku odvlače ka blagom ekspresionizmu jer iza probuđenih slika kriju se katkada snažni emocionalni poticaji mladoga pjesnika.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

U Jurici Jurasiću Kapunu i Viktoru Čižiću skladatelj je našao izvrsne interprete koji su s pravom mjerom izražajnosti uspjeli iznijeti djelo. Ono što se u ciklusu Dječak u sjeni vrbe naoko čini jednostavnim, često zna biti interpretacijski zahtjevno. No izvedba je pokazala spremnost obojice glazbenika. Voluminoznim baritonom punim sonornosti Jurasić Kapun bojio je Novačićeve glazbene misli, ispunjavao zvukom čitavu dvoranu ili nestajao u pianu, uvijek s jednakom razinom sigurnosti i pažnjom spram glazbene cjeline.

Bez obzira na to je li riječ o dugim melodijsko-tematskim mislima ili fragmentarnim nadovezivanjima, Jurasić Kapun u svakom je trenutku plijenio pažnju izvedbenom izražajnošću i savršenim izgovorom teksta. Pijanistička uloga u tome jest uloga pratitelja, no niti u jednome trenutku nije sporno da je upravo on taj koji kreira glazbeni svijet čitave pjesme. Viktor Čižić već je dobro upoznat s Novačićevim skladateljskim svijetom i njegovim harmonijskim i ritamskim konstelacijama koje „daju dušu“ svakoj minijaturi.

To Čižiću daje slobodu interpretacijskog kretanja, a pod prstima vještoga pijanista – kakav on jest – klavirska dionica pretvara se u glavnog protagonista po pitanju stvaranja ozračja i karaktera svake popijevke. Osim kada Novačić iznenadi slušatelja, pa otpočne posljednju pjesmu veselim pjevom „dječaka“ prije negoli mu se pridruži razigrana dionica klavira.

Dječak u sjeni vrbe Zorana Novačića nosi u sebi velik potencijal za komunikaciju sa širokim spektrom publike.

Foto: Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda

Moglo bi Vas zanimati