HTTPS i Smooth u Aquariusu
Hrvatska strana priče o rumunjskom minimalu
Priku, predstavnik inovativnog elektroničkog zvuka s istoka Europe, nastupio je za vikend u Aquariusu.
Posljednjih nekoliko tjedana izgubio sam onaj osjećaj da je petak. Možda mi je vrijeme počelo prebrzo prolaziti, a vikendi već postrojeno čekaju dok se utrkujem s tjednim zadaćama. Počeo sam raditi na smanjivanju noćnih smicalica u nagradnom kraju tjedna te ih brižljivo dodjeljujem petku ili suboti. Pokušavam naći balans između događaja koje želim podržati i svojih dogovorenih gaža, no rezultat toga je obično disbalans. Ili još gore, teški FOMO (Fear Of Missing Out).
U Zagrebu je u petak Priku premijerno nastupao na HTTPS X SMOOTH programu u Aquarius klubu, a u subotu sam puštao all-nighter na klupskoj večeri koju smo počeli raditi prošli mjesec. Ovo za mene znači čisti disbalans jer papa je ipak katolik. Tješim se time što sljedećeg vikenda nemam ništa zakazano – niti gaže, niti noćne smicalice, no onaj vikend nakon imam ponovno oboje! Vikend akcija pa vikend ofenziva; jesam li zapravo našao balans?
Mala lekcija iz povijesti
Egzistencijalna pitanja ostavit ću po strani i veseliti se rumunjskom minimalu. Za one koji ne znaju, takozvani Rominimal je supkultura house i techno glazbe koja je prirodno nastala kao uslijed društvenoj, kulturološkoj i političkoj opresiji tadašnjoj komunističkoj diktaturi. Izvođači koji je grade danas su brojni zahvaljujući pionirima koji su ih dočekali raširenih ruku. Oni su Rhadoo i Ghinea (Tati): DJ i organizator, producent i artist booker, a prije svega entuzijasti i partneri. Nije im dugo trebalo da im se prispoje Raresh i Petre Inspirescu.
Mnogi mali, ali značajni događaji bili su preteča Rominimalu da stigne na svjetsku razinu, a jedan od njih bio je Tatijev prvi booking Ricarda Villalobosa u Bukureštu. Nastup koji je Raresh zagrijavao rezultirao je dugačkim b2b setom te naravno i afterom, a 48 sati poslije postao je prvi međunarodni rumunjski DJ potpisan za agenciju Cocoon. Stvara se osjećaj zajednice, u Rumunjsku dolazi hrpa glazbe, Tati započinje čuveni Sunwaves festival, a Rominimal dobiva svoj karakterističan zvuk od kojega se nitko ne može zasititi.
Pouka ove priče je da najljepše stvari nastaju kroz zajedništvo, empatiju i kolektivno bodrenje. Rumunjska elektronička glazbena scena – ali i druge koje se smatraju najjačima na svijetu – nastala je sa srcem i ljudinama poput ove grupe umjetnika. Tako i ja na u petak odlazim u Aquarius kako bih bodrio HTTPS i SMOOTH ekipu jer se kontinuirano postavljaju na zadnje noge da stvore zajednicu ljubitelja kvalitetnoga klupskog zvuka koji mnogo cijenim.
(U razgovoru s Jakšom Radićem/HTTPS i Filipom Pečencem/SMOOTH te rezidentima Igzom i Dikkom)
Zamislite da prodajete kartu prosječnom partijaneru koji ne zna ništa o Rominimalu; kako biste mu objasnili iskustvo iz vaše perspektive?
Najbolji dio cijelog iskustva s minimalom, micro houseom i cijelim tim pokretom je to što nudi unikatni zvuk, koji se ne može toliko često čuti u Zagrebu i Hrvatskoj. Mi smo se pronašli u tim lakšim notama između housea i techna. Ova vrsta glazbe popularizirala se radi pristupačnosti zvuka i koju god vrstu glazbe netko inače sluša ovdje se može pronaći: vrlo je plesno, ima dozu groovea, nije toliko brzo i svaki slušač elektronike može uživati u njoj. Sound system mora biti vrhunski zato što donosi pun spektar zvuka te ljudi najčešće ne shvaćaju ovaj pokret dok ne čuju ovu glazbu na partyju.
Kada i kako ste započeli graditi svoje event brendove HTTPS i SMOOTH?
Filip: SMOOTH je započeo na ideji bivšeg partnera i mene da odradimo event u ovom stilu i pozvali smo Marka Nastića, koji je na ljeto 2020. gostovao kod nas na privatnom događaju u Cafe de Parisu. To je bio početak svega, a ja sam se zaljubio u event management. Marka sam upoznao u Amsterdamu tijekom ADE zahvaljujući tome što me ubacio na listu za event u garaži hotela i to druženje rezultiralo je našom prvom suradnjom i buđenjem SMOOTH-a.
Jakša: HTTPS je u klubu Gallery na ljeto 2021. organizirao prvo događanje za koje smo nekoliko puta odgađali booking Emanuela Bryza radi korone. Vladimir Išek odnosno DIKKA mi je poslao nekoliko Bryzovih traka nakon čega sam krenuo s dubinskim istraživanjem tvrdog Rominimal zvuka koji on predstavlja. Javili smo mu se direktno da bismo ga željeli dovesti u Hrvatsku. Gallery nikako nije namijenjen za takvu glazbu, međutim tada je u Zagrebu to bio jedini klub koji je imao otvorenu terasu. Tada su se radi korone isključivo mogli prodavati samo stolovi, tako da je prodaja karata u vidu stolova za šest osoba bila vrlo komplicirana.
A kako ste oformili cijeli kolektiv?
Jakša: Nakon tog dnevnog partyja u klubu Gallery priča se nastavila 55 kilometara dalje, u Vrbovcu, gdje smo preselili cijeli klub organiziranim prijevozom i iznajmili VOID sound system (jedan od najboljih na tržištu). Bili smo začuđeni koliko je ljudi potegnulo van Zagreba i tu započinje kolektiv jer je uz Bryza na eventu puštao Igz, koji je tada postao rezident.
Igz: Jakša i ja smo već dugogodišnji prijatelji, kao i s Vladom, mi smo originalno dečki iz Velike Gorice i držimo jednu dugu povijest iz Gorice. Ja sam počeo puštati, a Vladimir producirati progressive i techno. Pokazao sam mu nekoliko stavki ovog žanra i mogu reći da sam utjecao na njega da krene producirati taj žanr.
Dikka: Počeo sam s technom, nisam znao što radim. Počeo sam tek raditi glazbu tako da jednostavno uđeš u Ableton i što god se desi – desilo se.
Igz: Da, a sjećam se točno kad je sve to krenulo i na Rominimalu si mi rekao „Da, to je taj zvuk koji želim raditi!“ Tko bi rekao da bi dvije godine kasnije najjača svjetska imena počela puštati tvoju mjuzu. Čovjek je izbrusio svoj zanat.
Jakša: Ja u cijeloj priči djelujem kao organizator, a Filipa sam upoznao na Bryzovu gostovanju u klubu Gallery. On je vidio kojim sam žarom to samostalno radio, vidio je viziju i pitao me želim li da napravimo seriju evenata i krenemo ozbiljno predstavljati Rominimal, minimal, house i garage house zvuk hrvatskom tržištu. Ostalo je povijest!
Recite mi o prvom zajedničkom eventu u Katranu.
Jakša: Na taj event doveli smo rumunjskog izvođača Cosmjna (čitaj: Kozmin) i Mariana Mateljana. To su bile najave za naše daljnje bookinge preko Sunrise agencije organizatora Sunwaves festivala (Tati). Imali smo dva floora, što je bio veliki izazov za naš prvi zajednički event. Firma PTI, koja sada radi sound inženjering za Butik festival, nama je slagala VOID sound system u Katranu.
Filip: To što smo napravili bilo je skroz jedinstveno: niti jedan jedini zvučnik iz kluba nije se upalio! Kompletno cijeli sistem i produkciju smo sami donijeli u prostor. Svaki zvučnik bio je savršeno namješten na oba floora, a činjenica da smo se već u tako ranoj fazi odlučili na dva floora jako je hrabra. Tada još nismo znali u što se upuštamo – petero DJ-eva letjelo je za Zagreb kako bi sudjelovali na eventu.
Vladimir, ispričaj mi zašto se zoveš Dikka?
Dikka: (pokazuje na Jakšu) Zbog ovog tu čovjeka. Zvao me Vladika dugi niz godina i na jednom partyju je vikao iz pozadine „Dika! Dika!“… i tu smo došli do mog stage imena.
View this post on Instagram
Koje ste izvođače do sada doveli i po kojem principu ste ih birali?
Filip: Priku, Arapu, Janeret, Cosmjn, Bryz, Nastić… Također smo dovodili malo manje zvučna imena, naše prijatelje iz Španjolske, koji tamo vode rockstar život minimal scene.
Jakša: Zanimljiva priča oko Španjolske: Vladimira je zamijetila ekipa Bose kolektiva iz Madrida. Vidjeli su neke njegove videe i pozvali ga na privatan event u zaključanom podrumu bez signala i bez mobitela. Tu je Dikka procvao, a Filip je nakon toga s njima odradio i drugi partnerski event u Madridu. Osjetili smo internacionalnu energiju zajedničkih kolektiva koji žive za istu stvar.
A daljnji planovi?
Filip: SMOOTH seli sa mnom iz Hrvatske i plan je organizirati event u St. Antonu u Alpama. Imam priliku dobiti super prostor na samoj stazi. Nešto se kuha i za sljedeću zimu, no o tome ćemo kada bude pravo vrijeme. HTTPS planira najveće gostovanje do sada za početak sljedeće godine, no ne želimo ništa otkrivati dok nije u potpunosti potvrđeno. Pokušat ćemo odraditi i jedan mega event u listopadu iduće godine, a sve će se saznati na vrijeme.
Razgovor s dečkima prije početka samog eventa samo je potvrdio sve što sam prije odlaska u Aquarius natipkao u uvodnom dijelu. Na trenutke sam bio u šoku koliko njihova priča ima dodirnih točaka s Rumunjskom i bilo mi je drago slušati svaki detalj njihova pripovijedanja. Kada smo završili, spustili smo se u klub i ljudi su već počeli dolaziti.
Opening set odvrtili su Muscaria i Francesu u b2b formatu. Dobili su dovoljno vremenskog prostora da zagriju publiku koja je izrazito rano stizala na party, a Dikka ih je nastavio zabavljati. Shvatio sam da će party trajati ukupno osam sati, što se čini puno, no unatoč tome moj trend brzog prolaženja vremena ovdje se nastavio pa sam Prikua u svojoj glavi čekao kratko. Kako god, nisam ni planirao ostati do kraja.
Ostao sam do kraja.
J***ga, glazba je bila previše hipnotična. Priku je bio show program. Dikka isto. Igz je svirao odličan closing set. Promjene DJ-eva bile su fluidne kao i njihovi prijelazi. Kako reći ne ovakvom eventu u krcatom klubu? Svi su bili veseli, a nitko nije bio normalan. Nisam očekivao da će se klub baš toliko napuniti, i još s toliko involviranom bagrom. Odlična je energija bila u zraku i moj mozak je odbijao držati se plana da krenem kući nedugo nakon što Igz započne. Šest ujutro kucnulo je prebrzo, a prestanak glazbe potpuno me izbacio iz hipnotizacije. Volim kada se noćne smicalice isplate i kada vikend akcije nisu bačene u vjetar. Momci, svaka vama čast.