Veliki uspjeh istaknutog hrvatskog pijanista
Lovre Marušić zablistao srebrom na Beethovenovu natjecanju u Bonnu
Hrvatski pijanist Lovre Marušić ponovno je zasjao na svjetskome pijanističkom nebu osvojivši drugu nagradu (s pripadajućom srebrnom medaljom) te posebnu nagradu Robert Schumann na jubilarnom 10. međunarodnom natjecanju Telekom Beethoven, koje se održavalo od 1. do 10. prosinca 2023. u skladateljevu rodnom Bonnu
U svijetu danas postoje dva ugledna natjecanja koja nose ime Ludwiga van Beethovena. Najprije je 1961. godine utemeljeno natjecanje u Beču, a 2005. ovo u Bonnu. Bečko se održava svake četiri, a bonsko svake dvije godine. Bonsko natjecanje se zahtjevnošću repertoara i fondom nagrada te prilikama koje pruža pobjednicima uvrstilo među prestižnija svjetska pijanistička natjecanja.
Ove se godine za sudjelovanje prijavilo gotovo tri stotine kandidata iz cijelog svijeta. Na temelju poslanih video snimaka pravo da dođu u Bonn pripalo je dvadeset i osmero, a među njima bilo je i dvoje Hrvata – Lovre Marušić i Mia Pečnik, koja se lijepo predstavila u prvoj etapi. Ocjenjivačkim sudom predsjedao je Pavel Giljilov, znameniti pijanist i pedagog, kojega se zagrebačka publika sjeća sa sjajnog koncerta s violinistom Nikolajem Znaiderom održanog u dvorani Lisinski prije mnogo godina.
Velika konkurencija, ali i repertoar
Repertoar koji svi pijanisti moraju savladati i predstaviti ogroman je i prilično zahtjevan te uključuje oko četiri i pol sata glazbe!
Prve tri etape čine solistički recitali u kojima se mora izvesti po jedna Beethovenova sonata sa zadanog popisa, uz druga djela različitih stilskih razdoblja. Marušićev odabir bile su sljedeće Beethovenove sonate: 31. u As-duru, op 110; 14. u cis-molu, op. 27 br. 2, tzv. Mjesečeva; 1. u f-molu op. 2 br. 1, koja je ujedno i prvo Beethovenovo djelo koje je Marušić u životu svirao. Ostale skladbe u prvoj etapi bile su Preludij i fuga u f-molu, BWV 881 iz druge zbirke Bachova Dobro ugođenog klavira te Beethovenovih 7 Bagatela, op. 33.
U drugu etapu plasiralo se dvanaestero pijanista, a Marušić ju je otvorio Haydnovom 47. sonatom u h-molu, Hob. XVI/32, a zatvorio Schumannovim ciklusom od osam fantazija Kreisleriana, op. 16 te upravo za tu izvedbu primio posebnu nagradu Robert Schumann.
Šestero pijanista izborilo je nastup u treću etapu, u kojoj Marušić je izveo i Šostakovičevu Preludij i fugu u D-duru, op. 87 br. 5 te Prokofjevljevu 4. sonatu u c-molu, op. 29.
Finale i Marušićev zanimljiv odabir
Lovre Marušić, Caleb Borik i Zhouhui Shen ušli su u finale koje se sastojalo od dvije podetape: komornog finala i finala s orkestrom. U komornom finalu nastupili su uz uistinu sjajne članove klavirskog trija Beethoven Trio Bonn – violinista Mihaila Ovrutskog i violončelista Grigorija Alumjana. Mogli su izabrati jedan od šest ponuđenih Beethovenovih klavirskih trija, a Marušićev odabir bio je 1. klavirski trio u Es-duru, op. 1 br. 1. No prije izvedbe trija natjecatelji su morali izvesti jedno djelo skladano u 21. stoljeću, pa je tako Marušić ponudio izbor iz 11 humoreski njemačkog skladatelja, dirigenta i klarinetista Jörga Widmanna.
Dan kasnije uslijedila je završna etapa u dvorani Deutsche Telekom, uz Beethoven Orchester Bonn i maestra Dirka Kaftana. Svaki kandidat morao je imati spremna dva Beethovenova klavirska koncerta, a ocjenjivački je sud odabrao onaj koji će izvesti uz orkestar. Maestralnom izvedbom Beethovenova 4. klavirskog koncerta u G-duru, op. 58, Lovre Marušić je tako završio svoju odiseju. Prva nagrada otišla je u ruke Caleba Borika, a treća Zhouhui Shen.
Studiozno pripremljen osobni pečat Beethovenovoj glazbi
A sada malo o samim izvedbama Lovre Marušića. Nakon što sam putem video streaminga pogledao i doživio njegove nastupe kroz sve etape natjecanja, mogu samo reći da sam istinski uživao kroz proteklih desetak dana prateći tog ozbiljnog, zrelog, iskrenog i veoma osjećajnog umjetnika.
Njegovo sviranje bilo je zadivljujuće i jednostavno prekrasno. Izrazito dobro i studiozno pripremljen, u Beethovenovim je partiturama spojio ono što mislim da je najteže kod bonskog majstora – klasičnu tradiciju i stil s pogledom i daškom romantizma. Zaista mu je uspjelo na primjeren način dati vlastiti pečat, a poštujući Beethovenov majstorski rukopis.
Općenito je klavir kod njega zvučao i pjevao, svirka je bila briljantna i jasna, ton je bio zaokružen bojama proizašlim iz njegove bujne imaginacije, karakteri su bili pogođeni, koncepcije jasne, odabrani programi dobro osmišljeni. Posebno mu čestitam na tome kako se lavovski nosio s ponekim sitnim memorijskim nespretnostima. Nitko nije savršen, ne treba ni biti i više sam nego sretan što žiri na ovakvom natjecanju to razumije.
Korijeni, utjecaji i potpora
Kako je sâm spomenuo u razgovoru uoči finala natjecanja, ovaj 31-godišnji pijanist svoj uspjeh duguje svojim nastavnicima, koje ćemo ovdje i spomenuti: prvoj profesorici klavira Rozariji Samodol iz njegova rodnog Omiša; Nataliji Trul kod koje je kao tinejdžer otišao 2006. na Centralnu muzičku školu pri Državnom konzervatoriju P. I. Čajkovski, a koja mu je ostala, možemo reći, cjeloživotnom mentoricom; Rubenu Dalibaltayanu kod kojeg je započeo studij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu te posebno Ljubomiru Gašparoviću kod kojeg je nastavio i naposljetku diplomirao; zatim Grigoriju Gruzmanu kod kojeg je upisao poslijediplomski studij na Visokoj školi za glazbu Franz Liszt u Weimaru.
Ipak, na poseban način jedna mu je osoba dragocjena potpora i motivacija, a to je njegova supruga Viktorija Baskakova, i sama izvanredna pijanistica (polufinalistica natjecanja Franz Liszt u Weimaru te recentna dobitnica treće nagrade na Međunarodnome pijanističkom natjecanju Sanremo).
Podsjetimo ovom prilikom i na druge Marušićeve uspjehe, od kojih se ističu srebrna medalja na Međunarodnome pijanističkom natjecanju Cleveland u SAD-u (2021.), prva nagrada na natjecanju Santa Cecilia u Portu (2018.), prva nagrada na natjecanju IMF u Parizu (2018.) kao i prva nagrada te dvije posebne nagrade na natjecanju Isidor Bajić u Novom Sadu (2016.).
Uz brojne nastupe s uglednim orkestrima i komornim suradnicima u domovini i diljem svijeta, Marušić je, uz violončelisticu Laticu Anić, utemeljitelj i umjetnički voditelj Međunarodnog festivala komorne glazbe Ostinato u Omišu te asistent na Klavirskom odjelu Muzičke akademije u Zagrebu.
Kako ekskluzivno doznajemo od njegova menadžera Danijela Gašparovića iz tvrtke CristoforiumArt, Marušića dogodine očekuju već dogovoreni recitali u eminentnim dvoranama u Austriji, Njemačkoj, Italiji, Španjolskoj i Portugalu, dvije turneje po Kini, a posebno je značajna turneja sa Slovačkom filharmonijom i maestrom Danielom Raiskinom. Ona uključuje dva koncerta u Slovačkoj te nastupe u Mariboru i Zagrebu (10. veljače 2024. u ciklusu Lisinski subotom). Na programu je upravo već spomenuti Beethovenov 4. klavirski koncert. Gašparović napominje kako će biti tu još i čitav niz nastupa u Hrvatskoj.
Druga nagrada na Beethovenovu natjecanju u Bonnu Lovri Marušiću će donijeti novčani iznos od 25 tisuća eura, dok posebna nagrada Robert Schumann iznosi tisuću eura. Uz to, debitirat će na Beethovenfestu u Bonnu 2025. te održati koncerte u Njemačkoj i Italiji.
Dvoje “jedinih”
Završetak natjecanja poklopio se s danom kada je preminula velika dama hrvatskog pijanizma i kulture, Pavica Gvozdić. Među njezinim velikim postignućima jest i osvojena druga nagrada 1961. godine na još jednome prestižnom pijanističkom natjecanju koje se i dalje održava u Njemačkoj – natjecanju ARD u Münchenu. Sve do danas ona je jedini hrvatski pijanist nagrađen na tom natjecanju.
Osvojenom drugom nagradom na 10. međunarodnom Telekom Beethoven natjecanju u Bonnu Lovre Marušić je za sada jedini hrvatski pijanist nagrađen na tom natjecanju. Ovim značajnim uspjehom on je zaključio svoju natjecateljsku karijeru (kao što je sâm izjavio u jednom razgovoru) i potvrdio svoj status jednog od najuspješnijih i najboljih hrvatskih pijanista.