Saša Lozar: "365 je evergreen"
Saša Lozar. Ime za koje bespogovorno možemo reći kako je riječ o talentu, na pragu 20. obljetnice karijere objavio je treći studijski album pod nazivom San. Feel good izdanje u vremenima koja to nimalo nisu, radiofonično je osvježenje zbog kojeg smo ga pozvali na razgovor. Zapravo, bilo je to dopisivanje, da ne izazivamo vraga bliskim susretima. Njegovo treće glazbeno dijete odlučio sam posve pozorno poslušati na autoputu Zagreb-Rijeka i zavrtjeti ga nekoliko puta prije našeg razgovora kojeg sam mu poslao e-mailom, na čija je pitanja odgovorio između zbijenih dnevnih obveza.
Saša piše kako je pitanja vidio nakon treninga, pa kad sam ga pitao što radi u danom trenutku, kroz virtualni smijeh odgovara: „Evo, spremam se na tuširanje nakon treninga. Kod mene je dan potpuno drugačije posložen. Kreće od ranih četiri ujutro u smjeru Antene Zagreb, pa redom…“
Ranoranilac Lozar poznat je po svojoj angažiranosti, kako i podsjeća, na zagrebačkom radiju gdje ga slušamo kao radijskog DJ-ja, ali na različitim postajama i medijskim kanalima ga znamo kao slavuja iz Laduča, još od davne 2003. godine. Kada Sašu pitate kako prevaguje po pitanju samodefinicije, voditelj ili pjevač, reći će kako mu „zadnjih par godina singlovi dominiraju u radijskom eteru. To je jako važno spomenuti. Imam svoju publiku i slušatelje. Opisao bih se kao netko tko doista radi ono što voli i u čemu uživa do kraja. Glazba je u mojoj obitelji od posebnog značaja. Oduvijek sam znao da je to moj prvi izbor.“
Dalje ističe kako su „projekti na kojima sam sudjelovao tijekom karijere su vrlo ambiciozni, zahtjevni, često jedva izdrživi, vezani uz glazbu i preko njih sam širio svoje djelovanje, testirao granice, brusio talente i mogućnosti. Iskoristio sam najbolje od svega.“
Krajem je 2021. godine objavio treći studijski album San u izdanju Agapamusic nakon četrnaest godina od prethodnika, što me iznenadilo s obzirom na njegovu stalnu vidljivost i čujnost u eteru, pa kaže: „sretan sam da sam to zaokružio kao jednu smislenu cjelinu. Moj novi singl ‘Daleko od raja’ je u kratkom vremenu došao na top poziciju. Čujem da je već medu prvih pet. Spremam se za nove pobjede i velike koncerte.“
Na pitanje zašto je između dva album čak četrnaest godina razlike unatoč glazbenoj aktivnosti, što potvrđuju singlovi koji su se naposljetku našli na albumu, sugovornik mi uvjereno govori kako je „itekako bio glazbeno aktivan, ali smo odlučili izdavati singl po singl. Snimiti album nije lako. Puno je to faktora koje treba zadovoljiti, od izbora pjesama do financijske konstrukcije i samog plasiranja. Album San je došao u pravo vrijeme. Kada se vratim unazad, vidim da sve ovo ima smisla i da sam to ja.“
Kao i u trenutku našega zimskog razgovora, razdoblje fokusiranog rada na albumu obilježeno je društvenim zatvaranjem i odgodom nastupa za neka zdravija vremena pa nastavlja „Prisilnu pauzu od koncerata iskoristili smo za snimanje u studiju i tako zadržali glazbu u životima i u radijskom eteru. Pandemija je sve produžila i zakomplicirala. Meni je donijela i neke dobre stvari. Proširio sam vidike u svakom smislu.“
San sam preslušavao vozeći se između Gorskog kotara i Kvarnera na zimskom odmoru tijekom odlaska u Istru kada sam prepoznao neke ranije stihove i produkciju, što me pomalo iznenadilo s obzirom da se radi o pjesmama objavljivanima tijekom proteklih osam godina.
Možemo diskutirati je li riječ o pragmatičnosti zbog prepoznatljivosti materijala ili, pomalo, lijenosti, no pjevač govori kako su „od starijih singlova na albumu su samo ‘Tajno’, ‘Da’, ‘Vrijeme’ i ‘Budi’. Ostalo su sve nove pjesme koje su nastale dobar dio unatrag dvije godine (‘Vrati se’, ‘San’, ‘Daleko od raja’, ‘Dopusti’, ‘Fantastično’ i remix ‘Da’) tako da je statistika itekako u korist novog materijala. Veći dio materijala je snimljen upravo za vrijeme pandemije. Mogli smo se odlučiti za EP i za šest pjesama, ali odluka je pala da sve to spojimo u jednu cjelinu.“
Primijetio sam upotrebu množine kada Lozar govori o albumu i studijskom radu, što upućuje na kreativni proces stvaranja albuma u glazbenom kolektivu, odnosno bendu. Pri stvaranju jednog glazbenog projekta govori kako „sve počinje sa preslušavanjem materijala i selekcijom pjesama; radimo timski. Nakon toga ulazim u studio i radimo vokalne aranžmane. Najčešće sam snimam pozadinske vokale. S obzirom da u početnoj fazi nema tekstova onda mrmljam gluposti na engleskom pa se tako na primjer ‘Tajno’ zvala ‘I know’.”
Nakon producentova poliranja od strane producenta, dolazimo do prve demo snimke koja se onda još puuuuuuno puta presluša i korigira, što ponekad traje tjednima. Kad se pjesma završi, kreće njen put do publike i promocija. Marketing, PR, organizacija, strategija… Puno posla – od samoga početka, pa do plasiranja. Sve to hendla moja producentica i dugogodišnja suradnica Gordana Bosak. Sve je to u funkciji prilike kako bih sa svojim bendom stao pred publiku i prezentirao. To je taj drive koji me najviše tjera naprijed.“
Pripremao sam se za razgovor najviše na autoputu na kojem mi je kulisa nekoliko puta bila njegov San oblikovan konturama popa, soula i rnb-a što odjekuje zvukom kasnih devedesetih – generacijom glazbe uz koju sam i sâm imao svoje početke. Uvjerljivo zavodljiv, prozračan i plesan, San je prizvao Georgea Michaela, Justina Timberlakea, pa čak i disco pop u maniri Daft Punka.
Lozar odmah ističe kako je njegovo odrastanje utjecalo na ovakav zvuk i zato kaže da je „autentičan u svojoj interpretaciji i ne talasam puno. To je glazba na kojoj sam odrastao, koja me oblikovala kao glazbenika. Početkom 90-ih bih iskoristio svaku priliku – kad bi netko od poznanika putovao u inozemstvo – da naručim CD nekog od meni omiljenih glazbenika. Tako je bilo i s kazetama kad sam bio klinac, a svoj stari kazetofon imam još i dan danas.“
I kada je riječ o devedesetima, na albumu mu se našla jedna od posebnih suradnji – kralja hrvatskog disca Dine Dvornika čiju je pjesmu ‘Fantastično’ otpjevao. Ali posebno je sentimentalno i divno bilo čuti kako je na njoj iskorištena snimka upravo Dininih klavijatura, zbog čega kaže da je pristupiti pjesmi bila „velika odgovornost, ali i užitak, na neki način. Producent Skansi je dugo surađivao s Dinom. Znao je što radi. Dino kod mene zauzima posebno mjesto, a u pjesmi ‘Fantastično’ itekako se osjeća njegova vibra.“
Pored posthumne suradnje s Dinom, na albumu je okupio poznata glazbena imena koja su „uspješno pretočili moj glazbeni ukus u pjesme. Predrag Martinjak Peggy, autor većine pjesama, Srđan Sekulović Skansi, Dino Šaran, Đani Pervan, Ines Prajo, Bojan Šalamon Shalla. Željko Banić Bane i Dino Dvornik su, uz Skansija, autori pjesme ‘Fantastično’.
San komplementira personu Saše Lozara kakvog poznajemo iz radijskog etera, kao i s radiovalova već gotovo dvadeset godina, no još je uvijek u ulozi izvođača tuđih autorskih pjesama. Međutim, na ovaj komentar simpatični mi sugovornik obećaje kako je „autorstvo nešto što od mene možete očekivati. Mog je autorskog rada bilo na pjesmama na albumu 1 dan, ali i na pjesmama koje sam snimio u zadnje vrijeme.
“Hej, Badnjak je” (glazba), “Lady” (tekst). Mislim da glazbenici koji su otpjevali pjesme drugih autora nisu samo pjesmi “posudili glas”. Dali su joj dimenziju, emociju, ispričali su ju tako da ju netko čuje. Veza između autora i interpretatora je posebna, i kad se to potrefi, onda je to to.“
Pored pjevanja, Saša Lozar je, naveo sam i na samom početku našeg razgovora, osoba koja je apsolutno uronjena u glazbu. Kada ne radi na njoj, onda istu posreduje publici kao radijski DJ. Stoga ima drukčiji pogled na industriju i scenu negoli ostali kolege s pozornice, pa sam ga morao pitati koga na domaćoj sceni primjećuje kao svježe i relevantne mlade glazbenike, odnosno tko su mu go-to doajeni i klasici.
Odgovara kako se „u zadnjih nekoliko godina pojavilo puno mladih izvođača koji razmišljaju i zvuče drugačije. Volim senzibilitet koji ima Zsa Zsa. A klasici koji kod mene uvijek pale su Dino Dvornik, Ilan Kabiljo, Oliver Mandić u zadnje vrijeme, Pipsi, Bare… Divasice me uvijek vrate u mladost.“
Naposljetku, nezamislivo mi je ne osvrnuti se na legendarni boy bend Saša Tin Kedžo – trojac koji si je nakon talent showa Story Supernova osigurao dugotrajnu popularnost kod jedne cijele generacije. Naravno, milenijalske. Dok su Lozar i Kedžo izgradili uspješne glazbene karijere, Tin nam je nestao nam je s vidika.
Na pitanje zna li što se s njim dogodilo i čuju li se, Lozar pozitivno odgovara kako je „Tin uspješan i ostvaren čovjek na nekom drugom području. Živi i radi u New Yorku i čujemo se kad god imamo priliku. Ovog ljeta sam proveo par dana s njim i kao da je vrijeme stalo. Volim to prijateljstvo koje imam s Tinom i Kedžom. Ne viđamo se puno, ali kad se vidimo, sve savršeno funkcionira.“
A kako nam prilazi 20. godišnjica showa StorySupernova koji je u glazbene sfere pored njega i Kedže lansirao i Natali Dizdar – troje mladih glazbenika koji su izdržali test vremena – u duhu prethodnog pitanja, naš sam ugodan razgovor završio idejom o okupljanju trojca. Prošlo je puno 365 dana, pa pjevač zaključuje „Ah, ne znam…. To me puno ljudi pitalo. Tko zna… ‘365’ je evergreen. Himna svakog dobrog provoda. Dovoljno je da i ovako ostane.“