07
velj
2024
Izvještaj

Pobjednici u kategoriji "prorok u vlastitome selu"

Splitski uspjeh dua Tudor-Režić

Tudor Režić

Foto: Maja Prgomet/Hrvatski dom Split

share

Splitski krug poseban je ciklus koncerata unutar ciklusa klasične glazbe pod nazivom 1.618. Nije tu riječ o nekom lokalpatriotizmu, već o potrebi da se splitskoj publici ukaže na sve ono dobro što ima. A duo Tudor-Režić je možda i najbolje što ima

Foto: Maja Prgomet/Hrvatski dom Split

Suradnja gitarista Mislava Režića te saksofonista i skladatelja Gordana Tudora jedinstvena je pojava, a osim matičnih instrumenata, saksofona i klasične gitare, u radu koriste električnu gitara te elektronika. Iako surađuju tek nepune dvije godine, iza njih je već turneja po Americi te nastupi po Europi. Nakon što su u rujnu 2022. godine u Splitu nastupili na zatvaranju MAG festivala, došlo je vrijeme i za novi nastup u Koncertnoj dvorani Ive Tijardovića.

Šušur i gužva pri ulasku u dvoranu nisu baš toliko čest prizor kada su u pitanju koncerti klasične glazbe u Hrvatskom domu. Ipak, ove je večeri s razlogom uzbuđenje vladalo već pri ulasku u dvoranu. Navikli smo na izvrsnost brojnih splitskih glazbenika i vrlo ih rado dočekujemo u Hrvatskom domu. Često je riječ o glazbenicima koji djeluju drugdje pa u plodovima njihove izvrsnosti možemo uživati samo katkad. S ovim je duom priča potpuno drukčija. Obojica djeluju prvenstveno u rodnom gradu te iz dana u dan izgrađuju domaću scenu svojim doprinosima.

Gordan Tudor izvanredni je profesor na splitskoj Umjetničkoj akademiji te je aktivan kao solist, skladatelj i komorni glazbenik. Njegova međunarodna klasa saksofona pravi je inkubator izvrsnih glazbenika i općenito glazbenih ideja koje dosežu i šire od krugova akademije. Mislav Režić, osim što vodi uspješnu međunarodnu karijeru kao solist, član komornih sastava i predavač, umjetnički je voditelj festivala Glazbene večeri kod sv. Jeronima u obližnjim Kaštelima. Festival je to koji iz godine u godinu raste u izvrsnosti, a s poprilično ograničenim sredstvima uspijeva dovesti bolja glazbena imena i od onih na čuvenom Splitskom ljetu.

Foto: Maja Prgomet/Hrvatski dom Split

Njihovi talenti stoga nisu samo u izvrsnom sviranju, koje je, usput rečeno, bilo zaista sjajno: balans među instrumentima, gospodarenje bojama, promišljene agogike, smireno i uživljeno muziciranje, smisao za detalje… Prava vrijednost dua i njegova djelovanja leži u kreativnosti koja se pretače u pristup odabiru programa te u pojedinačnom i zajedničkom položaju ovih vrhunskih glazbenika na glazbenoj sceni, koji je zaslužan za stvaranje novog programa. Utoliko je posebno zanimljivo bilo slušati njihove nagovore između sviranja, koja su nalikovala svojevrsnom putopisu koncertnog programa koji su izvodili.

Promjena koja se dogodila od njihovog prošlog koncerta u Splitu, od kojeg nije prošlo ni godinu i pol dana, jest priljev novih skladbi koje su uglavnom napisali njihovi poznanici skladatelji. Otvorenost novim skladbama na njihov je repertoar donijela skladbu Chant et Danse mladog skladatelja Šimuna Čarlija Botice koji predstavlja osobnu impresiju sprovoda koji se održavaju u Dalmatinskoj zagori. Sopran saksofon bio je zadužen za dočaravanje naricanja, a gitara za ambijent.

Foto: Maja Prgomet/Hrvatski dom Split

Skladateljica Sanda Majurec za duo je pisala po njihovoj narudžbi i to za električnu gitaru i sopran-saksofon, a koji su se u skladbi (koju su ranije praizveli u Parizu) Les ombres longues bojama pratili poput sjena. Partituru skladbe 41 kanontema Dubravka Detonija Gordan Tudor pronašao je u svom poštanskom sandučiću. Ističe kako je to povlastica prijateljevanja sa skladateljem. Način izvođenja minijaturnih tema sugestivnih oznaka prepušten je samim izvođačima. I broj izvođača te odabir glazbala je slobodan pa je tako gotovo sigurno da će ova skladba na repertoarima uvijek zazvučati novo.

Duo Tudor-Režić u Splitu

Foto: Maja Prgomet/Hrvatski dom Split

Glazbenik kuće, kako je duhovito Mislav Režić prozvao svog kolegu Gordana Tudora, u ovom se duu pokazao i kao skladatelj. Praizvedba njegove skladbe King City, California na koncertu je bila popraćena prepričavanjem okolnosti u kojima je nastala ideja za skladbu. Večer je u tom trenutku zbilja dobila putopisne konture jer smo saznali ponešto o doživljajima s američke turneje ovoga dua koji je postao baza za skladanje. Skladba skladana u tzv. avantopop formi u kojoj se izmjenjuju elektronika, gitara i sopran-saksofon, natjerala je publiku da se osjeća počašćenom što je na neki način uvučena u intimnu priču izvrsnog dua.

Na programu se osim hrvatskih skladatelja našao i Stephen Goss, Maurice Ravel, nizozemski skladatelj Chiel Meijering te popularni Brian Eno. Zanimljiv repertoar, intimna glazbena priča u kojoj se publika osjećala kao doma i zbilja izvrsni interpreti čine ovaj koncert iznimnim, no najbolji su dio ipak nove skladbe ostavljene u trajno nasljeđe budućim naraštajima.

Foto: Maja Prgomet/Hrvatski dom Split

 

_______

Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Moglo bi Vas zanimati