25
ožu
2024
Čitaj

PRESLUŠALI SMO PRVI (A I RAZGOVARALI)

Jonathan - Everyone Else Is Ok

Jonathan

Jonathan objavljuje album koji je sazrijevao pet godina / Foto: Filip Kovačević

share

Nakon izdavanja dvostrukog albuma To Love/To Hold 2018. godine, Jonathan najavljuje svoj studijski povratak albumom Everyone Else is Ok, potvrđujući sirovu, garažnu energiju kao okosnicu svoje glazbene misije. Album smo preslušali prije svih i razgovarali s energičnim Riječanima

Jonathan

Everyone Else Is Ok, novi album riječkog Jonathana potvrđuje da je taj bend sinonim za autentičnu energiju. Riječka super rock atrakcija novi studijski album predstavit će na velikim koncertnim nastupima 19. i 26. travnja u Zagrebu i Rijeci, nakon čega slijedi klasična promocija na festivalima te solo koncertima koji će biti tek upisani u svježi itinerar benda.

„Svašta se događalo posljednjih nekoliko godina, bio je to jako intenzivan period, a negdje krajem 2019. nakon turneje Amerikom i balkanskim dijelom Europe, nekako smo se umorili i odlučili napraviti pauzu od mjesec dana nakon čega je došla i korona“, istaknuo je Zoran Badurina.

Godine 2012. i 2013. Jonathan je zakotrljao neprestani kotač, koji je naposljetku, uz ostale životne okolnosti, doveo do potrebe za prilagođavanjem tempa i postavljanjem novog glazbenog ritma. Nekoliko godina stvaranja i kontinuiranog razvoja glazbenih ideja iskristalizirale su Everyone Else Is Ok u svojoj konačnoj formi. Dovoljno govori i činjenica da je jedan od najavnih singlova, “Falling“, izašao početkom 2021. godine.

„Godine su bile dosta kaotične, tako da je i sam koncept dosta kaotičan, ali obično uvijek kada radimo album sve to bude nekako raspršeno, svaka pjesma na svoju stranu. Kako se album bliži kraju, to se sve stopi u jednu priču. Naslov Everyone Else Is Ok u biti sumira pjesme na albumu tekstualno, i po feelingu“, objasnio je Badurina.

JonathanZoran Badurina / Foto: Filip Kovačević

Na svojevrstan način, Everyone Else Is Ok opisuje period stvaranja od pet godina, koji je u svojstveno jonathanovskom stilu nesklon poistovjećivanju s nekakvim konceptima, već je prožet lirikom koja odiše iskrenom životnošću i svega što to nosi preko ironije i boli, praćenim potpuno emocionalno i energijski ogoljenim pristupom glazbi.

Kreativni je to proces za koji bi se moglo reći da je u jednu ruku i retrogradan, a možda, bez velikih teoretiziranja, samo ispravan, jer kako ističu iz benda, tek na kraju album otkriva svoju iskrenu emocionalnu motivaciju.

Ravno iz garaže u svijet – tako bi se nekako mogao sumirati senzibilitet Jonathana, koji je praktički preko noći postao hrvatskom alternativnom indie senzacijom, koja se dalje prelila izvan granica matične scene. Naravno, fokalna točka u tom kontekstu bila je “Maggie“ s debitantskog EP-a Bliss koja je 2013. izazvala veliki interes.

 „Nama je subjektivno bila eksplozija, ne samo eksplozija u javnosti, nego dogodilo se ludilo, puno toga smo pričali, sve se samo prelilo van. Vjerojatno jer smo bili mlađi i energičniji, ali mislim da je stvarno to bilo drugo vrijeme, dok su gitare i indie još bili živi“, prisjetio se Badurina.

„Tako to ide s bendovima, ovo je bio taj jedan singl koji je bio ledolomac, gdje se dogodilo to, a mi smo sa live nastupom samo opravdali svoj prvi singl i krenuli dalje. Ne znam koliko godina zaredom smo dobili i Rock&Off nagradu za najbolji live bend. Ljudi nas tako doživljavaju, kao super dobar live bend“, dodao je Darko Petković Rade.

Jonathan

Darko Petković Rade i Zoran Badurina u razgovoru s našom novinarkom / Foto: Filip Kovačević

Nakon što su u 2015. privukli pažnju EP–em Getting closer is keeping us apart privukavši brojne nagrade, ali i pažnju indie giganata Editors (za koje su čak nekoliko puta otvarali koncert) Jonathan je izborio svoja pojavljivanja na nekim eminentnim europskim festivalima, koja su utrla put famoznoj američkoj turneji 2019. godine.

Za dobar dio organizacije toga velikog „projekta“ zaslužna je suradnja s ekipom iz LAA, iako prvi input došao je ravno iz – Amerike.

„Taj jedan tip iz Wisconsina se zaljubio u Jonathan, on je bio dosta uporan i sredio nam je prvi koncert u Wisconsinu, da dođemo svirati u neki pub. Lucija iz Punčki jedno vrijeme je radila u LAA, i ona je bila ful nabrijana na tu priču, prijavila nas je na South by Southwest i njujorški The New Colossus“, prisjetio se Rade.

Nakon što se kotač zakotrljao, prilike su počele dolaziti sasvim spontano. Tijekom putovanja po Americi, svirali su svugdje, od sasvim slučajnih i neplaniranih koncerata na koje su se odazvali, poput onih u skate parku u Greenvilleu, North Carolini, pa sve do pravih, većih koncerata.

Bila je nevjerojatna ondašnja reakcija američke publike na Jonathan, koja ih je na svojevrstan način prihvatila s jednakim entuzijazmom kao i neki vlastiti bend, tako da nije izostajalo niti sugestija za ostanak u Americi.

Bio je to dosta izazovan period za balansiranje privatnih i poslovnih dužnosti, a kao što se prisjećaju iz benda, posljednji dan boravka u Americi dobili su ponudu za napraviti intervju za Billboard magazin, zbog čega su morali i odgoditi svoj povratak u Hrvatsku.

Jonathan

Jonathan nakon dobro obavljenoga studijskog posla / Foto: Filip Kovačević

„Bilo je tu avantura raznih, preko svakakvih veza smo došli, ali što je najbolje mi smo samo gurali našu energiju i ljudi iz svijeta su nam se javljali. Puno smo sijali, kako Mario iz LAA kaže, ako pucaš tri tisuće trica, masu će ih ući. Ako sijaš tri, onda nijedna“, zaključio je Rade.

Cijelo to upoznavanje svijeta industrije rezultiralo je shvaćanjem da je, naprosto, najbolje ustvari samo raditi tu glazbu, jer taj svijet nije tolika idila. Jonathan je, kako ističu, nastao u ono kakvim ga poznajemo danas spontano, motiviran općenitim zasićenjem dotadašnjim glazbenim suradnjama. Na jedan način, krug se prirodno zatvorio, a glazbeni put benda pokazao je da se ujedno i zaokružila simbolika imena Jonathan.

„To je isto nastalo spontano, prije više od deset godina. Dogodio se nekakav humor među nama, stalno smo umirali od smijeha, zezali se, kako prijatelji inače rade, i u biti kroz to smijanje dogodio se taj izmišljeni lik Jonathan. Priča ustvari dolazi iz jedne smiješne, blesave interne priče iz mog života, kada se moja mama zabunila pred mojim frendom i umjesto ‘gdje je Zoran’ rekla ‘gdje je Jonathan’“, prisjetio se Badurina.

„I onda smo počeli smišljati imena za bend, s novim albumom sve se kristaliziralo i počeli su nas ljudi pitati tko je taj Jonathan, a nama je to bio taj lik kojemu smo se smijali, koji je imao dobru energiju, i ta spika se počela samo otvarati u svijet. Ful je interna priča, ali na nju se sve zalijepilo nekako, a kada to osjetiš u životu onda znaš da si na pravom putu“, dodao je Rade.

Upravo činjenica slobodnog organičkog razvoja, bez ikakve potrebe za žanrovskim strukturiranjima, podloga je na kojoj se razvijaju kreativne ideje Jonathana. Jonathan je jouissance.

I stoga je i Everything Else is Ok koji je sazrijevao dobrih pet godina, ako ne i malo više, dobio svoj zasluženi epilog kao potencijalno kreativno najzanimljiviji album Jonathana. U svakom slučaju, sjajan comeback dostojan reaktualizacije Jonathana na mapi hrvatske, i regionalne glazbe.

Jonathan

Isprobavanje novih pjesama za koncerte u Zagrebu i Rijeci / Foto: Filip Kovačević

Skoro šest godina studijske pauze Jonathanu je dopustilo akumulaciju fantastičnih materijala koji su rezultirali petim (ili četvrtim ako To Love/To Hold brojimo kao jedan dvostruki album) studijskim albumom Everyone Else is Ok. Bendovi s riječke fronte ove godine udaraju jako, tako da nije naodmet ponoviti da možda imamo još jednog kandidata za album godine, a tek smo u njezinom prvom kvartalu.

Brojeći jedanaest skladbi, od kojih  većina traje pet do šest minuta „povratnički“ album predstavlja prvenstveno odvažan potez, ali i smislen jer niti jednu od ovih pjesama ne možemo nazvati fillerom. Možda si Jonathan jesu svjesno oduzeli „radijsku prednost“, ali svakako je vrijedilo jer novi album donosi novo staro izdanje benda, s izvrsnim glazbenim rješenjima koji su drugačiji od svega onoga što smo mislili da Jonathan jest.

Za uvertiru u album upravo je izabrana jednominutna minijatura intimnog karaktera “We Don’t Need“. Gotovo i ambijentalan izbor koji čini minimalizam vokala, gitarističke pratnje i klavijatura naslućuje neku posebnu, ogoljenu energiju albuma, kojoj svojstveno jonathanovski upbeat ritam zadaju “Darling“ i “Falling“.

Cijeli album zvučno se organizira oko tih izmjena intenziteta u atmosferama, koje se stapaju na nekako organski način, tvoreći dojam da je bend s novim albumom pozdravio improvizaciju kao fundamentalni alat stvaranja Everyone Else Is Ok. U pravilu varirajući između gotovo pop rock momenata prema indie i pankerskoj „prljavosti“, Everyone Else is Ok održava dosadašnju konstantu sjajnih liričkih momenata Jonathana prožetih sveprisutnom ironijom, koji su počesto bazirani na neočekivanim rimama i usporedbama (kao u “Darling“ ,„It’s alive, yeah it’s a lie“).

Opasno zarazna je “Have It All“, ozbiljan kandidat za koncertna divljanja, koji na vjerodostojan način prenosi taj suštinski pankerski energijski impuls Jonathana, gradeći se kako bi dosegla točku distorziranog, garažnog kaosa. A propos najavnih singlova za novi album, vrlo je potentan primjerak “Coming on Hard“.

Jonathan

Novi album je kreativno najzanimljivije izdanje Jonathana / Foto: Filip Kovačević

U svakom slučaju, Everyone Else is Ok korak je dalje od prethodnih studijskih ostvarenja Jonathana, a to pokazuju i stvari poput “Be Right Here“ ili moj osobni favorit, “Sometimes“ koji ću slobodno prozvati “Monkeys“ (To Hold, 2018) ovog albuma. Ne da nastojim istaknuti neku sličnosti dviju pjesama, nego ima taj neki emocionalni trenutak koji jednostavno odvodi sve na višu razinu.

Toliko je ranjivih dijelova pjesme, koji gradiraju prema središnjem rasplinjavanju i prividnom fade outu koji na mjestu zadržavaju snažni vokali Zorana Badurine, dok pjesma prema kraju poprima svoj finalni oblik, nošena neobuzdanim izljevima energije postižući klimaks u indie gitarističkim eksplozijama. To je onaj tip stvari za koje se unatoč toj intimističkoj senzibilnosti, može reći da imaju iskonsku garažnu energiju.

Jonathan

Darko Petković Rade / Foto: Filip Kovačević

U odjavnom dijelu, “One Minute“ i “Million“ slijedi “Oh My God“ koja se razvija u upbeat, gotovo „diskoidan“ track, nošen električnom snagom klavijatura, dok album zatvara “Mirror“. Pomalo eksperimentalnim obratom na kraju, u kojemu prevladava kakofonija radijskog i robotskog glasa koji na autoironičan način apostrofira tiraniju perfekcionizma, Jonathan odjavljuje album u floydovskoj maniri iz alternativne dimenzije.

Novim studijskim izdanjem Jonathan nisu otvorili novu glazbenu epizodu, naprosto su ju razgranali, jer evoluciju te žanrovski i konvencijama neobuzdane energije pratimo još od debitantskog albuma Bliss. Everyone Else is Ok u zvučnom smislu apgrejdano je i kreativno najzanimljivije izdanje Jonathana koje proširuje sve ono što je bend dosada postavio, potvrđujući iskonsku live energiju kao uvjet i okosnicu postojanja Jonathana.

Singlovi: Falling, Darling, Have It All, Coming On Hard

Format: online

Izdavač: LAA

Moglo bi Vas zanimati