17
svi
2024
Priče

Što nas čeka na 4. izdanju Gibanja? - Dio 2.

Ususret Gibanjima - od tišine, preko buke valova, do zvuka povijesnih prostora

ususret gibanjima

Stijn Demeulenaere, The Third Guy: Everybody Lives Here at Wilde Westen / foto Gregory Vlieghe

share

Za tri dana kreću programi 4. izdanja Gibanja

Ususret ovogodišnjem festivalu, usred brojnih imena, novih ideja, istraživačkih smjerova i većini nepoznatih pojmova, odlučili smo program pobliže predstaviti u tri epizode koje ukratko približavaju pojedine projekte, izvedbe i djela gostujućih umjetnica i umjetnika. Prvi dio bio je posvećen projektima koji na Gibanja dolaze s partnerskih festivala okupljenih u zajedničku mrežu europskog projekta Re-Imagine Europe. Ovaj put donosimo uvod u izvedbe koje se na različite načine bave pitanima vezanim uz našu neposrednu, slušnu ili društvenu okolinu te vezama s onim što nas okružuje ili onim što pripada našoj povijesti.

Okolišni zvuk, tišina te njihovo promišljanje umjetničkim alatima dio je naslijeđa stremljenja iz 20. stoljeća, a nova tehnologija te novi pogledi usred rastuće promjenjivih okolnosti suvremenog života čine to bavljenje izazovnijim. Nekoliko zanimljivih suradnji prikazat će koncepte i ideje inovativnih usmjerenja te zanimljive pristupe pitanjima naslijeđa, percepcije i ljudskih odnosa uopće.

Stijn Demeulenaere & The Third Guy: Everybody Lives Here

Stijn Demeulenaere i amsterdamski duo The Third Guy, koji čine španjolski udaraljkaš Ruben Orio i slovenski gitarist Primož Sukič, predstavljaju svoj zajednički projekt pod nazivom Svi žive ovdje, u kojem terenske snimke i glazbeni instrumenti ulaze u interakciju s postojećim zvučnim okolišem mjesta.

Sociologija, radiofonija, improvizacija i zanimanje za ono što ga okružuje točke su koje Stijn Demeulenaere spaja u svome radu. Otkrivanje društvenih struktura, osobnih priča te nesvjesne imaginacije motivira ga u radu koji se bazira na fenomenu slušanja i njegova osobnog doživljaja. Bavi se tzv. field recordingom, zvučnim bilježenjem prirodnih i urbanih okruženja diljem svijeta. Taj materijal zatim koristi za razvijanje i oblikovanje zvučnih instalacija, zvukolika i performansa, a svoje snimke koristi i u izvedbama uživo.

© Michael Clemow

The Third Guy predstavljaju se kao trio s uvijek otvorenim trećim entitetom: za svaki projekt pozivaju gostujućeg umjetnika. Na taj se način kreću između svojih različitih interesa: od suvremene skladane glazbe i suradnji sa skladateljima, improvizirane glazbe, video umjetnosti, pa sve do suradnji s izvođačima eksperimentalnih performansa.

Svoje postmodernističke afinitete ka stvaranju u prostoru slobode koji briše granice skladanoga, snimljenog, zabilježenog, improviziranoga ili onoga što već zvuči, spajaju u suradnji koja će rezultirati radom koji koristi zvuk prostora unutar i oko Kontejnera.

Projektom Svi žive ovdje žele stvoriti performans koji istražuje zvuk upravo tog prostora. Vlastiti zvučni materijal koriste uz snimke prostora upravo kako bi još više istaknuli zvučni identitet prostora u kojima sviraju. Za ovo svoje istraživanje koje prethodi performansu kažu kako je započelo 2023. godine i nastavlja se sa svakim novim izvođenjem.

Everybody Lives Here Trailer from Stijn Demeulenaere on Vimeo.

Everybody Lives Here na rasporedu je prvoga dana festivala, od 19:30 sati u prostoru Kontejnera.

eventuell.: eventuell. silence

Manuela Villiger i Vera Wahl švicarske su glazbenice koje nastupaju kao duo eventuell., a kroz svoje umjetničko djelovanje nastoje zainteresirati i potaknuti publiku za razmišljanje o nekim kompleksnijim društvenim pitanjima koja rastaču u svojim umjetničkim procesima.

Ovaj put, pridružuju se dugom nizu umjetnica i umjetnika te mislilaca različitih profilacija koji se bave pitanjem tišine. Spajajući elemente koncertnog nastupa, muzičkog teatra, političkog diskursa i dokumentacije, oblikuju uranjajuće slušno iskustvo u djelu koje predstavlja zvuk baveći se – tišinom.  Okreću se i pitanju razlike između vizualne i auditivne percepcije, otvarajući nekolicinu pitanja: „Što kada bi se ova osjetilna iskustva tretirala kao neovisni parametri umjesto inherentno povezani? Bi li ova dihotomija razjasnila šire društvene probleme? Kolokvijalni izrazi „prešućivanja” i „dati da se čuje tvoj glas” nude uvid u dinamiku javnog diskursa i komunikacije.“

eventuell. tišina na Gibanjima je posljednji program prvoga dana, u ponedjeljak od 20 sati.

eventuell / foto Akvile Šileikaite

Ursula Winterauer aka Gischt: Plūsma

Morska pjena u glavnoj je ulozi višekanalne skladbe Ursule Winterauer koja je terenske zvučne zapise morske pjene, snimljene tijekom njezine rezidencije u Latviji u ljeto 2021. godine, koristi kao polazište i inspiraciju u svome radu koji nosi naslov Plūsma.

Superponirajući snažnome prirodnom zvuku mora elektroakustički materijal, oblikuje se stalno promjenjiv uranjajući zvučni krajolik koji prenosi surovost, neumoljivost i sirovu bit prirode. Više o radu svestrane umjetnice možete pročitati na stranici Gischt, a na Gibanjima se predstavlja drugi dan, u utorak, 21. svibnja, od 21 sat.

GISCHT foto _Hannah Mayr

Blasco / Voutchkova s Anette: Lunate 

Susreti s poviješću i tehnologijom u podtekstu su dvju radova koji su na programu u srijedu. Prvi od njih je rad dviju izražajnih umjetničkih istraživačica i izvođačica. Biliana Voutchkova glazbenica je i autorica nekonvencionalnog individualnog umjetničkog jezika, čiji opus pokriva širok i raznolik raspon umjetničkih interesa i vrsta djelovanja.

Njujorška multimedijska umjetnica i skladateljica Merche Blasco trenutno živi u Berlinu, a u fokus svoga rada stavlja participativne zvučne izvedbe u javnim prostorima s ciljem povezivanja publike koja se međusobno ne poznaje te njezina okruženja kroz kolektivno stvaranje glazbe i slušanje.

Blasco / Voutchkova s Anette: Lunate

Naglašavajući povezanost između ljudi i strojeva, u Lunate, nesvakidašnjoj izvedbi koju donose Biliana Voutchkova i Merche Blasco, predstavljaju svoj jedinstveni izvedbeni korpus: glas i specifično tretiranje violine Voutchkove, te Blasco na Anette, 3D pisaču koji je izgradila kao svog sugovornika i suputnika u izvedbenom prostoru. Za mikroscenu svojih prstiju na kojima se nalaze maleni mikrofoni koji prenose elektromagnetski zvuk stroja, razvile su i novu audiovizualnu scenografiju u kojoj na rukama nose malene kamere koje mogu zabilježiti složene detalje pokreta ruku.

Ova zanimljiva izvedba na programu je u srijedu, 22. svibnja, u 20 sati u Kontejneru.

Abigail Toll: Idol

Odmah zatim na programu je izvedba nadahnuta pomalo mističnim aspektom drevne povijesti čiji se važan element odnosi upravo na zvuk. Naime, Idol berlinske umjetnice Abigail Toll proizlazi iz susreta s neolitičkim hramom: nekadašnjim grobljem korištenim za štovanje božice i prirodnog svijeta. Zaboravljen u tišini tisućama godina, lokalitet sadrži izdubljene akustične komore koje rezoniraju na frekvencijama od 70 Hz i 114 Hz i utječu na fiziološke senzacije tijela.

Umjetnica ugađa glas, flautu, posude i elektroniku na rezonantne frekvencije hrama „koristeći harmonijski niz kako bi uspostavila vibracijski glazbeni jezik u dijalogu s dinamikom svjetla i zvuka“, stoji u tekstu o izvedbi. Kroz zvučne izraze, Idol zamišlja svečane susrete koji su se odvijali unutar tog drevnog arhitektonskog ostvarenja.

Abigail Toll nastupa u srijedu u 21 sat u Kontejneru.

Abigail Toll, foto FILIPA AURÉLIO

Ulaznice za sva događanja u sklopu festivala možete kupiti unaprijed putem sustava Eventim.

Moglo bi Vas zanimati