Davor Doležal (Homage Collective)
„Kultura je uvijek imala mecenu. Ako ju pustimo, postat će shopping centar“
Gitarist Davor Doležal prvi je put oformio veći bend 2018. godine, kada je snimao CD s Reperom iz sobe. Riječ je bila samo o studijskoj suradnji, no ideja o radu u većem kolektivu već tada mu je izazivala znatiželju.
Potom se 2023. godine dogodila promocija njegova izdanja Strange Beauty u Petom kupeu. Upoznao je voditelja kluba Antonija Žužu i razgovarali su o tome kako bi bilo zanimljivo imati bend koji bi djelovao pod okriljem kluba.
„Kako dugo sviram i imam iskustva, trebao sam razmisliti jer takva stvar treba financijski funkcionirati. No osjećao sam da postoji potreba za nečim takvim. Po pitanju velikih bendova imamo samo televizijske sastave ili orkestre i baš je nedostajao jedan klupski bend s raskošnijim zvukom. Nije isto kad na pozornici imaš pet ili petnaest ljudi“, govori Doležal.
Još nekoliko razgovora poslije nastao je Homage Collective, bend s dvanaest stalnih i brojnim prigodnim, pridruženim članovima. Iza njih je do sada šest odrađenih koncerata, od kojih je svaki bio posvećen jednome kultnom izvođaču, bendu, izdavačkoj kući ili regiji. Odabiri tema su, može se reći, popularni, ali ne i populistički. Posljednji put gost im je bio cijenjeni Jimi Tenor, a večeras (u srijedu, 13. studenog), predstoji im koncert posvećen Arsenu Dediću. Svirali su i brazilsku glazbu, posvetili večer Curtisu Mayfieldu, Jamiroquaiju, Royu Ayersu, Chaka Khanu…
„Imamo bazu muzičara s kojima radimo. Ponekad netko ne može biti prisutan na nekom koncertu pa ga zamijeni netko drugi, no to su i dalje kolege s kojima često radimo. Kao velika obitelj smo“, govori Doležal, pa nabraja kako otprilike izgledaju njihovi koncertni postavi:
„Uvijek imamo proširenu ritam sekciju, bubnjeve i udaraljke, kao i bas gitaru, klavir, klavijature i gitare. To je već puni bend. No onda je tu i brass sekcija, truba, saksofon i flauta, često i trombon, a imali smo i tubu, kao i ventilni trombon. Pored toga često imamo i gudački kvartet, gostovala nam je i harfa, kao i brojni vokalisti.“
Nastup u Šibeniku
Koncert s Tenorom bio je iznimno hvaljen u klupskim krugovima. Doležal objašnjava kako je glazbenik dobro znana, kultna ličnost njima koji su duboko u jazzu i improvizaciji. Zvonimir Bajević, koji je dio Homagea, svirao je u Jazz orkestru HRT-a, a Tenor je posljednji put bio u Zagrebu upravo na koncertu s njima.
„Zbog toga smo imali kontakt njegova menadžera, a Jimi je rado prihvatio poziv. Oduševio se. Poslao nam je svoju muziku, aranžmane, i došao nekoliko dana prije koncerta, a svu smo zajedničku pripremu odradili u dvije probe. On je prekrasan čovjek, pa je onda i koncert bio takav. Bio je impresioniran entuzijazmom naših muzičara, a zbog toga smo sada i u pregovorima za jedan zajednički nastup u Šibeniku u kasno proljeće“, najavljuje Doležal.
Osim što je gitarist i svojevrsni spiritus movens Homagea, on je osobno zadužen i za bendovske aranžmane.
„Dok ih radim, malo osvježim postojeće zapise, ali zapravo puno toga prepuštam muzičarima. Razgovaramo – ovdje ćemo malo ovako, malo onako – no svatko od njih je veliki profesionalac i s lakoćom doda nešto svoje u dionicu. Kad aranžiramo, to je kao da biramo kulise za film. Sada već imamo i određeni broj koncerata pa se još i bolje razumijemo te cijeli proces ide vrlo brzo. Činimo to s lakoćom i užitkom“, govori.
Kaže kako je osobno do sada najviše uživao u koncertu posvećenom Brazilu.
„To je zemlja s pregršt dobre muzike, a nude jedan specifičan ritmični pogled na muziku. I njihove najtužnije pjesme imaju predivan ritam. Mislim da ćemo u budućnosti od regionalnih tema imati još i afrički koncert“, priča.
Best of the best
Nadolazeći koncert posvećen Arsenu Dediću bit će prvi puta da bend ulazi u opus jednog domaćeg autora. I Doležal bez oklijevanja kaže: upravo ove pripreme su najzahtjevnije do sada.
„Znao sam puno o Arsenu i prije no što sam počeo raditi na ovom koncertu. Mama mi je, kao i on, iz Šibenika, pa mi je nekako oduvijek prisutan u životu. Imam rođaka koji mi svako ljeto ukazuje na neke meni nove Arsenove stvari. Već sâm odabir pjesama za koncert bio je zahtjevan posao. Mogli bismo imati četiri večeri posvećene Arsenu; jednu s njegovom glazbom, jednu s glazbom koju je pisao za druge, jednu s filmskom i TV muzikom te pjesničku večer“, govori gitarist.
Odabir je bio težak, nastavlja, ali oni koji su vidjeli što će svirati kažu kako je riječ o jako korektnom pokušaju best of the best izbora.
„Ipak, kod njega je nemoguće svima dotaknuti sve što im je drago… Izabrao sam dva instrumentala, nekoliko uspješnica i par pjesama koje je radio za druge“, najavljuje.
Ističe kako je u procesu pripreme ostao još dublje očaran Arsenovom glazbom.
„Kad radiš aranžmane, čuješ detalje. I nevjerojatno je koliko su zanimljive orkestracije na njegovim pjesmama. Te šezdesete godine imale su doista veliku razinu glazbene kvalitete. U njegovim pjesmama čuješ i stringse, puhače, vibrafone… To je glazba koja je razrađena do detalja. Nevjerojatno mi je da su braća Kalogjera, koja su radila s njim, u svojim dvadesetim ili tridesetim godinama stvarala takvu kvalitetu“, kaže Doležal.
Raznolika publika
Uz bend će na koncertu svirati i Matija Dedić, inače čest Doležalov suradnik, a pjevat će Kristijan Beluhan, Lu Dedić i Ivana Husar Mlinac.
„Mislim da mi je ovo prva suradnja s Ivanom, što mi je posebno drago jer su mi Divasice obilježile odrastanje. Osim toga, ljetos smo Kiki i ja svirali s Matijom na festivalu Arsen, čovjek kao ja, a navečer smo otišli na tvrđavu Barone, gdje je Matija svirao s Ivanom. Ostao sam fasciniran njezinim glasom i nastupom, a atmosfera je bila doista čarobna. Bila je to jedna od onih večeri kad se dogodi magija, a vjerujem da će se ona dogoditi i na večerašnjem koncertu“, govori.
Kaže kako je publika na nastupima Homage kolektiva vrlo šarolika.
„Dođu i mladi i stari i još stariji. Kako je većina nas koji sviramo u glazbi dvadeset i više godina, svi smo nekako povezani, pa dođu i kolege. Svaki put su koncerti dobro posjećeni“, zadovoljan je.
Ističe kako u kolektivu cijene baš svaku kupljenu kartu.
„Jako je teško biti financijski održiv s bendom u kojem je najmanje dvanaestero ljudi. Za svaki koncert imamo dvije probe prije i tonsku na dan koncerta, što muzičarima oduzima određeno vrijeme. A onda su tu i prostor, plaćanje iskusnog tonca… Produkcija je zbog veličine benda zahtjevnija“, ističe.
Bend je, kaže, aplicirao za sredstva Ministarstva kulture.
„Vjerujem da se trud u 98 posto slučajeva isplati i želim da guramo ovu priču na svim instancama. Smatram da je kulturu nužno institucionalno podržati. Kultura je uvijek imala mecenu. Treba je gajiti i naći način kako je pogurati. Ako je prepustiš ljudima, pretvorit će se u fast food i shopping centar“, kaže.
Kad ne radi s Homageom, Doležal svira i stvara s drugim glazbenicima ili je, pak, posvećen vlastitu projektu Davor Doležal Quartet.
„U ljetnim smo mjesecima imali nekoliko super koncerata; Ist, Rab, Šibenik… Nekoliko sam puta svirao s Matijom, sudjelovao u autorstvu stvari s Beluhanova solo albuma. Razmišljam o tome što ću dalje sa svojim kvartetom. Drugi je album na putu, no mrsko mi je vidjeti svoje ime u nazivu projekta pa razmišljam o alternativi. No to su slatki problemi i vidjet ćemo gdje će nas odvesti“, zaključuje.